اتابک: بازارهای از دست رفته فرش را بازپس میگیریم
|
توسعه صنایع معدنی از ارکان اصلی پیشرفت اقتصاد ملی است
|
صنعت فولاد به اهداف افق ۱۴۰۴ دست یافته است
|
بخش اعظم مینروبی مسیر راهآهن شلمچه - بصره انجام شده است
|
وزیر صمت: سهام خودروسازان واگذار میشود
|
هشدار وزیر صمت درباره قاچاق سوخت معادن
|
پروژههای عمرانی از دل تحریم و تنگناها سر بلند کردند
|
وزیر صمت: ارزآوری کشور با مقررات فعلی لطمه میخورد
|
شبکههای غیررسمی مالی، صادرات را تا ۱۵ درصد گرانتر کردهاند
|
قرارداد ۲۵۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی برای شهرکهای صنعتی منعقد شد
|
نمیتوانیم خود را منفک از زنجیره ارزش جهانی بدانیم
|
انتقاد تند وزیر صمت به قطع کامل برق صنایع بزرگ در ۱۵ روز آینده
|
آمادگی وزارت صمت برای افتتاح طرحهای فناورانه در کرمانشاه
|
يک شنبه 25 خرداد 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
گله قطعه سازان از قیمت گذاری دستوری و تاخیر در پرداخت مطالبات
تاريخ:بيست و دوم خرداد 1404 ساعت 09:31
|
کد : 304603
|
مشاهده: 72
به گزارش صنعت نیوز ، رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، قیمتگذاری دستوری را بهعنوان عامل اصلی زیان انباشته خودروسازان، افزایش بدهی به قطعهسازان و تهدید چرخه تولید دانسته و خواستار تصمیم فوری رئیسجمهور برای حذف نظام قیمتگذاری فعلی شد تا از توقف تولید جلوگیری شود.
به گزارش صنعت نیوز ، رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، قیمتگذاری دستوری را بهعنوان عامل اصلی زیان انباشته خودروسازان، افزایش بدهی به قطعهسازان و تهدید چرخه تولید دانسته و خواستار تصمیم فوری رئیسجمهور برای حذف نظام قیمتگذاری فعلی شد تا از توقف تولید جلوگیری شود.
اصغر خسروشاهی ضمن اشاره به شرایط سخت قطعهسازان، اظهار کرد: در حال حاضر بدهی معوق دو شرکت خودروساز به قطعهسازان حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است. قراردادها معمولاً ۱۲۰ روزه هستند، اما این بدهیها هنوز پرداخت نشده و مدام در حال افزایش است، چون قطعهسازان با احساس مسئولیت همچنان قطعه تحویل میدهند تا تولید نخوابد.
رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو تاکید کرد: این در حالی است که قطعهسازان به دلیل عدم دریافت مطالبات، قادر به تامین مواد اولیه نیستند، مخصوصاً آن دسته از قطعاتی که باید از خارج از کشور وارد شود. انبارها در حال تخلیه است و اگر سریعاً تصمیمگیری نشود، ممکن است تولید قطعه متوقف شود. در چنین شرایطی حتی اگر تصمیمی هم گرفته شود، چند ماه طول میکشد تا چرخه واردات، تولید و تحویل دوباره فعال شود.
وی با بیان اینکه صنعت خودرو امروز با دو معضل جدی مواجه است؛ تصریح کرد: یکی قیمتگذاری دستوری و دیگری توسعه مونتاژکاری؛ این دو عامل صنعت خودرو و بهویژه قطعهسازی را که ستون فقرات این صنعت است، تهدید میکند.
خسروشاهی هشدار داد: ادامه این روند میتواند نهتنها به توقف تولید بلکه به فروپاشی ساختار داخلیسازی خودرو در کشور بینجامد؛ چراکه تنها شرکتهایی که به مونتاژکاری وابستهاند، سود میبرند؛ در حالی که شرکتهایی چون ایرانخودرو و سایپا که بیشترین سهم ساخت داخل را دارند، بیشترین آسیب را متحمل میشوند.
رئیس هیات مدیره انجمن قطعهسازان در بخش دیگری از صحبتهای خود از سیاستهای فعلی قیمتگذاری در صنعت خودرو انتقاد و اظهار کرد: قیمتگذاری، بحثی بسیار طولانی است که صنعت خودرو سالها، با آن درگیر است. سابقه قیمتگذاری دستوری به دولت نهم بازمیگردد؛ زمانیکه شورای رقابت با فرمول خاص خود وارد عرصه قیمتگذاری شد و متأسفانه این اقدام به صنعت خودرو لطمه زیادی زد.
وی ضمن اشاره به شکاف میان قیمت تمامشده خودرو و قیمت دستوری اعلامشده از سوی شورای رقابت، تصریح کرد: در ابتدای اجرای قیمتگذاری دستوری، این تفاوت چندان زیاد نبود، اما با توجه به تورم سالانه بین ۳۰ تا ۴۰ درصد در کشور، شورای رقابت هرگز قیمت خودرو را مطابق با نرخ تورم افزایش نداد و همین مسئله موجب زیانده شدن شرکتهای بزرگ خودروسازی همچون ایرانخودرو و سایپا شد.
خسروشاهی با بیان اینکه موضوع قیمتگذاری دستوری در دولتهای مختلف (نهم تا سیزدهم) بارها مطرح شده اما هیچ وزیری نتوانسته برای آن راهحلی اجرایی ارائه کند، افزود: هیچیک از وزرا تصمیم جدی نگرفتند تا قیمتگذاری دستوری حذف و قیمتها توسط هیأتمدیره خود شرکتها تعیین شود.
وی هشدار داد: زمانیکه نقدینگی به خودروساز نمیرسد، طبیعتاً مطالبات قطعهسازان هم پرداخت نمیشود و همین موضوع زنجیروار کل صنعت را به بحران میکشاند.
رئیس انجمن قطعهسازان در پایان تصریح کرد: ما از رئیسجمهور درخواست داریم برای قیمتگذاری دستوری کاری کنند و اجازه دهد قیمتگذاری طبق روالی که برای همه کالاها وجود دارد، یعنی توسط هیات مدیره شرکتها و با تایید سازمان حمایت از مصرفکننده انجام شود. صنعت خودرو نمیتواند بیشتر از این با این شیوه ادامه دهد.
http://www.sanatnews.ir/News//304603
برچسب ها :
قطعه سازان
,
قیمت گذاری دستوری
,
خودروسازان
,
اصغر خسروشاهی
,
اخبار صنعت نیوز
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
دانشبنیانها، همقدم زائران در راهپیمایی عظیم اربعین
هیچ مدرسهای در تهران در لیست ساختمانهای ناایمن بحرانی قرار ندارد
۹۶۰ هزار عملیات کانتینری در بندرشهید رجایی هرمزگان ثبت شد
مغز در دوران بارداری سازماندهی مجدد میشود
توقیف 2 شناور حامل قاچاق در آبهای بوشهر
بازار سرمایه مثبت شد
اعزام و پذیرش ۷۴ هزار مسافر در مسیر استانبول با ۳۶۶ پرواز پس از تحریم پروازهای اروپا
ماموریت استاد دانشگاه خواجهنصیر برای توسعه شرکتهای دانشبنیان با حکم «افشین»
مدال آوران المپیک پاریس از سربازی معاف شدند
دومین نقش برجسته قدیمی ایران در فارس ساماندهی میشود
ماجرای ترک سیگار سوژه یک مستند جدید شد
تعداد خودروهای شخصی عامل آلودگی هوای تهران
آخرين اخبار
برگزاری نشست گروه ۷ در آلبرتای کانادا
پیامی برای «فرشته باقری»
نتانیاهو جلسه اضطراری کابینه امنیتی را در پناهگاه زیرزمینی برگزار کرد
نبرد برای مفهوم «ایران»
پالایشگاه اصفهان در سلامت کامل به فعالیتها ادامه میدهد
هشدارها را جدید بگیرید
نوبخت: در برابر یک دشمن به شدت بیرحم منسجم بایستیم
به شماره های ناشناس خارجی جواب ندهید
سلیمی: ایرانی در برابر بیگانه یکصدا و منسجم است
چرا اسرائیل حمله کرد؟
پاسخ به رژیم صهیونیستی حق ایران در دفاع مشروع است
انیمیشن ایرانی برنده جشنواره انسی شد
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز