بخش اعظم مینروبی مسیر راهآهن شلمچه - بصره انجام شده است
|
وزیر صمت: سهام خودروسازان واگذار میشود
|
هشدار وزیر صمت درباره قاچاق سوخت معادن
|
پروژههای عمرانی از دل تحریم و تنگناها سر بلند کردند
|
وزیر صمت: ارزآوری کشور با مقررات فعلی لطمه میخورد
|
شبکههای غیررسمی مالی، صادرات را تا ۱۵ درصد گرانتر کردهاند
|
قرارداد ۲۵۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی برای شهرکهای صنعتی منعقد شد
|
نمیتوانیم خود را منفک از زنجیره ارزش جهانی بدانیم
|
انتقاد تند وزیر صمت به قطع کامل برق صنایع بزرگ در ۱۵ روز آینده
|
آمادگی وزارت صمت برای افتتاح طرحهای فناورانه در کرمانشاه
|
ممنوعیت واردات کالاهای خارجی مشابه ساخت داخل ادامه دارد
|
امضای چهار سند همکاری مشترک با عراق در حوزه نفت وگاز
|
وزیر صنعت، معدن و تجارت: کارگر رکن تولید و تولید اساس پیشرفت کشور است
|
سه شنبه 13 خرداد 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
۷۳ روز پس از آغاز ۱۴۰۴؛ خبری از فروش خودروهای خارجی نیست
تاريخ:يازدهم خرداد 1404 ساعت 16:10
|
کد : 303975
|
مشاهده: 49
به گزارش صنعت نیوز، با گذشت ۷۳ روز از آغاز سال ۱۴۰۴، هیچ نشانهای از آغاز دور جدید عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه دیده نمیشود.
به گزارش صنعت نیوز، با گذشت ۷۳ روز از آغاز سال ۱۴۰۴، هیچ نشانهای از آغاز دور جدید عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه دیده نمیشود.
با گذشت ۷۳ روز از آغاز سال ۱۴۰۴، همچنان هیچ نشانهای از آغاز دور جدید عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه فروش خودرو دیده نمیشود. در حالی که تقاضا برای خودروهای وارداتی در ماههای اخیر افزایش یافته و بسیاری از خریداران از مدتها پیش آماده ورود به مرحله جدید ثبتنام هستند، وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنان هیچ زمان مشخصی برای آغاز مجدد روند فروش اعلام نکرده است.
سکوت وزارت صمت تنها به زمانبندی محدود نمیشود؛ این وزارتخانه تاکنون درباره جزئیات مهمی همچون نحوه اجرای تعرفه واردات، میزان سهمیهبندی برندها (جزئیات بیشتر)،ضوابط ترخیص خودروهای رسوبکرده در گمرک و نحوه ساماندهی ثبتنامهای پیشین نیز توضیح شفافی ارائه نکرده است.
این ابهامها، بازار خودروهای وارداتی را به فضای خاکستری و آشفتهای سوق دادهاند که در آن نه خریداران چشمانداز روشنی از آینده دارند و نه واردکنندگان میتوانند برای فعالیتهای خود برنامهریزی کنند. نبود اطلاعات دقیق و شفاف، دست دلالان و سوداگران را در بازار باز گذاشته و موجب افزایش شایعات، گمانهزنیهای نادرست و بیاعتمادی عمومی شده است.
در شرایطی که انتظار میرفت با آغاز سال جدید، سیاستگذاریها در حوزه واردات خودرو مسیر مشخصتری را دنبال کند، سکوت مطلق و نبود اطلاعرسانی از سوی نهاد متولی، بازار را در حالتی از رکود و سردرگمی نگاه داشته که پیامدهای آن، مستقیماً متوجه مصرفکننده نهایی و فعالان رسمی این حوزه است.
آخرین عرضه، اسفند ۱۴۰۳
آخرین مرحله فروش خودروهای وارداتی به اسفند ماه سال ۱۴۰۳ بازمیگردد؛ مرحلهای که با استقبال خریداران همراه شد و امیدهایی را نسبت به استمرار و نظاممند شدن واردات خودرو در سال جدید بهوجود آورد. با این حال، از پایان آن مرحله تاکنون، نهتنها هیچ دور جدیدی از فروش برگزار نشده، بلکه وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ اطلاعیه رسمی یا حتی نشانهای از برنامهریزی برای ادامه این مسیر منتشر نکرده است.
در این میان، هرچند تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو طبق قانون بودجه ۱۴۰۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و بهعنوان یکی از پایههای تنظیم بازار خودرو مورد تأکید قرار گرفته، اما اجرای این تعرفه در عمل به تدوین و ابلاغ آئیننامههای اجرایی وابسته است. آییننامههایی که باید مسیر مشخص واردات، شرایط عرضه، نحوه تخصیص خودرو، و سازوکار ثبتنام و ترخیص را تعیین کنند؛ اما همچنان در پیچوخم بررسیها و هماهنگیهای بیندستگاهی گیر افتادهاند و خبری از نهایی شدن آنها نیست.
این تعلیق، از یک سو خریدارانی را که از ماهها پیش اقدام به پرداخت وجه اولیه کردهاند، در بلاتکلیفی قرار داده و از سوی دیگر، شرکتهای واردکننده را از ادامه فعالیت بازداشته است. نبود سیاست مشخص و تأخیر در صدور مجوزهای لازم، بسیاری از واردکنندگان را به تعویق یا توقف ثبت سفارش واداشته است.
وزارت صمت، زیر تیغ انتقاد
بر همین اساس وزارت صمت به دلیل عدم اطلاعرسانی و نبود پاسخگویی شفاف، با موجی از انتقادات مواجه شده است. نه جدول زمانی مشخصی برای فروش آینده منتشر شده، نه وضعیت خودروهای متوقفشده در گمرک روشن شده و نه پاسخی به مشتریانی داده شده که در انتظار سرنوشت سرمایه خود هستند.
تا زمانی که آئیننامههای اجرایی به سرانجام نرسند، نباید انتظار شروع فروش جدید را داشت. بازار خودروهای وارداتی اکنون در وضعیت قفلشدهای قرار دارد که نبود شفافیت، آن را پیچیدهتر کرده است.
در این میان، برخی مشتریان از دریافت پیامکهایی از سوی بانکها مبنی بر مسدود شدن حساب جهت خرید خودروهای وارداتی خبر دادهاند؛ موضوعی که تاکنون از سوی وزارت صمت نه تأیید و نه تکذیب شده است. این ابهام، فضای بازار را بیش از پیش ملتهب کرده و گمانهزنیهای مختلفی را در پی داشته است.
این در حالیست که تا زمانی که وزارتخانه متولی سکوت خود را نشکند، نمیتوان انتظار بهبود وضعیت فعلی را داشت. بازار خودروهای وارداتی همچنان بدون افق روشن، بدون اطلاعرسانی رسمی و بدون پاسخگو باقی مانده است.
http://www.sanatnews.ir/News/1/303975
برچسب ها :
عرضه خودروهای وارداتی
,
سامانه یکپارچه
,
وزارت صنعت معدن تجارت
,
ترخیص
,
خودروهای رسوب کرده
,
سهمیه بندی برندها
,
اخبار صنعت نیوز
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
دانشبنیانها، همقدم زائران در راهپیمایی عظیم اربعین
هیچ مدرسهای در تهران در لیست ساختمانهای ناایمن بحرانی قرار ندارد
۹۶۰ هزار عملیات کانتینری در بندرشهید رجایی هرمزگان ثبت شد
مغز در دوران بارداری سازماندهی مجدد میشود
توقیف 2 شناور حامل قاچاق در آبهای بوشهر
بازار سرمایه مثبت شد
اعزام و پذیرش ۷۴ هزار مسافر در مسیر استانبول با ۳۶۶ پرواز پس از تحریم پروازهای اروپا
ماموریت استاد دانشگاه خواجهنصیر برای توسعه شرکتهای دانشبنیان با حکم «افشین»
مدال آوران المپیک پاریس از سربازی معاف شدند
دومین نقش برجسته قدیمی ایران در فارس ساماندهی میشود
ماجرای ترک سیگار سوژه یک مستند جدید شد
تعداد خودروهای شخصی عامل آلودگی هوای تهران
آخرين اخبار
اعمال قانون درباره یک شرکت هواپیمایی برای گرانفروشی
چرا برق اجلاس اکو قطع شد؟
برگزاری نخستین جلسه از «طرح ملی اعتلاء»
مخالفت استقلال با درخواست نجومی آقاسی
حمایت گروسی از پروژه نیروگاه هستهای مصر
رگبار و رعد و برق در نقاط مختلف کشور
کاهش محسوس دمای تهران از چهارشنبه
هاآرتص: نتانیاهو با پوشش جنگ، در پی الحاق کرانه باختری است
یافته های جدید برای درمان سرطان روده بزرگ
بررسی لاشه دامهای ذبح شده، توسط دامپزشکان
شاگردان اکبری با پیروزی مقابل قزاقستان به یک قدمی فینال رسیدند
عینک هوشمند با قابلیت های هوش مصنوعی رونمایی شد
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز