اتابک: برق بخش تولید نباید قطع شود
|
عایدی هزار میلیارد تومانی کشور از اجرای قانون تجارت ملوانی
|
اتابک: دستور روانسازی واردات قطعات ریلی صادر شد
|
اتابک: نباید جایگاه اصناف تضعیف شود
|
اتابک: نقشه راه همکاریهای تجاری ایران و اوراسیا در مسکو نهایی میشود
|
ارتقای روابط تجاری ایران و افغانستان در اولویت دولت است
|
تأکید وزیر صمت بر لزوم همگونسازی قوانین با شرایط فعلی تولید
|
۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
|
افزایش قیمت و ناترازی انرژی، چالش اصلی صنایع کشور
|
مدیر نمونه خودرویی کشور مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران شد
|
راهاندازی دوباره تالار دوم ارزی؛ تشکیل کمیته ارزی در وزارت صمت
|
بازگشت ۲ میلیون و ۲۹۸ هزار زائر به کشور
|
تمهیدات وزارت صمت برای مراسم اربعین امسال
|
دو شنبه 12 آبان 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
افزایش نگرانیها درباره صنعت بازیافت کشتی در ترکیه
تاريخ:بيست و ششم تير 1404 ساعت 13:13
|
کد : 316202
|
مشاهده: 681
به گزارش صنعت نیوز،صنعت بازیافت کشتی در منطقه علیآغا ترکیه بار دیگر در مرکز توجه قرار گرفته است؛ جاییکه وقوع آتشسوزی در یک کشتی متروکه، ورود ناوشکن سمی بریتانیا و افشای آلودگیهای زیستمحیطی گسترده، موجی از نگرانیهای عمومی و انتقادات بینالمللی را برانگیخته است.
به گزارش صنعت نیوز،صنعت بازیافت کشتی در منطقه علیآغا ترکیه بار دیگر در مرکز توجه قرار گرفته است؛ جاییکه وقوع آتشسوزی در یک کشتی متروکه، ورود ناوشکن سمی بریتانیا و افشای آلودگیهای زیستمحیطی گسترده، موجی از نگرانیهای عمومی و انتقادات بینالمللی را برانگیخته است.
طبق اعلام «پلتفرم بینالمللی بازیافت کشتیها» مستقر در بلژیک، در سوم جولای، کشتی نفتی از رده خارجشده FSO Sloug که بیش از دو سال در محوطه کارگاه بازیافت سیمشکلر در علیآغا بدون اقدام ایمنی رها شده بود، دچار آتشسوزی شد. در زمان حادثه حدود ۶ هزار تُن مواد نفتی باقیمانده در مخازن کشتی وجود داشته و بر اساس گزارشها، این آتشسوزی در جریان عملیات برشکاری و به دلیل احتراق پسماندهای نفتی آغاز شده است.
سونای تزکان از «پلتفرم کارگری اژه» گفت: «زمانیکه به منطقه رفتیم، همهجا در دود سیاه غرق بود و کارگران همچنان مشغول کار بودند. این حادثه، نتیجه نبود نظارت و قصور در اجرا بود.»
در بخشی دیگر، ورود ناوشکن قدیمی بریتانیایی HMS Bristol که حاوی صدها قطعه آزبست، رنگهای سربدار، پوششهای آلی قلع، ترکیبات کلر و فلوئوروکربن و تجهیزاتی با PCB بود، نیز انتقادات گستردهای را برانگیخته است. طبق اسناد رسمی، این کشتی شامل بیش از ۴۰۰ مورد آزبست، ۲۸۳ کیلوگرم رنگ سربی و ۲۶۳.۵ کیلوگرم ماده سمی ممنوعه تریبوتیلقلع (TBT) است.
سلما آکدوغان از اتاق مهندسان محیط زیست استان ازمیر، ورود این کشتی را «نشاندهنده شکست سیستماتیک» در ساختار نظارتی دانست و گفت: «هیچ کشتیای نباید بدون کنترلهای سختگیرانه در علیآغا بازیافت شود. HMS Bristol باید فوراً بازگردانده شود و نیروی دریایی بریتانیا باید سیاستی شفاف و پایدار در قبال بازیافت کشتی اتخاذ کند.»
شکایت کیفری و افشاگری گسترده نهادهای مدنی
در پی افزایش نگرانیها، ائتلافی از نهادهای مدنی و صنفی شامل انجمن فرهنگی و محیطزیستی اژه (EGEÇEP)، اتاق پزشکی ازمیر، اتحادیه کارگران بندر و صنایع کشتیسازی (DGD-SEN)، اتاق مهندسان شیمی و ابتکار فضای زندگی ازمیر، در ژوئن شکایتی کیفری علیه نهادهای دولتی و شرکتهای بازیافت کشتی تنظیم کردند.
در این شکایت، تخلفات گستردهای از جمله آلودگی تعمدی محیطزیست، جعل اسناد رسمی، سوءاستفاده از موقعیت اداری و نقض مداوم قوانین ایمنی شغلی مطرح شده است.
وکیل محیط زیست، خانم هولیا ییلدریم، تأکید کرد: «واحدهای بازیافت کشتی در علیآغا آگاهانه مرتکب آلودگی زیستمحیطی شدهاند و بدون رعایت شرایط ایمنی و بهداشتی الزامی، به فعالیت خود ادامه میدهند.»
مالکیت زمین و ابهامات جدید
همزمان با پایان قریبالوقوع قرارداد ۲۰ ساله اجاره اراضی منطقه بازیافت علیآغا با سازمان مسکن ترکیه (TOKİ) در سال ۲۰۲۶، شهرداری علیآغا در بهمنماه اقدام به خرید زمین به مبلغ ۱۰.۰۶ میلیارد لیر (معادل ۲۲۱.۳ میلیون یورو) از زیرمجموعه توکی کرد. با این حال، این خرید با انتقادات فراوانی از بابت نبود شفافیت، منابع مالی نامعلوم و انتقال مالکیت به شرکت نفتی وابسته به شهرداری (APAŞ) مواجه شد.
در همین حین، بازرسیها نشان دادهاند که حدود ۱۵ هزار تُن پسماند خطرناک بهصورت غیرقانونی در این منطقه انبار یا دفن شدهاند؛ موضوعی که نقض صریح تعهدات شهرداری مبنی بر اعمال نظارت سختگیرانه تلقی میشود.
نقض کنوانسیونهای بینالمللی و درخواست برای اصلاح فوری
فعالان محیطزیست و حقوق کارگران هشدار دادهاند که تخلفات علیآغا با مفاد «کنوانسیون هنگکنگ» که از ۲۶ ژوئن ۲۰۲۵ اجرایی شده، در تضاد است. این کنوانسیون، استانداردهای جهانی برای ایمنی، محیطزیست و حقوق کارگران در بازیافت کشتی را الزامی کرده است.
اکین ساکین، مسئول سیاستگذاری در پلتفرم Shipbreaking، اعلام کرد: «از شهرداری علیآغا و سه وزارتخانه محیطزیست، حملونقل و کار دعوت میکنیم تا یک نقشه راه شفاف، الزامآور و منطبق با تعهدات بینالمللی برای آینده این صنعت تدوین کنند.»
لازم به ذکر است درحالیکه ترکیه یکی از قطبهای اصلی بازیافت کشتی در جهان به شمار میرود، وضعیت فعلی در علیآغا نشان میدهد که بدون اصلاحات فوری در ساختار نظارتی، ایمنی کارگران و محافظت از محیط زیست، آینده این صنعت در سایهای از بیاعتمادی و بحران باقی خواهد ماند.
http://www.sanatnews.ir/News//316202
برچسب ها :
بازیافت کشتی
,
ترکیه
,
آلودگی های زیست محیطی
,
انتقادات بین المللی
,
اخبار صنعت نیو
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
اهمیت تامین گروه خونی O منفی در حوادث
شجاعت دولت پزشکیان در آغاز خصوصی سازی صنعت خودرو
یک هیئت اوکراینی امروز وارد دمشق میشود
گفتوگوی وزیر صمت با پوتین در حاشیه اجلاس اوراسیا
مذاکره وزیر نفت با مقامهای روسی در بخش انرژی
سرپرست معاونت صنایع ماشینآلات و تجهیزات وزارت صمت منصوب شد
تمهیدات اتوبوسرانی تهران برای سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی
۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
ساروی مقتدرترین فرنگی کار سال جهان شد
وزیر صمت: حضور پرشور مردم، متضمن حرکت به سوی اهداف نظام اسلامی است
۱۲ بهمن آغاز مجدد پروازها به اروپا
وزیر صمت: بسته حمایتی دولت از صنایع قابلیت تمدید دارد
آخرين اخبار
توافقنامه ترکیه و عراق برای مدیریت آب
اجرای طرح «ایران دیجیتال»
شمسایی: باید بهترینِ خودمان باشیم
فضانوردان ناسا بیحقوق کار میکنند!
اتهامزنی وزیر آمریکایی علیه ایران در ابوظبی
اسرائیل جنایات نازیها را تکرار میکند
صادراتیهای نانویی برتر معرفی شدند
حرکت دانشگاه آزاد به سوی بیمارستانهای هوشمند و متاورسی
رشد پرقدرت شاخص بورس در میانه آبان؛ معاملات از ۱۶۰ همت گذشت
افزایش آرام سکه و طلا در میانه آبان؛ اونس جهانی به ۴۰۲۰ دلار رسید
دو حراج سکه در آبان؛ پیشفروش قطعی با سررسید ۳۰ بهمن
«پیر پسر» و ظرفیتی که از دست میرود!
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز