اتابک: برق بخش تولید نباید قطع شود
|
عایدی هزار میلیارد تومانی کشور از اجرای قانون تجارت ملوانی
|
اتابک: دستور روانسازی واردات قطعات ریلی صادر شد
|
اتابک: نباید جایگاه اصناف تضعیف شود
|
اتابک: نقشه راه همکاریهای تجاری ایران و اوراسیا در مسکو نهایی میشود
|
ارتقای روابط تجاری ایران و افغانستان در اولویت دولت است
|
تأکید وزیر صمت بر لزوم همگونسازی قوانین با شرایط فعلی تولید
|
۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
|
افزایش قیمت و ناترازی انرژی، چالش اصلی صنایع کشور
|
مدیر نمونه خودرویی کشور مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران شد
|
راهاندازی دوباره تالار دوم ارزی؛ تشکیل کمیته ارزی در وزارت صمت
|
بازگشت ۲ میلیون و ۲۹۸ هزار زائر به کشور
|
تمهیدات وزارت صمت برای مراسم اربعین امسال
|
دو شنبه 26 آبان 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
روایتی کمتر شنیده شده از همایون ارشادی
تاريخ:بيست و ششم آبان 1404 ساعت 10:12
|
کد : 404106
|
مشاهده: 14
محمد رضا دلپاک طراح صدای فیلم «طعم گیلاس» از همایون ارشادی نوشت.
محمدرضا دلپاک، طراح صدای «طعم گیلاس»، در پی درگذشت همایون ارشادی (بازیگر طعم گیلاس) در نوشتاری که اختصاصا در اختیار ایسنا قرار داده، آورده است:
«وقتی خبر درگذشت همایون ارشادی عزیز را شنیدم، بینهایت متاثر شدم و بیاختیار به روزهای مونتاژ و صداگذاری «طعم گیلاس» بازگشتم.
افتخار میکنم که در آن فیلم جهانی، بهعنوان همکار و همراهِ زندهیاد عباس کیارستمی حضور داشتم.
همدلی و همراهی من با آقای کیارستمی در «طعم گیلاس» حدود شش ماه طول کشید و در تمام آن مدت، شاهد بودم که آقای ارشادی نقش آقای بدیعی را زندگی میکرد، نه صرفاً بازی.
خاطرم هست هنگام بازبینی راشها در زمان مونتاژ، آقای ارشادی کوچکترین تفاوتی میان لحظهی فیلمبرداری و زمان توقف پلان در پشت صحنه نداشت. آقای کیارستمی همیشه میگفتند:
«آقای ارشادی جلوی دوربین و پشت دوربینش یکی است. وقتی من کات میدادم، پشت صحنه هم همان آدم بود که جلوی دوربین بود و هیچ تفاوتی در او حس نمیکردم.»
واقعاً همینطور بود. آقای ارشادی بیرون و درونش یکی بود؛ انسانی باوقار، محترم، آرام و یکرنگ.
جالب است بدانید در طول فیلمبرداری سکانسهای داخل اتومبیل «طعم گیلاس»، او هیچگاه مستقیم رو به بازیگران مقابلش دیالوگ نگفته بود. برای مثال، در صحنههای گفتوگوی پیرمرد با لهجهی شیرین آذری و آقای بدیعی، هنگام ضبط، پیرمرد در کنار آقای ارشادی حضور نداشت؛ همانطور که آن پیرمرد هم در هنگام فیلمبرداری تنها با آقای کیارستمی، که پشت فرمان نشسته بود، دیالوگ میگفت.
در مرحلهی صداگذاری، آقای کیارستمی دیالوگهای تازهای برای فیلم نوشت. معمولاً فیلمنامهای را که مینوشت، نمیساخت و همیشه میگفت: «فیلمهایی را دوست دارم که فیلمنامه را در حین کار تکمیل کنم.»
«طعم گیلاس» از این نمونه فیلمها بود.
حتی آقای کیارستمی اسم این فیلم را در آخرین لحظه ها انتخاب کردند. اسم فیلم در دوران فیلمبرداری و تدوین و صداگذاری «سفر به صبح» بود و پس از میکس «طعم گیلاس» را برای نام فیلم برگزیدند.
از این رو، آقای ارشادی برای ضبط صدای خود، صداهای خارج از قاب و حتی دیالوگهایی که روی صورتش اضافه میشد، به استودیو میآمد. برایم فراموشنشدنی است که وقتی میخواستیم صدایش را ضبط کنیم، تن صدا، حال و انرژی او هیچ تغییری نسبت به روزهای فیلمبرداری نکرده بود و نیازی به تمرین برای رسیدن به صدای فیلمبرداری نداشت.
آقای ارشادی صدای ویژهای هم داشت؛ مانند خسرو شکیبایی ، صدایی که نشانۀ اثر روحشان بود، آوایی که گویی ردّ انگشتان روحش را بر هوا مینشاند. صدای ارشادی امضای روحش بود. صدایش فرکانسی داشت که بافت روانی کاراکتر را از درون میساخت. دامنه دینامیکی گستردهای نداشت و همین مونوتونی کنترلشده، سکونی ایجاد میکرد که برای انتقال لایههای ذهنی یک شخصیت ایدهآل بود.
این صدا خودش مانند یک اتمسفر عمل میکرد؛ نه فقط حامل دیالوگ، بلکه بخشی از احساس صحنه. در سکوتها معنا تولید میکرد و در کمترین تغییر لحن، بیشترین بار عاطفی را جابهجا میکرد. صدای او نوعی «هوای درونی» داشت که روی تصویر مینشست و حالوهوا میساخت.
از همکاری با او، به ویژه در کنار آقای کیارستمی، خاطرات زیبایی دارم. بعد از «طعم گیلاس» نیز در فیلمهای دیگری با او کار کردم؛ از جمله فیلمهای آقای مهرجویی
«نارنجیپوش»، «چه خوبه که برگشتی» و همینطور «مجبوریم». اما هر بار که صدای او را صداگذاری میکردم، یاد «طعم گیلاس» و آن روزها زنده میشد و اینکه همایون عزیز در بیرون و درون خود یکی بود.
همایون ارشادی هنرمندی بینالمللی بود که در ایران زندگی میکرد و با وجود دانش و معلومات فراوان، هرگز اهل ادعا و خودنمایی نبود. هیچوقت برایش بزرگداشتی برگزار نشد، اما در چند فیلم مهم تاریخ سینمای ایران نقشهایی ماندگار برجای گذاشت.
همایون ارشادی از آن دست هنرمندانی بود که در سکوت هم حضورش حس میشد.
روحش شاد و یادش گرامی.»
http://www.sanatnews.ir/News/1/404106
برچسب ها :
همایون ارشادی
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
اهمیت تامین گروه خونی O منفی در حوادث
شجاعت دولت پزشکیان در آغاز خصوصی سازی صنعت خودرو
یک هیئت اوکراینی امروز وارد دمشق میشود
گفتوگوی وزیر صمت با پوتین در حاشیه اجلاس اوراسیا
سرپرست معاونت صنایع ماشینآلات و تجهیزات وزارت صمت منصوب شد
مذاکره وزیر نفت با مقامهای روسی در بخش انرژی
تمهیدات اتوبوسرانی تهران برای سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی
۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
ساروی مقتدرترین فرنگی کار سال جهان شد
وزیر صمت: حضور پرشور مردم، متضمن حرکت به سوی اهداف نظام اسلامی است
۱۲ بهمن آغاز مجدد پروازها به اروپا
وزیر صمت: بسته حمایتی دولت از صنایع قابلیت تمدید دارد
آخرين اخبار
آموزش مهارتهای «خوشبختی»
شیوع ویروس کشنده «ماربورگ» در جنوب اتیوپی
دیدار الشیبانی با وزیر خارجه چین در پکن
پخش آخرین اثر دیوید اتنبرو از تلویزیون
اقتصاد ژاپن از تعرفههای آمریکا بدحال شد
سمفونی" نفس های سوخته" اجرا می شود
پژمان جمشیدی احضار نشد، خودش برگشت
عقد آریایی از کجا آمده است؟
حضور وکیل در پروندهها به قاضی کمک میکند
تمامی مخدرهای جدید ترکیبی از مخدرهای اصلی هستند
امنیت غذایی در ایران قربانی کور بودن زنجیره تامین
بهسازی بوستان قیطریه
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز