چهارشنبه 28 آبان 1404

آموزش «مهارت‌های زندگی» در قالب بازی‌ به دانش‌آموزان

  تاريخ:بيست و هشتم آبان 1404 ساعت 08:24   |     کد : 404209   |     مشاهده: 12
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با تشریح رویکرد جدید طرح نماد گفت: آموزش مهارت‌های ارتقایی و خودمراقبتی در سه سطح برای دانش‌آموزان، اولیاء و فرهنگیان در ۳۲ منطقه هدف اجرا می‌شود و امسال برای نخستین‌بار «مهارت‌های زندگی» در قالب بازی‌وارسازی، ماموریت‌محور و مبتنی بر چالش طراحی شده است.

سمیه سادات ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در برنامه ملی نماد مهم‌ترین بخش برنامه‌ آموزش مهارت‌های ارتقایی یا همان مراقبتی و مهارت‌های زندگی است که در سال‌های گذشته به دلایل مختلف کمتر به آن پرداخته شده گفت: آموزش‌های پیشگیرانه و خود مراقبتی چند سطح دارد.

وی با بیان اینکه سطح یک برای عموم دانش آموزان است و این سطح سه مخاطب دارد افزود: حتی برای اولیاء و همکاران نیز آموزش‌ها و مهارت‌های ارتقایی داریم که به صورت پایلوت سال گذشته و امسال با اختصاص بودجه‌ای که سازمان برنامه در نظر گرفته برای ۳۲ منطقه هدف انجام می‌دهیم، یعنی در ۳۲ منطقه هدف که سال پیش هم بودند به شرط تحقق بودجه، توسط سازمان برنامه‌ ریزی‌ برای دانش آموزان، اولیاء و همکاران، آموزش‌ها را در نظر گرفتیم.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این آموزش‌ها چند محور دارند که از جمله خودآگاهی و تاب آوری است ادامه داد: یعنی یک سری مهارت‌های اجتماعی و روانشناختی و یک سری مهارت‌های معنوی و اجتماعی که شامل صبر و تاب آوری، خودآگاهی، مدیریت هیجانات و استرس است، انجام می‌شود.

ابراهیمی با بیان اینکه برای این موضوع هشت مهارت به لحاظ پژوهشی احصاء شده است گفت: پروتکل‌های بسته مهارتی آماده است. برای بخش دانش‌آموزی دو مسیر در نظر داریم: آموزش‌های کارگاهی که از طریق مدرسین و همیار مشاور ( از طریق کانون یاریگران) و بخش دوم نیز که امسال آغاز می‌کنیم گیمی‌فای کردن و ماموریت محور کردن است یعنی با توجه به بسته خودآگاهی، بسته مدیریت استرس و هیجانات، دانش آموز در یک فضای بازی وارسازی شده شرکت کند، کلیپ ببیند، پادکست گوش کند، ویدئوکست ببیند، در یک چالش شرکت کند، ماموریتی را انجام و امتیاز بگیرد و با امتیازش نقره یا طلایی شود و در یک فضای کاملاً بازی وار سازی شده مهارت‌ها را تجربه و ارتقای مهارت داشته باشد.

وی با بیان اینکه حقیقت این است که این موضوع را باید در برنامه درس ملی وارد کنیم اظهار کرد: معتقدیم بخشی از آموزش و ارتقای مهارت‌ها باید در برنامه درس ملی قرار گیرد که در حال رایزنی با سازمان پژوهش هستیم، اعلام آمادگی انجام شده تا این آموزش‌ها در برنامه درس ملی قرار گیرد.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: این‌ها مجموع راهبردها و قالب‌هایی است که برای آموزش مهارت‌ها به دانش آموزان که شامل آموزش همسالان، آموزش کارگاهی، آموزش بازی وار سازی شده و آموزش در کتاب برنامه درسی ملی است، استفاده می‌کنیم.

http://www.sanatnews.ir/News/1/404209
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است