اتابک: برق بخش تولید نباید قطع شود
|
عایدی هزار میلیارد تومانی کشور از اجرای قانون تجارت ملوانی
|
اتابک: دستور روانسازی واردات قطعات ریلی صادر شد
|
اتابک: نباید جایگاه اصناف تضعیف شود
|
اتابک: نقشه راه همکاریهای تجاری ایران و اوراسیا در مسکو نهایی میشود
|
ارتقای روابط تجاری ایران و افغانستان در اولویت دولت است
|
تأکید وزیر صمت بر لزوم همگونسازی قوانین با شرایط فعلی تولید
|
۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
|
افزایش قیمت و ناترازی انرژی، چالش اصلی صنایع کشور
|
مدیر نمونه خودرویی کشور مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران شد
|
راهاندازی دوباره تالار دوم ارزی؛ تشکیل کمیته ارزی در وزارت صمت
|
بازگشت ۲ میلیون و ۲۹۸ هزار زائر به کشور
|
تمهیدات وزارت صمت برای مراسم اربعین امسال
|
سه شنبه 13 آبان 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
تغییرات مکرر ساختار آموزشی
تاريخ:ششم مهر 1404 ساعت 12:12
|
کد : 400930
|
مشاهده: 68
مشاور وزیر آموزشوپرورش به بررسی تغییرات مکرر ساختار آموزشی در کشور پرداخت و تأکید کرد: این تغییرات نهتنها باعث بهبود کیفیت آموزش نشده، بلکه خسارات جبرانناپذیری بهنظام آموزشی وارد کرده است.
به گزارش ایسنا، دکتر علی زرافشان مشاور وزیر آموزشوپرورش به تشریح چالشهای نظام آموزشی کشور پرداخت و با اشاره به تغییرات مکرر ساختار آموزشی از ۳ـ ۳ـ ۶ به ۴ـ ۳ـ ۵ و بازگشت مجدد به ساختار قبلی پس از ۲۵ سال، این اقدامات را «سیاستمدارانه» و «پر سروصدا اما بیفایده» توصیف کرد.
مشاور وزیر آموزشوپرورش افزود: کشوری که ساختار آموزشیاش را از ۴ـ ۳ـ ۵ به ۳ـ ۳ـ ۶ تغییر داد، پس از ۲۵ سال متوجه شد که این تغییر نهتنها باعث کسب مهارت دانشآموزان نشده، بلکه مشکلات جدیدی را نیز به همراه آورده است. در نتیجه، پس از ارزیابی، تصمیم به بازگشت به ساختار قبلی گرفته شد، اما این بار نیز نتایج مطلوبی حاصل نشد.
وی افزود: تغییر ساختار آموزشی یک کار سیاستمدارانه است که معمولاً توسط سیاستمداران انجام میشود، درحالیکه متخصصان تعلیموتربیت به دنبال روشهای آموزشی، ارزشیابی، پیشرفت تحصیلی و محتوای آموزشی هستند. این متخصصان معتقدند که مشکل اصلی در روشها و محتواست، نه در ساختار.
مشاور وزیر آموزشوپرورش با اشاره به پیشنهاد کاهش سن شروع تحصیل از شش به پنج سال، گفت: این پیشنهاد در زمان وزارت دکتر نجفی نیز مطرح شد، اما توجهی به تبعات آن نشد. در حال حاضر، ۳۲ کشور در جهان سن شروع تحصیل را پنج سال تعیین کردهاند، اما این تغییر باید باتوجهبه شرایط جسمی و روانی کودکان انجام شود.
وی به مشکل وزن کتابهای درسی نیز اشاره کرد و گفت: کتابهای درسی سنگین باعث آسیبهای جسمی به دانشآموزان میشود. پیشنهاد میشود که کتابها بهصورت پیدیاف یا تعاملی ارائه شوند تا بار جسمی دانشآموزان کاهش یابد. در دوران کرونا، توزیع تبلت بین دانشآموزان و استفاده از شبکه شاد گامی در این جهت بود، اما نیاز به ادامه و توسعه این روشها احساس میشود.
مشاور وزیر آموزشوپرورش همچنین گفت: هنوز خسارات تغییر ساختار ششسهسه جبران نشده است. مطالعهای که مرکز پژوهشهای مجلس انجام داده، نشان میدهد که این تغییر ساختار خسارات زیادی به آموزشوپرورش وارد کرده و آن را از پرداختن به برنامههای تحول و کیفیتبخشی محروم کرده است.
وی در برنامهای رادیویی تأکید کرد: آموزشوپرورش هنوز نتوانسته از تبعات تغییر ساختار ششسهسه رهایی یابد. تمام مدارس ابتدایی کشور با ضریبی از این تغییر مواجه شدند و این موضوع باعث شد که آموزشوپرورش نتواند به اجرای سند تحول بپردازد.
مشاور وزیر آموزشوپرورش گفت: نیاز است که سیاستمداران و مسئولان آموزشی بهجای تمرکز بر تغییرات ساختاری، به روشهای آموزشی، محتوای درسی و ارزشیابی توجه بیشتری داشته باشند. فقط با این رویکرد است که میتوان امیدوار بود نظام آموزشی کشور به سمت بهبود کیفیت و کسب مهارتهای لازم توسط دانشآموزان حرکت کند.
وی با اشاره به تجربیات کشورهای دیگر و مطالعات داخلی، بر لزوم توجه به روشهای آموزشی و محتوای درسی تأکید کرد و گفت: فقط با این رویکرد است که میتوان امیدوار بود نظام آموزشی کشور به سمت بهبود کیفیت و کسب مهارتهای لازم توسط دانشآموزان حرکت کند.
وی به لزوم مشارکتبخش خصوصی در اجرای طرحهای آموزشی اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی میتواند نقش مهمی در اجرای طرحهای آموزشی ایفا کند. بهعنوانمثال، در زمینه توزیع تبلت و ارائه محتوای آموزشی تعاملی، بخش خصوصی میتواند با همکاری آموزشوپرورش، گامهای بلندی بردارد.
مشاور وزیر آموزشوپرورش بر لزوم گفتگوی بیشتر بین سیاستمداران، متخصصان آموزش و تربیت و بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: فقط با همکاری و همفکری همه ذینفعان است که میتوان به یک نظام آموزشی کارآمد و باکیفیت دستیافت. این گفتگوها باید ادامه یابد تا بتوانیم آیندهای بهتر برای نسلهای آینده رقم بزنیم.
http://www.sanatnews.ir/News//400930
برچسب ها :
ساختار آموزشی
,
تغییرات
,
وزیر آموزشوپرورش
,
بهبود کیفیت
,
علی زرافشان
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
اهمیت تامین گروه خونی O منفی در حوادث
شجاعت دولت پزشکیان در آغاز خصوصی سازی صنعت خودرو
یک هیئت اوکراینی امروز وارد دمشق میشود
گفتوگوی وزیر صمت با پوتین در حاشیه اجلاس اوراسیا
مذاکره وزیر نفت با مقامهای روسی در بخش انرژی
سرپرست معاونت صنایع ماشینآلات و تجهیزات وزارت صمت منصوب شد
تمهیدات اتوبوسرانی تهران برای سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی
۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
ساروی مقتدرترین فرنگی کار سال جهان شد
وزیر صمت: حضور پرشور مردم، متضمن حرکت به سوی اهداف نظام اسلامی است
۱۲ بهمن آغاز مجدد پروازها به اروپا
وزیر صمت: بسته حمایتی دولت از صنایع قابلیت تمدید دارد
آخرين اخبار
بخش اکتشاف نیاز جدی به ماشینآلات حفاری دارد
شهادت ۲۶ دانشآموز تهرانی در جنگ ۱۲ روزه
مرگ یک بازیگر مطرح
درخواست فرانسه از لبنان برای بازداشت ۳ ژنرال ارشد نظام اسد
توضیحات کارگردان «محکوم» درباره گریم پژمان جمشیدی
سقوط صنعت شیل آمریکا با نفت ۵۰ دلاری
آمریکا بیش از هر زمان دیگری در انزوا قرار دارد
وضعیت دما و بارش کشور تا اواخر آذرماه
کارت شرکت در آزمون وکالت ۱۴۰۴ منتشر شد
باید فرآیندهای اضافه را حذف کنیم؛ به فکر بیکاری افراد نباشیم
حکم جدید سعید مقیسه در صداوسیما
ماجرای هواپیمایی که رنگ آبی، آن را از پرواز مافوقصوت محروم کرد
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز