وزیر صمت: تامین خوراک صنایع پتروشیمی نقش مهمی در مزیت تولید دارد
|
وزیر صمت: تولیدکنندگان برای بازگشت ارز تا ۱۵ ماه مهلت میگیرند
|
اتابک: صنایع با کمبود برق و گاز مواجهاند؛ دو سند صنعتی ابلاغ شد
|
قطع وابستگی فولاد مبارکه به زایندهرود با انتقال آب دریا
|
اتابک: برق بخش تولید نباید قطع شود
|
عایدی هزار میلیارد تومانی کشور از اجرای قانون تجارت ملوانی
|
اتابک: دستور روانسازی واردات قطعات ریلی صادر شد
|
اتابک: نباید جایگاه اصناف تضعیف شود
|
اتابک: نقشه راه همکاریهای تجاری ایران و اوراسیا در مسکو نهایی میشود
|
ارتقای روابط تجاری ایران و افغانستان در اولویت دولت است
|
تأکید وزیر صمت بر لزوم همگونسازی قوانین با شرایط فعلی تولید
|
۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
|
افزایش قیمت و ناترازی انرژی، چالش اصلی صنایع کشور
|
سه شنبه 25 آذر 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
بازار خودرو در انحصار کامل؛ واردات متوقف، عرضه داخلی معلق
تاريخ:نوزدهم خرداد 1404 ساعت 14:09
|
کد : 304370
|
مشاهده: 406
به گزارش صنعت نیوز، وقتی نه وارداتی در جریان است و نه خودروساز داخلی حاضر به عرضه محصول است، بهروشنی میتوان گفت که بازار خودرو در تسلط کامل انحصار قرار دارد؛ انحصاری که حالا حتی دولت را نیز به چالش کشیده است.
به گزارش صنعت نیوز، وقتی نه وارداتی در جریان است و نه خودروساز داخلی حاضر به عرضه محصول است، بهروشنی میتوان گفت که بازار خودرو در تسلط کامل انحصار قرار دارد؛ انحصاری که حالا حتی دولت را نیز به چالش کشیده است.
بازار خودروی ایران در ماههای اخیر با رکودی سنگین و بیسابقه مواجه شده؛ رکودی که برخلاف دورههای گذشته، دیگر نمیتوان آن را تنها به عواملی چون کاهش تقاضا، تورم یا نوسانات نرخ ارز نسبت داد. آنچه اکنون بازار را در وضعیت توقف کامل قرار داده، نه نبود مشتری بلکه عدم عرضه از سوی یکی از بزرگترین بازیگران بازار یعنی شرکت ایرانخودرو است.
در حالیکه تقاضا برای خودرو بهویژه در ردههای اقتصادی همچنان در سطح بالایی باقی مانده، ایرانخودرو بهصورت رسمی طرحهای فروش خود را متوقف کرده و از آغاز مجدد آن مشروط به «اصلاح قیمتها» سخن گفته است. این شرکت اعلام کرده تا زمانی که مجوز افزایش قیمت متناسب با رشد هزینههای تولید صادر نشود، عرضهای در کار نخواهد بود. اما این اقدام در فضایی رخ میدهد که واردات خودرو نیز عملاً متوقف شده و ثبت سفارش جدیدی در سال جاری انجام نگرفته است.
در چنین شرایطی، غیبت کامل خودروهای وارداتی که میتوانستند در نقش تنظیمگر بازار عمل کنند، باعث شده فضای انحصاری خودروسازان داخلی پررنگتر از هر زمان دیگری شود. در واقع، وقتی نه وارداتی در جریان است و نه خودروساز داخلی حاضر به عرضه محصول است، بهروشنی میتوان گفت که بازار در تسلط کامل انحصار قرار دارد؛ انحصاری که حالا حتی دولت را نیز به چالش کشیده است.
نکته قابلتوجه در این میان، موضعگیری اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت است. برخلاف رویکردهای گذشته که اغلب با نوعی همراهی یا چشمپوشی از سوی دولت نسبت به خودروسازان همراه بود، اینبار رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در واکنشی صریح اعلام کرده است که «اگر خودرویی تولید و در پارکینگ انباشت شود به منزله احتکار است و با برخورد تعزیرات حکومتی مواجه میشود.»
این موضعگیری در حالی است که ساختار مالکیتی ایرانخودرو در ماههای اخیر دچار تغییر شده و این شرکت اکنون با ادعای خصوصیسازی، خود را از چارچوبهای سنتی تصمیمگیری دولتی جدا کرده است. با این حال، در عمل چیزی جز «خصوصیسازی» همراه با تداوم انحصار شکل نگرفته است؛ شرایطی که موجب شده این بنگاه با اتکا به نبود رقیب در بازار، خواستار تعیین قیمت محصولات خودرویی شود.
قفل انحصار بر پای بازار
به گزارش مهر، اکنون بازار خودرو در وضعیتی قرار دارد که نه رقابتی در آن وجود دارد و نه شفافیتی. وارداتی انجام نمیشود، عرضه داخلی نیز قفل شده و مصرفکننده در میانه این بنبست، تنها نظارهگر گرانیهای احتمالی آینده است. این فضای بلاتکلیف، بازار را در فاز «انتظار و نگرانی» فرو برده و خرید و فروش را تقریباً به صفر رسانده است.
کارشناسان بر این باورند که گره این وضعیت تنها با مجموعهای از اصلاحات همزمان قابل باز شدن است؛ از جمله بازنگری در سیاست قیمتگذاری خودرو بر پایه واقعیتهای اقتصادی نظیر نرخ تورم و هزینه تمامشده، آزادسازی تدریجی و مدیریتشده واردات خودروهای اقتصادی و کارکرده و در نهایت تدوین قوانین سفت و سخت ضد انحصار برای شکستن سلطه دو خودروساز اصلی کشور.
تجربه سال گذشته نیز نشان داد که حتی واردات محدود خودروهای خارجی با قیمت رقابتی، میتواند فضای انحصاری را تحت فشار قرار دهد و موجب تعدیل رفتار تولیدکنندگان داخلی شود. حال که دیگر دولت نیز با چالش این انحصار مواجه شده، ضروری است که خصوصیسازی صرفاً به انتقال مالکیت محدود نماند، بلکه همزمان با ایجاد رقابت واقعی و باز کردن مسیر ورود بازیگران جدید همراه باشد.
در غیر این صورت، نهتنها انحصار پابرجا میماند، بلکه از شکل دولتی به شکلی جدید و پیچیدهتر منتقل میشود؛ وضعیتی که در آن مصرفکننده همچنان متضرر اصلی باقی خواهد ماند.
http://www.sanatnews.ir/News//304370
برچسب ها :
بازار خودرو
,
واردات متوقف
,
عرضه داخلی معلق
,
دولت
,
وزارت صنعت معدن تجارت
,
اخبار صنعت نیوز
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
اهمیت تامین گروه خونی O منفی در حوادث
شجاعت دولت پزشکیان در آغاز خصوصی سازی صنعت خودرو
یک هیئت اوکراینی امروز وارد دمشق میشود
گفتوگوی وزیر صمت با پوتین در حاشیه اجلاس اوراسیا
مذاکره وزیر نفت با مقامهای روسی در بخش انرژی
تمهیدات اتوبوسرانی تهران برای سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی
ساروی مقتدرترین فرنگی کار سال جهان شد
۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
وزیر صمت: حضور پرشور مردم، متضمن حرکت به سوی اهداف نظام اسلامی است
وزیر صمت: بسته حمایتی دولت از صنایع قابلیت تمدید دارد
۱۲ بهمن آغاز مجدد پروازها به اروپا
تأکید وزیر صمت بر لزوم همگونسازی قوانین با شرایط فعلی تولید
آخرين اخبار
علل افزایش قیمت طلا در بازار
باراک: آینده سوریه به توافق با اسرائیل گره خورده است
استقبال رسمی از رئیس جمهور در کاخ ریاست جمهوری قزاقستان
چالشهای جوانی جمعیت؛ از کاهش ازدواج تا سقط جنین
اعلام زمان پرتاب ماهواره ایرانی از پایگاه روسیه
۲۶ بازیکن به تیم فوتبال امید دعوت شدند
توان بالای بازارساز برای کنترل نوسانات
ارتقای سلامت روان سالمندان با فعالیت بدنی مبتنی بر اینترنت
رئیسجمهوری کدام پروژههای دولت را آنلاین رصد میکند؟
شرایط اوکراین برای برگزاری انتخابات ریاستجمهوری
رسانههای عبری: السیسی دیدار با نتانیاهو را نپذیرفت
۴ ایرانی محبوس در زندانهای گرجستان به ایران منتقل شدند
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز