اتابک: بازارهای از دست رفته فرش را بازپس میگیریم
|
توسعه صنایع معدنی از ارکان اصلی پیشرفت اقتصاد ملی است
|
صنعت فولاد به اهداف افق ۱۴۰۴ دست یافته است
|
بخش اعظم مینروبی مسیر راهآهن شلمچه - بصره انجام شده است
|
وزیر صمت: سهام خودروسازان واگذار میشود
|
هشدار وزیر صمت درباره قاچاق سوخت معادن
|
پروژههای عمرانی از دل تحریم و تنگناها سر بلند کردند
|
وزیر صمت: ارزآوری کشور با مقررات فعلی لطمه میخورد
|
شبکههای غیررسمی مالی، صادرات را تا ۱۵ درصد گرانتر کردهاند
|
قرارداد ۲۵۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی برای شهرکهای صنعتی منعقد شد
|
نمیتوانیم خود را منفک از زنجیره ارزش جهانی بدانیم
|
انتقاد تند وزیر صمت به قطع کامل برق صنایع بزرگ در ۱۵ روز آینده
|
آمادگی وزارت صمت برای افتتاح طرحهای فناورانه در کرمانشاه
|
سه شنبه 27 خرداد 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
هزینههای بالاتر برای نفت دردسر شد
تاريخ:هفتم آبان 1402 ساعت 10:34
|
کد : 284337
|
مشاهده: 662
به گزارش صنعت نیوز، تحلیلگران ماههاست که درباره قیمتهای سه رقمی نفت صحبت میکنند اما هر اتفاقی که رخ دهد، شاخصهای قیمت بازار جهانی، لجوجانه از صعود به بالای ۱۰۰ دلار خودداری کردهاند.
به گزارش صنعت نیوز، تحلیلگران ماههاست که درباره قیمتهای سه رقمی نفت صحبت میکنند اما هر اتفاقی که رخ دهد، شاخصهای قیمت بازار جهانی، لجوجانه از صعود به بالای ۱۰۰ دلار خودداری کردهاند.
یکی از دلایل این امر، موانع اقتصادی بوده که قیمتها را تحت فشار قرار داده و مانع صعود آنها به بالای ۱۰۰ دلار شده است. مسئله دیگر، افزایش هزینههای مربوط به نقل و انتقال نفت و کاهش تقاضا است.
بلومبرگ اوایل اکتبر گزارش کرد از زمان درگیری در سرزمینهای اشغالی، نرخ حمل و نقل در ۱۶ مسیر دریایی جهانی، ۵۰ درصد افزایش یافته است. این دادهها ازسوی بورس بالتیک منتشر شده و مربوط به دوره زمانی بین ۹ تا ۱۵ اکتبر است.
جامن کارتسوناس، یکی از شرکای مدیر در شرکت «بریک ویو ادوایزر» در این باره به بلومبرگ گفت: کشتیرانی همواره از آشفتگیهای ژئوپلیتیکی سود برده است. فوریت تامین منابع انرژی، اولین مسئلهای است که هنگام شروع جنگ به ذهن معاملهگران خطور میکند.
رویترز هفته گذشته دادههای مشابهی را به نقل از شرکت LSEG منتشر و گزارش کرد نشانههای ضعف در بازار فیزیکی نفت، نشان میدهد که این وضعیت در آستانه سرایت به بازار آتی بوده و قیمت شاخصها را پایین میآورد.
جیمز دیویس، تحلیلگر شرکت FGE در این باره گفت: در سطح جهانی، تقاضا از این بعد، ثابت یا رو به کاهش است و ما شاهد افزایش عرضه نفت از کشورهای غیراوپک خواهیم بود.
البته هیچ قطعیتی وجود ندارد زیرا بازار شاهد عرضه بیشتری از سوی اوپک نخواهد بود. عربستان سعودی و روسیه اعلام کردهاند که آمادهاند تا کاهش تولید خود را تا زمانی که لازم باشد، برای رسیدن به قیمتهای مورد نظرشان، تمدید کنند و برخی دیگر از اعضای اوپک به دلیل مشکل نرخ حملونقل، شاهد بارگیری محمولههای کمتری هستند.
طبق گزارش رویترز به نقل از بازرگانان، بارگیری نفت از نیجریه و آنگولا این اواخر به دلیل تغییر نرخ حمل بار، کند شده است. در نتیجه، نرخ اضافی قیمت معاملات فیزیکی نفت نسبت به شاخصهای بازار، بین یک تا دو دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرده است.
همچنین بحث حاشیه سود پایینتر پالایش نفت هم وجود دارد. پالایشگاهها ماهها بود که با توجه به تقاضای قوی و قیمتهای نه چندان بالای نفت، از حاشیه سود قوی برخوردار بودند. در حال حاضر، با نزدیک شدن به پایان فصل رانندگی در آمریکا، اوضاع تغییر پیدا کرده که به معنای کاهش تقاضا برای بنزین است.
بلومبرگ هفته گذشته گزارش کرد حاشیه سود ناخالص پالایش نفت در سنگاپور از ابتدای سه ماهه چهارم تا کنون، ۵۰ درصد کاهش یافته است و بر اساس دادههای رویترز در ۱۵ اکتبر، به ۴.۸۰ دلار در هر بشکه رسیده است، در حالی که میانگین حاشیه سود در سه ماهه دوم سال میلادی جاری، ۹.۶۰ دلار در هر بشکه بود.
همه اینها نشانههایی هستند که نشان میدهند قیمتهای ضعیفتر ممکن است به دلیل تجارت فیزیکی ضعیفتر نفت در راه باشند. در واقع، شاخصهای قیمت بازار جهانی پس از افزایش اولیه در پی تحولات سرزمینهای اشغالی فلسطین، کاهش پیدا کردند، زیرا انتظارات برای حل و فصل سریع در میان تلاشهای دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیریها پیش از گسترش آنها، بالاتر رفته است.
اما این بازار فیزیکی است که اهمیت دارد و سیگنالها در آنجا، حتی قویتر به نظر میرسند. طبق گزارش رویترز، بین ۲۰ تا ۳۰ محموله نفت نیجریه به همراه شش یا هفت محموله نفت آنگولا فروش نرفته است. طبق گزارش رویترز، معمولا در این زمان از سال، مقدار محمولههای فروخته نشده بسیار کمتر است.
کاهش حاشیه سود در آمریکا هم به نظر میرسد روی تصمیمات تولید پالایشگاهها تاثیر گذاشته و این با وجود صادرات قوی نفت و سوخت در تابستان امسال بوده است.
بر اساس گزارش اویل پرایس، برخی میگویند کاهش تقاضا برای بنزین، نتیجه افزایش خودروهای برقی است. با این حال، خودروهای برقی بخش کوچکی از کل فروش خودرو در آمریکا را تشکیل میدهند. بنابراین، برای هرگونه نتیجه گیری زود است. اما در عوض، ممکن است پالایشگاهها، تولید سوختهایی را افزایش داده باشند که دچار کمبود عرضه در بازار جهانی شده اند و نرخ تولید را به دلیل کاهش حاشیه سود، پایین برده اند. دورنمای قیمت سه رقمی نفت ممکن است هنوز دور نشده باشد.
http://www.sanatnews.ir/News//284337
برچسب ها :
نفت
,
دردسر
,
هزینه
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
دانشبنیانها، همقدم زائران در راهپیمایی عظیم اربعین
هیچ مدرسهای در تهران در لیست ساختمانهای ناایمن بحرانی قرار ندارد
۹۶۰ هزار عملیات کانتینری در بندرشهید رجایی هرمزگان ثبت شد
مغز در دوران بارداری سازماندهی مجدد میشود
توقیف 2 شناور حامل قاچاق در آبهای بوشهر
بازار سرمایه مثبت شد
اعزام و پذیرش ۷۴ هزار مسافر در مسیر استانبول با ۳۶۶ پرواز پس از تحریم پروازهای اروپا
ماموریت استاد دانشگاه خواجهنصیر برای توسعه شرکتهای دانشبنیان با حکم «افشین»
مدال آوران المپیک پاریس از سربازی معاف شدند
دومین نقش برجسته قدیمی ایران در فارس ساماندهی میشود
ماجرای ترک سیگار سوژه یک مستند جدید شد
تعداد خودروهای شخصی عامل آلودگی هوای تهران
آخرين اخبار
پارلمان پاکستان حمله به ایران را محکوم کرد
آمریکا بدون تردید در تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی نقش مستقیم دارد
تاکسی هوایی با برد ۳۰ کیلومتر رونمایی شد
هواوی ۱۰۰ میلیون موبایل با سیستم عامل هارمونی فروخت
اتاق اصناف: ذخایر کالاهای اساسی کافی است
بازار ارز تجاری فعال است
فردا آخرین مهلت ثبتنام آزمون استخدامی آموزشوپرورش
تعطیلی خانه هنرمندان ایران اطلاع ثانوی
اردوغان: کابینه نتانیاهو تهدیدی برای امنیت و ثبات جهانی است
زمان برگزاری آزمونهای پایان ترم پیامنور اعلام شد
تأییدیه FDA برای نخستین ویرایشگر ژنی جهت درمان کلسترول
افزایش ۳۵۰ درصدی تعداد درخواستهای حمایت روانی صهیونیستها
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز