سه شنبه 18 شهريور 1404

حیرت و خشم کره جنوبی از یورش آمریکا

  تاريخ:هفدهم شهريور 1404 ساعت 10:58   |     کد : 399405   |     مشاهده: 17
یورش ماموران اداره مهاجرت آمریکا به یک کارخانه باتری‌سازی خودروهای برقی تحت اداره شرکت‌های کره‌ای در جورجیا، کره جنوبی را به لرزه درآورد و نگرانی سرمایه‌گذاران را برانگیخت.

به گزارش ایسنا، این اتفاق کمتر از دو هفته پس از دیدار «لی جائه میونگ»، رئیس‌جمهور کره جنوبی، با دونالد ترامپ، همتایش در کاخ سفید رخ می‌دهد که طی آن شرکت‌های کره‌ای متعهد شدند صدها میلیارد دلار در آمریکا سرمایه‌گذاری کنند.

این توافق شامل یک سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیارد دلاری برای حمایت از شرکت‌های کره جنوبی برای گسترش فعالیت در آمریکا بود که ۱۵۰ میلیارد دلار آن برای کشتی‌سازی اختصاص خواهد یافت. شرکت‌های خصوصی نیز متعهد شدند ۱۵۰ میلیارد دلار دیگر را به صورت مستقیم در آمریکا، سرمایه‌گذاری کنند.

این حمله، دولت کره جنوبی را تحت فشار قرار داده و ممکن است به یک نقطه تنش دیپلماتیک بزرگ با یکی از نزدیکترین متحدان واشنگتن تبدیل شود. خبر این یورش، تیتر صفحه اول اکثر روزنامه‌های کره جنوبی در روز شنبه بود و باعث خشم مردم شدند.

«کیم تائه هیونگ»، استاد و رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه «سونگسیل» در سئول، در مورد این حمله، گفت: این مثل از پشت خنجر زدن است. «کیم»، گفت: اکثر کره‌ای‌ها نمی‌توانند جلوی خشم خود را بگیرند و شرکت‌های کره‌ای، ناگزیر از ادامه برنامه‌های سرمایه‌گذاری در آمریکا، دلسرد خواهند شد.

این حمله اکنون بر سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری کره جنوبی در آمریکا سایه افکنده است. بازداشت کارگران مرتبط با یک سرمایه‌گذاری شاخص کره‌ای می‌تواند توسط شرکت‌ها به عنوان نشانه‌ای از این باشد که خطرات سیاسی و انطباق با مقررات تولید در آمریکا بیشتر از حد انتظار است.

هیوندای موتور، ماه گذشته، متعهد شده بود که سرمایه‌گذاری در آمریکا را تا سال ۲۰۲۸، از ۲۱ میلیارد دلار که این شرکت در ابتدا در ماه مارس اعلام کرد به ۲۶ میلیارد دلار افزایش دهد. سهام این شرکت در سال میلادی جاری، ۳.۸ درصد افزایش یافته است.

کارخانه جورجیا، نماد ملموسی از تعهد کره جنوبی به تقویت تولید در آمریکا بود. «چانگ سانگ سیک»، رئیس مرکز تحقیقات تجارت و بازرگانی بین‌المللی انجمن تجارت بین‌المللی کره جنوبی، گفت: اگر مقامات آمریکایی به اجرای قوانین سختگیرانه مهاجرتی بدون رفع مشکلات مداوم ویزا ادامه دهند، شرکت‌های کره‌ای با چالش‌های بیشتری در ساخت کارخانه‌های جدید یا فعالیت در آمریکا مواجه خواهند شد.

«چانگ سانگ سیک»، گفت: آمریکا خواستار سرمایه‌گذاری از کره جنوبی است اما از ما می‌خواهد که فقط از آمریکایی‌ها برای ساخت کارخانه در آنجا استفاده کنیم. در واقع، این غیرممکن است. آنها در طول دوره ساخت وساز به تکنسین‌های بومی نیاز دارند.

کره جنوبی، ششمین شریک تجاری بزرگ آمریکاست و شرکت‌های کره‌ای بازیگران جدایی‌ناپذیر در زنجیره تامین باتری خودروهای برقی جهانی هستند. سرمایه‌گذاری‌های آنها در کارخانه‌های آمریکایی به صراحت توسط واشنگتن برای کاهش وابستگی به چین تشویق شده است. سرکوبی که چنین پروژه‌هایی را در بر می‌گیرد، هشداری برای احتمال پیچیدگی روابط تجاری خواهد بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این حمله واکنش‌های فوری را برانگیخته است. ساخت کارخانه جورجیا به طور موقت متوقف شده است که می‌تواند تاثیرات موجی بر جدول زمانی برنامه‌های تولید گسترده‌تر خودروهای برقی هیوندای در آمریکا داشته باشد. کارخانه صنعتی جورجیا برای تولید سالانه ۵۰۰ هزار وسیله نقلیه هیبریدی و برقی و استخدام حداکثر ۱۲ هزار و ۵۰۰ کارگر تا اوایل دهه آینده طراحی شده است.

این اولین باری نیست که هیوندای به یکی از برجسته‌ترین سرمایه‌گذاران خارجی در تولید آمریکا تبدیل شده است.

شرکت «ال‌جی انرژی» اعلام کرد که سفرهای کاری کارمندانش به آمریکا را به حالت تعلیق درآورده و به کارمندانش که در حال حاضر در آنجا هستند توصیه کرده است که به خانه برگردند.

روزنامه تجاری «مائیل» خبر داد هیوندای موتور هم به کارکنانی که قرار بود هفته آینده به سفرهای کاری به آمریکا بروند، توصیه کرده است که این سفرها را به تعویق بیندازند، مگر اینکه این سفرها، ضروری باشند.

طبق گزارش رویترز، هیوندای موتور بلافاصله در مورد گزارش این روزنامه کره‌ای که به نقل از منابع ناشناس صنعت منتشر شده بود، اظهار نظر نکرد.

http://www.sanatnews.ir/News/1/399405
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است