اتابک: برق بخش تولید نباید قطع شود
|
عایدی هزار میلیارد تومانی کشور از اجرای قانون تجارت ملوانی
|
اتابک: دستور روانسازی واردات قطعات ریلی صادر شد
|
اتابک: نباید جایگاه اصناف تضعیف شود
|
اتابک: نقشه راه همکاریهای تجاری ایران و اوراسیا در مسکو نهایی میشود
|
ارتقای روابط تجاری ایران و افغانستان در اولویت دولت است
|
تأکید وزیر صمت بر لزوم همگونسازی قوانین با شرایط فعلی تولید
|
۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
|
افزایش قیمت و ناترازی انرژی، چالش اصلی صنایع کشور
|
مدیر نمونه خودرویی کشور مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران شد
|
راهاندازی دوباره تالار دوم ارزی؛ تشکیل کمیته ارزی در وزارت صمت
|
بازگشت ۲ میلیون و ۲۹۸ هزار زائر به کشور
|
تمهیدات وزارت صمت برای مراسم اربعین امسال
|
دو شنبه 12 آبان 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
تربیت کودکان در خطر است !
تاريخ:پانزدهم شهريور 1404 ساعت 10:41
|
کد : 389186
|
مشاهده: 84
«ما برای کودکان مان کم گذاشتهایم، ذهن آنان را با کم کاری خود، به سینما و داستانهای دیگری که ربطی به فرهنگ ما ندارند، واگذار کردهایم.»
رضا پورحسین از مدیران ارشد اسبق سازمان صداوسیما و استاد دانشگاه در حوزه روانشناسی در یادداشتی که با عنوان «سینمای ایرانی کودک را زنده کنید! تربیت کودکان در خطر است» که در اختیار ایسنا گذاشته آورده است: «تربیت، ساختن انسان نیست، شکوفایی بذرهای زیستی و فطری است که قبلاً در جان و ضمیر او نهاده شده است. ما مثل «نجار» انسان را نمی سازیم، بلکه مثل «باغبان» نیازهای او را به موقع و به اندازه رفع، و زمینههای رشد و شکوفایی او را فراهم می کنیم.
خود کودک مثل یک نهال قد میکشد و به درختی تناور تبدیل میشود و اگر زمینههای رشد آن فراهم گردد، به درختی پرطراوت و باثمر تبدیل میشود.
مربیان، معلمان و والدین برای کودکان نقش نجار ندارند که بسازند، بلکه نقشی چون باغبان دارند که شکوفا کنند.
در مسیر رشد و شکفتن کودک، همراه «زبان» واجد ظرفیت شگفتانگیزی چون «رمز و نماد» میشود. این دو مثل دوقل باهم رشد میکنند. زبان و نماد سخت به یکدیگر وابستهاند و اگر هرکدام رشد نیابد، دیگری هم دچار اختلال میشود. نماد لازمه رشد ذهنی و عاطفی و هیجانی انسان است تا او به رشد متعادل، همه جانبه و چند بعدی برساند.
نماد در «کودک» عموما با تخیل، بازی و نقاشی و حتی خودگویی ظاهر میشود. اگر نماد در کودک سرکوب نشود، به ظرفیتی میرسد که ما آن را «هنر»، البته هنر ذاتی، مینامیم. «هنر بمنزله تحول نماد و رمز در انسان است». این هنر در کلام او به صورت طنز و مطایبه و اشاره و در رفتار او نیز با اشکال مختلف بروز می یابد.
«نماد و هنر» بهترین ابزار و مولفههای تربیت و شکوفایی کودک هستند. و «سینما» به عنوان قله هنر که همه ابزارهای زیبایی شناسی را در یک ترکیب بندی حرفهای در خود جمع کرده است؛ راهی شگفت انگیز برای تربیت و حتی آموزش عمیق در کودک است؛ تا جاییکه اگر بگوییم تربیت بدون هنر به ثمر نمینشیند، گزافه نگفتهایم. اما چگونه؟
والدین و مربیان بدون اینکه نقشه قبلی داشته باشند، در پی شکل دادن به شخصیتی «رشدیافته» در کودک هستند. برای پردازش این شخصیت همانگونه که در سینما تحت عنوان «شخصیت پردازی» عمل میشود؛ نیاز به «رگه سازی» داریم. رگهها صفات درونی و بیرونی انسان هستند که وقتی در یک کلیت، منسجم میشوند، شخصیت را میسازند. وقتی سینما شخصیت، و کنش و واکنشهای متفاوت را در یک قصه به تصویر میکشد، یعنی در حال تزریق و «درونی سازی» رگههای شخصیت قهرمان و کنشگریهای متن فیلم به کودک است. کودک در قالب یک قصه تصویر شده، با همه رگههای افراد، کنشگریها و مناسبات ارتباطی داستان، «همذات پنداری» کرده و ناخودآگاه، آنها را با «درونی کردن» جزوی از سازمان روانی و ذهنی خود میکند. این کار با سخنرانی و کلاس و اینجور روشها کارساز نیست؛ لااقل تاثیر آنها به نسبت با سینما، به اندازه دره عمیقی فاصله دارد.
اگر چنین است، چرا چرا چرا از هنر بویژه هنر سینما و نمایش برای تربیت کودکان وطن استفاده نمیکنیم. این سوال از والدین و آموزش و پرورش نیز هست، اما مخاطبان اصلی سوال «رسانه و سینما» اند.
ما برای کودکان مان کم گذاشتهایم، ذهن آنان را با کم کاری خود، به سینما و داستانهای دیگری که ربطی به فرهنگ ما ندارند، واگذار کردهایم. سینمای کودک در ایران رمقی ندارد، در حال احتضار است. یک منجی میخواهد تا به آن جان بدهد و زحمات سالهای دور عباس کیارستمی، پوران درخشنده، مرضیه برومند، سیروس حسن زاده، غلامرضا رمضانی، کیومرث پوراحمد، و هنرمندان دیگر را تداوم بخشند. این منجی چه کسی است؟
جناب آقای دکتر جبلی، جناب آقای دکتر صالحی، جناب آقای دکتر فریدزاده، سینمای کودک برای رشد و پرورش کودکان این سرزمین از نان شب هم واجبتر است. اگر نیمی از وقت خود را برای جان گرفتن آن اختصاص بدهید، کم است. امروزه سینما اولین و مهمترین مدرسه آموزشی و تربیتی جامعه است، شک نکنید. همانگونه که یکی از علمای آموزشی گفته بود که هالیوود اثر گذارترین و نافذترین مدرسه عالم است، و هرکاری بخواهد انجام میدهد.
این گفته بیانگر آن است که سینما، نگرش ساز، ذائقه ساز، رفتار ساز است و سبک زندگی می آفریند. غفلت از سینمای کودک، البته سینمایی با هویت ایرانی اسلامی و بومی، گناهی نابخشودنی است. تربیت بدون هنر ، ناقص به بار مینشیند.»
http://www.sanatnews.ir/News//389186
برچسب ها :
تربیت کودکان
,
خطر
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
اهمیت تامین گروه خونی O منفی در حوادث
شجاعت دولت پزشکیان در آغاز خصوصی سازی صنعت خودرو
یک هیئت اوکراینی امروز وارد دمشق میشود
گفتوگوی وزیر صمت با پوتین در حاشیه اجلاس اوراسیا
مذاکره وزیر نفت با مقامهای روسی در بخش انرژی
سرپرست معاونت صنایع ماشینآلات و تجهیزات وزارت صمت منصوب شد
تمهیدات اتوبوسرانی تهران برای سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی
۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
ساروی مقتدرترین فرنگی کار سال جهان شد
وزیر صمت: حضور پرشور مردم، متضمن حرکت به سوی اهداف نظام اسلامی است
۱۲ بهمن آغاز مجدد پروازها به اروپا
وزیر صمت: بسته حمایتی دولت از صنایع قابلیت تمدید دارد
آخرين اخبار
ترافیک در برخی از محورهای منتهی به تهران
هوش مصنوعی، «رابین ویلیامز» را زنده کرد!
پرواز طلایی بیتکوین در آبان؛ ارزش بازار از دو تریلیون دلار گذشت
واریز سود سهامداران ۱۸ شرکت در هفته نخست آبان
دو عنوان قهرمانی سیدمحمد امین طباطبایی در گرندپری فرانسه
طارمی تعقیب کننده هم تیمی خود در صدرجدول گلزنان لیگ یونان
سه فینالیست و سه شانس مدال برنز برای ملی پوشان کاراته ایران در روسیه
۳.۳ میلیارد کیلووات ساعت برق در بورس انرژی فروخته شد
رونمایی از دوچرخههای برقی جدید با طراحی اقتصادی و کوهستانی
ورود آبنباتهای دودزا به بازار غیررسمی و هشدار سازمان غذا و دارو
لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی اصلاح شد
قالیباف: توافق با تلگرام از اساس کذب است
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز