ارتقای روابط تجاری ایران و افغانستان در اولویت دولت است
|
تأکید وزیر صمت بر لزوم همگونسازی قوانین با شرایط فعلی تولید
|
۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
|
افزایش قیمت و ناترازی انرژی، چالش اصلی صنایع کشور
|
مدیر نمونه خودرویی کشور مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران شد
|
راهاندازی دوباره تالار دوم ارزی؛ تشکیل کمیته ارزی در وزارت صمت
|
بازگشت ۲ میلیون و ۲۹۸ هزار زائر به کشور
|
تمهیدات وزارت صمت برای مراسم اربعین امسال
|
اعلام آمادگی وزرای صمت و راه و شهرسازی برای تامین تسهیلات مورد نیاز سفر زائران اربعین
|
ارائه گزارش بازار بهصورت منظم به دولت؛ کاهش تقاضا گذراست
|
وزیر صمت: برای اولین بار کنسانتره تیتانیوم در کشور تولید می شود
|
وزیر صمت: بسته حمایتی دولت از صنایع قابلیت تمدید دارد
|
تجاوز به تولیدکنندگان انرژی نقض قوانین بینالملل و تهدید ثبات جهانی است
|
چهارشنبه 26 شهريور 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
تربیت کودکان در خطر است !
تاريخ:پانزدهم شهريور 1404 ساعت 10:41
|
کد : 389186
|
مشاهده: 50
«ما برای کودکان مان کم گذاشتهایم، ذهن آنان را با کم کاری خود، به سینما و داستانهای دیگری که ربطی به فرهنگ ما ندارند، واگذار کردهایم.»
رضا پورحسین از مدیران ارشد اسبق سازمان صداوسیما و استاد دانشگاه در حوزه روانشناسی در یادداشتی که با عنوان «سینمای ایرانی کودک را زنده کنید! تربیت کودکان در خطر است» که در اختیار ایسنا گذاشته آورده است: «تربیت، ساختن انسان نیست، شکوفایی بذرهای زیستی و فطری است که قبلاً در جان و ضمیر او نهاده شده است. ما مثل «نجار» انسان را نمی سازیم، بلکه مثل «باغبان» نیازهای او را به موقع و به اندازه رفع، و زمینههای رشد و شکوفایی او را فراهم می کنیم.
خود کودک مثل یک نهال قد میکشد و به درختی تناور تبدیل میشود و اگر زمینههای رشد آن فراهم گردد، به درختی پرطراوت و باثمر تبدیل میشود.
مربیان، معلمان و والدین برای کودکان نقش نجار ندارند که بسازند، بلکه نقشی چون باغبان دارند که شکوفا کنند.
در مسیر رشد و شکفتن کودک، همراه «زبان» واجد ظرفیت شگفتانگیزی چون «رمز و نماد» میشود. این دو مثل دوقل باهم رشد میکنند. زبان و نماد سخت به یکدیگر وابستهاند و اگر هرکدام رشد نیابد، دیگری هم دچار اختلال میشود. نماد لازمه رشد ذهنی و عاطفی و هیجانی انسان است تا او به رشد متعادل، همه جانبه و چند بعدی برساند.
نماد در «کودک» عموما با تخیل، بازی و نقاشی و حتی خودگویی ظاهر میشود. اگر نماد در کودک سرکوب نشود، به ظرفیتی میرسد که ما آن را «هنر»، البته هنر ذاتی، مینامیم. «هنر بمنزله تحول نماد و رمز در انسان است». این هنر در کلام او به صورت طنز و مطایبه و اشاره و در رفتار او نیز با اشکال مختلف بروز می یابد.
«نماد و هنر» بهترین ابزار و مولفههای تربیت و شکوفایی کودک هستند. و «سینما» به عنوان قله هنر که همه ابزارهای زیبایی شناسی را در یک ترکیب بندی حرفهای در خود جمع کرده است؛ راهی شگفت انگیز برای تربیت و حتی آموزش عمیق در کودک است؛ تا جاییکه اگر بگوییم تربیت بدون هنر به ثمر نمینشیند، گزافه نگفتهایم. اما چگونه؟
والدین و مربیان بدون اینکه نقشه قبلی داشته باشند، در پی شکل دادن به شخصیتی «رشدیافته» در کودک هستند. برای پردازش این شخصیت همانگونه که در سینما تحت عنوان «شخصیت پردازی» عمل میشود؛ نیاز به «رگه سازی» داریم. رگهها صفات درونی و بیرونی انسان هستند که وقتی در یک کلیت، منسجم میشوند، شخصیت را میسازند. وقتی سینما شخصیت، و کنش و واکنشهای متفاوت را در یک قصه به تصویر میکشد، یعنی در حال تزریق و «درونی سازی» رگههای شخصیت قهرمان و کنشگریهای متن فیلم به کودک است. کودک در قالب یک قصه تصویر شده، با همه رگههای افراد، کنشگریها و مناسبات ارتباطی داستان، «همذات پنداری» کرده و ناخودآگاه، آنها را با «درونی کردن» جزوی از سازمان روانی و ذهنی خود میکند. این کار با سخنرانی و کلاس و اینجور روشها کارساز نیست؛ لااقل تاثیر آنها به نسبت با سینما، به اندازه دره عمیقی فاصله دارد.
اگر چنین است، چرا چرا چرا از هنر بویژه هنر سینما و نمایش برای تربیت کودکان وطن استفاده نمیکنیم. این سوال از والدین و آموزش و پرورش نیز هست، اما مخاطبان اصلی سوال «رسانه و سینما» اند.
ما برای کودکان مان کم گذاشتهایم، ذهن آنان را با کم کاری خود، به سینما و داستانهای دیگری که ربطی به فرهنگ ما ندارند، واگذار کردهایم. سینمای کودک در ایران رمقی ندارد، در حال احتضار است. یک منجی میخواهد تا به آن جان بدهد و زحمات سالهای دور عباس کیارستمی، پوران درخشنده، مرضیه برومند، سیروس حسن زاده، غلامرضا رمضانی، کیومرث پوراحمد، و هنرمندان دیگر را تداوم بخشند. این منجی چه کسی است؟
جناب آقای دکتر جبلی، جناب آقای دکتر صالحی، جناب آقای دکتر فریدزاده، سینمای کودک برای رشد و پرورش کودکان این سرزمین از نان شب هم واجبتر است. اگر نیمی از وقت خود را برای جان گرفتن آن اختصاص بدهید، کم است. امروزه سینما اولین و مهمترین مدرسه آموزشی و تربیتی جامعه است، شک نکنید. همانگونه که یکی از علمای آموزشی گفته بود که هالیوود اثر گذارترین و نافذترین مدرسه عالم است، و هرکاری بخواهد انجام میدهد.
این گفته بیانگر آن است که سینما، نگرش ساز، ذائقه ساز، رفتار ساز است و سبک زندگی می آفریند. غفلت از سینمای کودک، البته سینمایی با هویت ایرانی اسلامی و بومی، گناهی نابخشودنی است. تربیت بدون هنر ، ناقص به بار مینشیند.»
http://www.sanatnews.ir/News//389186
برچسب ها :
تربیت کودکان
,
خطر
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
بازار سرمایه مثبت شد
اعزام و پذیرش ۷۴ هزار مسافر در مسیر استانبول با ۳۶۶ پرواز پس از تحریم پروازهای اروپا
ماموریت استاد دانشگاه خواجهنصیر برای توسعه شرکتهای دانشبنیان با حکم «افشین»
تعداد خودروهای شخصی عامل آلودگی هوای تهران
اهمیت تامین گروه خونی O منفی در حوادث
احتمالاً تعرفه واردات آیفون ۳۰ درصد باشد
رایزنی برای عرضه خودروهای داخلی و خارجی در بورس کالا
توقف پروژه ساخت مجتمع گردشگری در حریم تخت جمشید
تخفیف خرید خودرو برای متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده
افزایش ترددها از مرز ارمنستان
چشمی به دیدار النصر نرسید
نگران بحرانهایی که دشمنان ایجاد میکنند نیستیم
آخرين اخبار
افت ۴۷ هزار واحدی شاخص کل بورس
نسخهای برای پاکسازی ذهن و تقویت تمرکز
یک کشف جدید درباره جهش ژن آلزایمر
رشد قیمت طلا و سکه امروز سهشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۴
حفظ و نجات درختان پسته با محصول ایرانساخت
۵ محصول جدید منطقه بین المللی نوآوری ایران رونمایی شد
اسلامی: ملت ایران تهدیدپذیر نیست
معرفی «روبولگال»؛ نخستین ربات وکیل ایرانی
غیبت طبقۀ متوسط حتی در پلتفرم
چین علیه غولهای تراشهسازی آمریکا دست به اقدام زد
آیا ترکیه در مسیر زوال دموکراسی است؟
تیم کشتی آزاد ایران قهرمان جهان شد
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز