تأکید وزیر صمت بر لزوم همگونسازی قوانین با شرایط فعلی تولید
|
۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
|
افزایش قیمت و ناترازی انرژی، چالش اصلی صنایع کشور
|
مدیر نمونه خودرویی کشور مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران شد
|
راهاندازی دوباره تالار دوم ارزی؛ تشکیل کمیته ارزی در وزارت صمت
|
بازگشت ۲ میلیون و ۲۹۸ هزار زائر به کشور
|
تمهیدات وزارت صمت برای مراسم اربعین امسال
|
اعلام آمادگی وزرای صمت و راه و شهرسازی برای تامین تسهیلات مورد نیاز سفر زائران اربعین
|
ارائه گزارش بازار بهصورت منظم به دولت؛ کاهش تقاضا گذراست
|
وزیر صمت: برای اولین بار کنسانتره تیتانیوم در کشور تولید می شود
|
وزیر صمت: بسته حمایتی دولت از صنایع قابلیت تمدید دارد
|
تجاوز به تولیدکنندگان انرژی نقض قوانین بینالملل و تهدید ثبات جهانی است
|
ریلگذاری راهآهن چهارمحال و بختیاری آغاز شد
|
دو شنبه 24 شهريور 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
راه آهن شلمچه - بصره؛ فرصتی برای تجارت ۱۱ میلیارد دلاری با عراق
تاريخ:يازدهم خرداد 1404 ساعت 11:01
|
کد : 303946
|
مشاهده: 247
به گزارش صنعت نیوز، کارشناس صنعت ریلی با اشاره به وضعیت خط ریلی شلمچه - بصره گفت: با توجه به تردد میلیونی زائران در ایام اربعین، تمرکز فعلی بر اتصال ریلی پیوسته بین دو کشور ایران و عراق است.
به گزارش صنعت نیوز، کارشناس صنعت ریلی با اشاره به وضعیت خط ریلی شلمچه - بصره گفت: با توجه به تردد میلیونی زائران در ایام اربعین، تمرکز فعلی بر اتصال ریلی پیوسته بین دو کشور ایران و عراق است.
محمدجواد شاهجویی کارشناس صنعت ریلی،با اشاره به اهمیت راهآهن شلمچه - بصره بهعنوان یک پروژه استراتژیک، اظهار کرد: این پروژه نزدیک به دو دهه است که در دستور کار قرار دارد، اما در این مدت به دلایل مختلفی همچون کارشکنی طرف عراقی و ناهماهنگی نهادهای داخلی، پیشرفت قابل توجهی نداشت.
وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر پروژه در مسیر مناسبی قرار گرفته و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران عزم جدی برای تسریع در تکمیل آن دارد. با توجه به موقعیت جغرافیایی و مزیتهای این مسیر، اتصال ریلی ایران به عراق از طریق شلمچه، یکی از اولویتهای مهم در حوزه حملونقل بینالمللی به شمار میرود.
شاهجویی با اشاره به اینکه مسیر شلمچه - بصره، فعلاً تنها گزینه در حال پیشرفت برای اتصال ریلی دو کشور است، گفت: علاوه بر این مسیر، پروژه راهآهن کرمانشاه - خسروی نیز مطرح است که قرار است به خانقین عراق و در ادامه به بغداد متصل شود. اگرچه مسیر دوم از نظر فنی و ظرفیت حمل بار و مسافر اهمیت بالایی دارد، اما به دلیل نیاز به سرمایهگذاری بیشتر، فعلاً پروژه شلمچه - بصره اولویت دارد.
وی تصریح کرد: کل مسافت این پروژه ریلی تنها ۳۲ کیلومتر است که با ساخت یک پل شلمچه به جزیره سندباد در عراق و سپس به ایستگاه بصره متصل میشود. از ایستگاه بصره به بعد نیز شبکه ریلی عراق تا بغداد موجود است که امکان اتصال کامل فراهم میشود.
این کارشناس حملونقل ریلی با اشاره به اهمیت استراتژیک این مسیر، گفت: هماکنون ۷ مرز فعال تجاری و مسافری میان ایران و عراق وجود دارد و حجم تجارت بین دو کشور حدود ۱۱ میلیارد دلار برآورد میشود. علاوه بر آن، تبادل گسترده زائران عتبات عالیات و زائران عراقی مشهد، نیاز به زیرساختهای حملونقل ایمن، سریع و پیوسته بین دو کشور را دوچندان کرده است.
وی تأکید کرد: آنچه فعلاً برای این پروژه اهمیت بیشتری دارد، زاویه جابهجایی مسافری آن است. بهویژه در ایام اربعین که حجم جابهجایی زائران ایرانی به عراق به اوج میرسد، راهاندازی یک خط ریلی پیوسته بدون توقف و نیاز به حملونقل ترکیبی میتواند تحولی در تسهیل سفرهای زیارتی ایجاد کند.
شاهجویی با بیان اینکه در حال حاضر انتقال مسافر به عراق از طریق ترکیب قطار و اتوبوس انجام میشود، اظهار کرد: در صورت بهرهبرداری از خط ریلی پیوسته شلمچه - بصره، این مسیر میتواند بار زیادی از دوش حملونقل جادهای بردارد و به تعادل ترافیکی بین دو کشور کمک کند.
وی ادامه داد: با وجود ظرفیت بالای این مسیر، هنوز طرف عراقی تمایل چندانی به تجاریسازی خط ریلی شلمچه - بصره نشان نداده است. در حال حاضر پیگیریها بیشتر از جانب ایران نیز برای راهاندازی حملونقل مسافری از این خط ریلی است.
گاوم اول اتصال پیوسته خط ریلی ایران و عراق است
کارشناس صنعت ریلی با اشاره به چشمانداز تجاریسازی خط ریلی شلمچه - بصره اظهار کرد: اگر این مسیر در گام نخست به بهرهبرداری برسد و زیرساختهای مسافری آن فعال شود، در آینده میتوان آن را بهعنوان یک مسیر تجاری نیز توسعه داد.
خط ریلی شلمچه - بصره، حلقه اتصال آسیای میانه به عراق
وی افزود: مسیر ریلی شلمچه - بصره میتواند در ادامه، حلقه اتصال کشورهای آسیای میانه، افغانستان و پاکستان به خاک عراق از طریق ایران باشد. در گذشته نیز این مسیر بهعنوان مسیر بالقوه اتصال ایران به دریای مدیترانه از طریق سوریه مطرح بود، اما با توجه به تحولات در سوریه، فعلاً چنین افقی قابل تصور نیست.
شاهجویی با تأکید بر اینکه این پروژه در شرایط فعلی باید با تمرکز بر رابطه دو کشور ایران و عراق دنبال شود، گفت: گام نخست این است که این مسیر با هدف جابهجایی زائران عتبات عالیات و مسافران عراقی مشهد مقدس تکمیل و راهاندازی شود. پس از بهرهبرداری، میتوان به تدریج توسعه تجاری مسیر را بررسی کرد.
وی با اشاره به اینکه امکان استفاده کشورهای مختلف از این مسیر وجود دارد، تصریح کرد: در آینده، این خط میتواند نقش مکمل برای بنادر جنوبی و شمالی ایران ایفا کند و بخشی از تبادلات منطقهای را پوشش دهد. با این حال، نباید انتظار داشت که تحولی چشمگیر در حجم ترانزیت ایران ایجاد کند.
زیرساخت ریلی فرسوده در عراق مانع جهش تجاری است
این کارشناس حملونقل ریلی خاطرنشان کرد: مسیر طراحیشده برای راهآهن شلمچه - بصره، نهایتاً ظرفیت جابجایی سالانه ۷ میلیون تن بار را خواهد داشت. حتی اگر با ظرفیت کامل هم فعالیت کند، به دلیل فرسودگی و محدودیت ظرفیت خطوط ریلی در خاک عراق، احتمال ایجاد گلوگاههایی وجود دارد.
شاهجویی درباره آخرین توافقات اجرایی در این پروژه توضیح داد: بر اساس تفاهمات جدید، ساخت پل روگذر از اروند و زیرسازی، روسازی و مینروبی مسیر در بخش ایرانی پروژه برعهده ایران خواهد بود. در مقابل، ساخت بخش واقعشده در خاک عراق از پل تا ایستگاه بصره، به یک شرکت پیمانکار اسپانیایی واگذار شده است.
وی در پایان اظهار کرد: طبق اعلام مدیرعامل شرکت راهآهن، پل و مسیر بخش ایرانی طی مدت ۱۸ ماه ساخته خواهد شد. از سوی دیگر، طرف عراقی وعده داده است که طی ۳۶ ماه عملیات احداث مسیر در خاک خود را به پایان برساند.
http://www.sanatnews.ir/News//303946
برچسب ها :
کارشناس صنعت ریلی
,
راه آهن شلمچه بصره
,
تجارت
,
زائران
,
ایران و عراق
,
صنعت نیوز
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
بازار سرمایه مثبت شد
اعزام و پذیرش ۷۴ هزار مسافر در مسیر استانبول با ۳۶۶ پرواز پس از تحریم پروازهای اروپا
ماموریت استاد دانشگاه خواجهنصیر برای توسعه شرکتهای دانشبنیان با حکم «افشین»
تعداد خودروهای شخصی عامل آلودگی هوای تهران
اهمیت تامین گروه خونی O منفی در حوادث
احتمالاً تعرفه واردات آیفون ۳۰ درصد باشد
رایزنی برای عرضه خودروهای داخلی و خارجی در بورس کالا
توقف پروژه ساخت مجتمع گردشگری در حریم تخت جمشید
تخفیف خرید خودرو برای متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده
افزایش ترددها از مرز ارمنستان
چشمی به دیدار النصر نرسید
نگران بحرانهایی که دشمنان ایجاد میکنند نیستیم
آخرين اخبار
اگر زمان وجود نداشت، دنیا چگونه بود؟
زلزله در والیبال قهرمانی جهان
«هَمنِت» برنده جایزه اصلی جشنواره تورنتو شد
«ویژند» بهجای «برند»
عبدالحسین زرینکوب به روایت خودش
ورود توده عظیم گرد و خاک از ترکمنستان به ایران تا ساعاتی دیگر
تولید روزانه نفت کشور ۳۰۰۰ بشکه افزایش یافت
۲ عامل تشدید «پیسی» و چند توصیه به مبتلایان
پزشکیان به قطر رفت
توصیههای طب ایرانی برای جلوگیری از پوکی استخوان
طلای جهانی برای نفس گیری در قله ایستاد
ترامپ به چراغ قرمز دموکراتهای آمریکا رسید
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز