وزیر صنعت: جهش ۱۰ میلیارد دلاری مبادلات ایران و آفریقا در راه است
|
لزوم رفع موانع ساختاری و تسریع در اجرای توافقهای ایران و روسیه
|
دیدار رئیس اتاق بازرگانی ازبکستان و هیات تجاری با وزیر صمت در تهران
|
زمین بدون زیرساخت تحویل نمیدهیم؛ حتی اگر از ما انتقاد شود
|
بهره برداری از نخستین طرح تولید «مونازیت» در ایران و غرب آسیا
|
پزشکیان: برای ساخت مسکن محرومان با مشارکت خیرین و مردم اقدام خواهیم کرد
|
رشد ۱۸.۳ درصدی مسافران نوروزی
|
تکمیل راه آهن رشت - آستارا تا پایان دولت چهاردهم
|
تلاش میکنیم بار جادههای جنوبشرق استان تهران به ریل منتقل شود
|
عهد خود را با مردم مظلوم فلسطین تجدید میکنیم
|
وزیر صنعت، معدن و تجارت: جذب سرمایهگذاری و مشارکت عمومی اولویت صنایع باشد
|
راهبرد رونق سرمایه گذاری برای تولید سرلوحه برنامه وزارت صمت قرار گرفت
|
تاکید وزیر راه و مسکن بر رفع چالش ها در سال سرمایه گذاری برای تولید
|
پنج شنبه 11 ارديبهشت 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
یک یوز دیگر قربانی جاده مرگ
تاريخ:دهم تير 1402 ساعت 11:56
|
کد : 279505
|
مشاهده: 403
روز سه شنبه یک یوزپلنگ دیگر در جاده عباسآباد - میامی تلف شد. یوزپلنگهایی که در سرشماری سال گذشته امید به احیای این گونه در دل علاقهمندان و متولیان حیاتوحش ایجاد کرده بودند، بار دیگر با خطر مواجه شده و همین دیروز یک توله یوزپلنگ ۲ ساله در تصادف جادهای در جاده عباسآباد- میامی که به قتلگاه یوزپلنگ شهرت یافته از دست رفت.
به گزارش ایسنا، روزنامه «همشهری» نوشت: هنوز مشخص نیست چند یوزپلنگ دیگر باید بمیرد تا جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان سمنان ایمنسازی شود. مصوباتی هم که قرار بود این جاده را پس از مرگ ماجراد، یوزپلنگ ماده باردار که ۳ جنین داشت و در تصادف جادهای در همین منطقه تلف شد، امن کند هنوز به جایی نرسیده است.محور میامی - سبزوار زیستگاه اصلی یوزپلنگ آسیایی ایران است. حدود ۵۰کیلومتر از این محور ترانزیتی محل عبور یوزپلنگ آسیایی است که تنها ۶کیلومتر آن با فنسکشی ایمن شده است، علائم هشداردهنده و تابلوهای هشدار نیز مکرر نصب شده است، اما عدمروشنایی لازم و تکمیل نشدن فنسکشی حیات این گونه جانوری در معرض خطر را با تهدید جدی روبهرو کرده است.
دومین مرگ جادهای
ششم تیر ۱۴۰۲با خبر اداره کل حفاظت محیطزیست استان سمنان از مرگ یک قلاده یوزپلنگ آسیایی شروع شد. این یوزپلنگ در حوالی منطقه موسوم به چاه قنات واقع در محور ترانزیتی میامی-سبزوار در محور اصلی تهران-مشهد در اثر برخورد با خودروهای عبوری دچار سانحه و تلف شد. این دومین تصادف جادهای یوزپلنگ آسیایی در استان سمنان در سالجاری است. هنوز یک ماه از انتشار گزارش انجمن یوزپلنگ آسیایی مبنی بر افزایش زادآوری در زیستگاه شمالی یوز (میاندشت و پارک ملی توران) نگذشته است که حالا یکی از تولههای نر که احتمالا فرزند «هلیا» یوزپلنگ ماده این منطقه است از دست رفت.
اولین مرگ
صبح شنبه ششم فروردین ۱۴۰۲ خبری مبنی بر تلف شدن یک قلاده یوزپلنگ ماده با احتمال بارداری در محدوده عباسآباد - میاندشت در شهرستان میامی از منابع محلی منتشر شد. در بررسیهای دقیق کارشناسان ادارهکل حفاظت محیطزیست استان سمنان مشخص شد در فاجعهای تلخ، یوزپلنگ باردار با نام «ماجراد» دارای ۳ جنین بر اثر تصادف با خودروی عبوری تلف شد.
پایش یک هفتهای محدوده تصادف
بهرامعلی ظاهری، مدیرکل محیطزیست استان سمنان: بهمنظور کنترل منطقه، مسئولان، کارشناسان و نیروهای اجرایی محیطزیست این استان از امروز، بهمدت یک هفته، محدوده وقوع تصادف و این منطقه از جاده ترانزیتی را مورد پایش شبانهروزی قرار خواهند داد. طبق بررسیهای صورت گرفته، این یوزپلنگ، نر و حدود ۲سال سن داشته است. نمونه ژنی از این گونه تلف شده نیز تهیه و به سازمان مرکزی فرستاده شد تا در بانک ژن یوزپلنگ آسیایی ایران ذخیره شود.
جمعیت یوزپلنگ شکنندهتر از قبل
عطیه تکتهرانی، مدیر بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی: براساس پایشهای سال ۱۴۰۱، افزایش تعداد مادهها و به تبع آن افزایش تعداد زادهها نتیجهای مسرتبخش است ولی جمعیت شکننده یوزپلنگ در ایران همچون چراغ خطری این نکته را یادآور میکند که این نتیجه میتواند بر اثر یک تا دو اتفاق به نقطه عکس خود برسد و جمعیت زایا را در مدت زمان کوتاهی از دست بدهیم، همانطور که طی ۲ تا ۳ سال شاهد چنین اتفاقی در پناهگاه حیاتوحش میاندشت بودیم و تمام جمعیت یوزپلنگ از دست رفت. همچنین مشاهده و ثبت یوزپلنگهای بهتازگی جدا شده از مادر در حاشیه و خارج از مناطق خطر، احتمال از دست رفتن آنها را بهشدت افزایش میدهد. بدون نصب قلادههای ماهوارهای روی یوزپلنگها هیچگاه نخواهیم توانست مسیرهای حرکتی آنها را بهدرستی متوجه شویم، بهطور قطع بدون اطلاع از مسیرهای حرکتی حفاظت درستی نیز صورت نخواهد گرفت. درصورت دانستن محدودههای حرکتی بهاحتمال بسیار زیاد دستورالعملهای حفاظتی نیز دچار تغییر و بهروزرسانی خواهند شد. تصادفات جادهای و سگهای گله بهعنوان دو عامل اصلی تهدید برای جان یوزپلنگهاست. در مسئله امنسازی جادهها وزارت راه و شهرسازی نقش بسیار مهمی دارد که باید در ایجاد روشنایی و فنسکشی در اطراف جادهها و مناطقی که بیشترین تصادفات رخ داده است، کمک کند اما تاکنون به جز مقداری فنسکشی اقدام خاص قابل ذکری انجام نداده است.
http://www.sanatnews.ir/News//279505
برچسب ها :
یوز
,
جاده
,
تصادف
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
دانشبنیانها، همقدم زائران در راهپیمایی عظیم اربعین
هیچ مدرسهای در تهران در لیست ساختمانهای ناایمن بحرانی قرار ندارد
۹۶۰ هزار عملیات کانتینری در بندرشهید رجایی هرمزگان ثبت شد
مغز در دوران بارداری سازماندهی مجدد میشود
توقیف 2 شناور حامل قاچاق در آبهای بوشهر
بازار سرمایه مثبت شد
اعزام و پذیرش ۷۴ هزار مسافر در مسیر استانبول با ۳۶۶ پرواز پس از تحریم پروازهای اروپا
ماموریت استاد دانشگاه خواجهنصیر برای توسعه شرکتهای دانشبنیان با حکم «افشین»
مدال آوران المپیک پاریس از سربازی معاف شدند
دومین نقش برجسته قدیمی ایران در فارس ساماندهی میشود
ماجرای ترک سیگار سوژه یک مستند جدید شد
تعداد خودروهای شخصی عامل آلودگی هوای تهران
آخرين اخبار
۶۳ تا ۷۵ درصد بیماریهای روانی تا ۲۵ سالگی رخ میدهد
شرکت ایدکوپرس به عنوان واحد تولیدی نمونه استان البرز انتخاب شد
پاکستان پهپاد هند را در مرز کشمیر سرنگون کرد
السودانی به ایران تسلیت گفت
استخدام ۲۰ هزار سرایدار و ۳۰ هزار معلم
ابراز نگرانی سخنگوی گوترش نسبت به اوضاع غزه، لبنان و یمن
ابراز تاسف سازمان عفو بینالملل نسبت به وضعیت غزه
مهلت ۱۱ روزه بانک مرکزی به فعالان رمزارز
نظام نمرهدهی باید حذف شود
حضور کانون با ۱۲۰۰ عنوان کتاب در نمایشگاه
مدیران موظف به فراهم کردن زمینه پیشرفت زنان هستند
پیام تسلیت دبیرکل اوپک به وزیر نفت در پی حادثه بندرعباس
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز