اتابک: برق بخش تولید نباید قطع شود
|
عایدی هزار میلیارد تومانی کشور از اجرای قانون تجارت ملوانی
|
اتابک: دستور روانسازی واردات قطعات ریلی صادر شد
|
اتابک: نباید جایگاه اصناف تضعیف شود
|
اتابک: نقشه راه همکاریهای تجاری ایران و اوراسیا در مسکو نهایی میشود
|
ارتقای روابط تجاری ایران و افغانستان در اولویت دولت است
|
تأکید وزیر صمت بر لزوم همگونسازی قوانین با شرایط فعلی تولید
|
۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
|
افزایش قیمت و ناترازی انرژی، چالش اصلی صنایع کشور
|
مدیر نمونه خودرویی کشور مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران شد
|
راهاندازی دوباره تالار دوم ارزی؛ تشکیل کمیته ارزی در وزارت صمت
|
بازگشت ۲ میلیون و ۲۹۸ هزار زائر به کشور
|
تمهیدات وزارت صمت برای مراسم اربعین امسال
|
يک شنبه 11 آبان 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
«نگهبان شب» چرا به اسکار معرفی شد ؟
تاريخ:بيست و نهم شهريور 1402 ساعت 14:24
|
کد : 283017
|
مشاهده: 611
معاون امور بینالملل بنیاد سینمایی فارابی و سخنگوی کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار، درباره علت انتخاب فیلم «نگهبان شب» و اقدامات حمایتی برای عرضه جهانی آن توضیحاتی را ارائه کرد.
شامگاه گذشته، ۲۸ شهریورماه کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار ۲۰۲۴ متشکل از منوچهر شاهسواری، رسول صدرعاملی، علیرضا حسینی، احمد مرادپور، محمد داوودی، اکبر نبوی، پرویز شیخطادی، بهروز شعیبی و رائد فریدزاده نام فیلم «نگهبان شب» به کارگرانی رضا میرکریمی را به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار پیشرو معرفی کردند.
فریدزاده در گفتوگویی با ایسنا درباره برخی انتقادهای مطرح شده نسبت به انتخاب فیلمی که تاکنون در جشنوارههای خارجی شرکت نداشته و در کشوری دیگر هم به اکران درنیامده است، توضیح داد: مسئله انتخاب فیلم برای معرفی به آکادمی اسکار همیشه با حساسیت زیادی از سوی رسانهها، جامعه سینمایی و نیز مردم علاقهمند پیگیری میشود و این یک نشانه خوب برای وجود حیات پویا فرهنگی و هنری است. البته همیشه هر فیلمی که انتخاب میشود یک سری موافق و مخالف دارد در حالی که نباید فراموش کنیم پروسه انتخاب فیلم برای اسکار، پیش از هر چیز نتیجه خرد جمعی است.
او افزود: در کمیته انتخاب دوستان مسائل زیادی را بررسی میکنند و قطعاً حضور جشنوارهای و پخشکننده خارجی از عوامل تعیینکننده و مهم برای انتخاب فیلم میتوانند باشند هرچند براساس نفراتی که در کمیته هستند و اینکه از چه منظری فیلمها را بررسی کنند ممکن است خروجی متفاوتی حاصل شود اما در نهایت فیلمی که قرار است نمایندگی سینمای ایران را بر عهده داشته باشد، بهتر است طعم و رنگ و بوی ایرانی داشته باشد و به نوعی نمایانگر فرهنگ ایرانی باشد. این یکی از عوامل جدی در بحثها و تبادل نظرها بود و اگرچه برخی فیلمها، هم از ساختار خوبی برخوردار بودند و هم حضور نسبتاً مناسبی در حوزه بینالملل داشتند، اما شاید بخاطر این نکته در ارزیابی نهایی اقبال کمتری یافتند.
دبیر کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران یاداور شد: در یک سال گذشته با توجه به اتفاقات رخ داده، حضور بینالمللی سینمای ایران در جشنوارههای مهم محدود و مسدود شد و شرایط خاصی را تجربه کردیم به همین دلیل چندان نمیتوان مبنا را بر این گذاشت که حضور بینالمللی تنها عامل برای ارزیابی باشد. هیأت انتخاب نماینده سینمای ایران برای اسکار تلاش کرد فیلمی را انتخاب کند تا هم در کلیت و هم در نحوه روایت داستان بیشتر رنگ و بوی فرهنگ ایران را داشته باشد.
فریدزاده در پاسخ به اینکه آیا در مقایسه با فیلمهای دیگری مثل «ملاقات خصوصی» که جزء گزینههای نهایی بودند، بیشتر این نکته مد نظر بوده که فیلم منتخب تصویر نامطلوبی را از ایران ارائه ندهد؟ گفت: این یک امر کلی است که فقط مختص این دوره نیست و همیشه یکی از دغدغههای طرح شده این است که معمولا فیلمهایی در عرصه جهانی مورد اقبال قرار گرفتهاند که حال و هوای کشور مبدأ را دارند. وقتی تنوع فرهنگی را مورد ارزیابی قرار میدهید فیلمی که با این شرایط ساخته شده، در عرصه بینالمللی بیشتر درخشیده است؛ از آثار مرحوم کیارستمی گرفته تا مجید مجیدی و اصغر فرهادی همه فیلمهایی داشتند که بیش از هر چیز ایرانی بودن را به ذهن متبادر میکردند که البته در چارچوب یک مدیوم بیانی جهانی پیدا کردهاند.
وی در پاسخ به اینکه آیا برای فیلم منتخب کمیته که تاکنون حضور و اکران بینالمللی نداشته، اقدامی ویژه انجام میشود؟ بیان کرد: ما سال قبل را باید استثناء قرار دهیم چون فیلمسازی مثل آقای میرکریمی که در حوزه بینالمللی در جشنوارههای متعددی شرکت کرده و شناخته شده است، بر کار خود اشراف دارد و وقتی فیلمی میسازد که در هیچ جایی حضور پیدا نمیکند تعجب برانگیز است و نشان میدهد که این اتفاق معلول یک سری علل خاص است که ما سال گذشته در حوزه بینالملل با آن دست به گریبان بودیم و فضای را برای سینمای ایران نامطلوب کرد. این شرایط باعث شد در حق خیلی از فیلمها اجحاف شود که میتوانستند در رویدادهای مختلف حضور داشته باشند. با این حال ما نه فقط برای «نگهبان شب» بلکه برای هر فیلم دیگری که به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار انتخاب میشد در حد بضاعت خود حمایت میکردیم و الان هم فارغ از اینکه کارگردان کیست یا چه فیلمی معرفی شده، بنیاد سینمایی فارابی به عنوان یک نهاد ملی که وظیفه ذاتی حمایت از حضور سینمای ایران را در بخش بینالمللی دارد در حد توان اقدام لازم را انجام میدهد.
.
http://www.sanatnews.ir/News//283017
برچسب ها :
اسکار
,
نگهبان شب
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
اهمیت تامین گروه خونی O منفی در حوادث
شجاعت دولت پزشکیان در آغاز خصوصی سازی صنعت خودرو
یک هیئت اوکراینی امروز وارد دمشق میشود
گفتوگوی وزیر صمت با پوتین در حاشیه اجلاس اوراسیا
مذاکره وزیر نفت با مقامهای روسی در بخش انرژی
سرپرست معاونت صنایع ماشینآلات و تجهیزات وزارت صمت منصوب شد
تمهیدات اتوبوسرانی تهران برای سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی
۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
ساروی مقتدرترین فرنگی کار سال جهان شد
وزیر صمت: حضور پرشور مردم، متضمن حرکت به سوی اهداف نظام اسلامی است
۱۲ بهمن آغاز مجدد پروازها به اروپا
وزیر صمت: بسته حمایتی دولت از صنایع قابلیت تمدید دارد
آخرين اخبار
ترافیک در برخی از محورهای منتهی به تهران
هوش مصنوعی، «رابین ویلیامز» را زنده کرد!
پرواز طلایی بیتکوین در آبان؛ ارزش بازار از دو تریلیون دلار گذشت
واریز سود سهامداران ۱۸ شرکت در هفته نخست آبان
دو عنوان قهرمانی سیدمحمد امین طباطبایی در گرندپری فرانسه
طارمی تعقیب کننده هم تیمی خود در صدرجدول گلزنان لیگ یونان
سه فینالیست و سه شانس مدال برنز برای ملی پوشان کاراته ایران در روسیه
۳.۳ میلیارد کیلووات ساعت برق در بورس انرژی فروخته شد
رونمایی از دوچرخههای برقی جدید با طراحی اقتصادی و کوهستانی
ورود آبنباتهای دودزا به بازار غیررسمی و هشدار سازمان غذا و دارو
لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی اصلاح شد
قالیباف: توافق با تلگرام از اساس کذب است
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز