يک شنبه 16 ارديبهشت 1403

17 خانه تاريخي ماسوله در اولويت نجات بخشي قرار گرفتند

  تاريخ:بيست و نهم آبان 1387 ساعت 15:29   |     کد : 11376   |     مشاهده: 1767
به گزارش صنعت نیوز، پايگاه ميراث فرهنگي ماسوله با انتخاب 17 خانه تاريخي که برخي از آنها در فهرست ميراث ملي به ثبت رسيده، عمليات نجات بخشي آثار تاريخي اين شهر را آغاز کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، پايگاه ميراث فرهنگي ماسوله با انتخاب 17 خانه تاريخي که برخي از آنها در فهرست ميراث ملي به ثبت رسيده، عمليات نجات بخشي آثار تاريخي اين شهر را آغاز کرده است. در حال حاضر هنوز اعتباري براي نجات خانه هاي تاريخي ماسوله که بيشتر آنها به علت بارندگي هاي اخير فرو ريختند، تخصيص داده نشده است.گزارش تصويري از خانه هاي تخريب شده در ماسوله

يکي از خانه هاي تخريب شده در ماسوله

 در پي تخريب‌هاي اخير خانه‌ها و بناهاي تاريخي ماسوله، پايگاه ميراث فرهنگي و گردشگري اين شهر تاريخي، درخواست مرمت اضطراري 17 بنا و خانه ماسوله را در اولويت برنامه‌هاي نجات بخشي خود قرار داد. گزارش اين 17 بنا به منظور تخصيص اعتبار راهي تهران شده است.

 چندي پيش و در پي بارندگي‌هاي اخير شهر تاريخي ماسوله 26خانه تاريخي ويران شدند. اين اتفاق به دليل انجام نشدن مرمت‌هاي اصولي و آسيب پذير بودن خانه ها رخ داد.

 شدت تخريب برخي از خانه‌ها تا اندازه‌‌اي بود كه آواري از مصالح ، خشت و گل وسنگ به همراه تيرهاي چوبي در و پنجره، گذرها و مسير هاي آمد و شد را كاملا بسته بود.

در اين بين پايگاه ميراث فرهنگي و گردشگري ماسوله به منظور نجات برخي خانه‌هاي ارزشمند اين شهر، گزارشي مبني بر مرمت اضطراري 17 خانه تهيه کرده است.

اين برنامه مرمتي که به منظور نجات بخشي آثار تاريخي تهيه شده براي تخصيص اعتبار راهي تهران شده است اما هنوز از سرنوشت بودجه مرمت خانه‌هاي تاريخي ماسوله خبري نيست.

گزارش تهيه شده ماسوله عبارت است از مرمت راسته دوطبقه کفابازار که يکي از راسته هاي مهم بازار بوده و به دليل عدم استفاده مالکان، هم چنين بار بيش از اندازه پشت بام و رطوبت هاي نزولي در حال تخريب است.

 درحال حاضر، پشت بام و طبقه اول يکي از دهنه ها به طور کامل تخريب شده و دهانه هاي ديگر نيز در حال تخريب هستند.

راسته هاي يک طبقه بازار يکي ديگر از بناهاي اضطراري ماسوله است. اين راسته از ناحيه پشت بام دچار آسيب جدي شده و در صورتي که عمليات مرمتي انجام نپذيرد شاهد تخريب اين راسته هاي قديمي و با ارزش خواهيم بود.

منزل "زعفر" ارفعي يکي از خانه هاي تخريب شده است.

 اين بناي دو طبقه قديمي در محله خانه بر واقع شده و با شماره 5282 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است. 

در حال حاضر قسمت قابل توجهي از پشت بام و ديوارهاي داخلي به دليل نفوذ رطوبت نزولي و عدم تحمل بار سقف تخريب شده است و در صورت عدم انجام عمليات مرمتي به موقع شاهد تخريب کامل بنا خواهيم بود.

 خانه "ميرزا حسين گودرزي بنايي" دو طبقه و قديمي، داراي تالار و بازشوهاي چوبي باارزش در محله کشه سر است که از ناحيه پشت بام دچار تخريب شده است. مالکان اين بنا به دليل عدم تمکن مالي قادر به مرمت آن نيستند و در صورت عدم انجام عمليات مرمتي امکان تخريب پشت بام بنا وجود دارد.

کاروانسراي حاجي فيض از معدود کاروان سراهاي قديمي باقي مانده ماسوله است. اين بناي سه طبقه قديمي با بازشوهاي باارزش با شماره 5240 در فهرست آثار ملي نيز به ثبت رسيده است. در حال حاضر قسمتي از پشت بام و دامنه آن، و همچنين ديوارهاي طبقه دوم در حال تخريب هستند.

يکي ديگر از بناهاي تخريب شده مسجد غريب آباد است که از مساجد قديمي و باارزش ماسوله محسوب مي شود. اين بنا در معرض آسيب جدي از ناحيه بام و ديوارهاي باربر طبقه اول است.

خانه "ايوب معراجي"، خانه‌اي سه طبقه قديمي با بازشوهاي معماري با ارزش است که با شماره 5331 در فهرست آثار تاريخي به ثبت رسيده و به دليل فشار زياد ناشي از بار وارده و نفوذ رطوبت، قسمت قابل توجهي از پشت بام بناي مذکور ريزش کرده که نيازمند عمليات مرمتي است.

 خانه "سيد جلال موسوي" که با شماره 5226 در فهرست آثار تاريخي به ثبت رسيده، در حال حاضر از ناحيه پشت بام در معرض خطر تخريب است. با توجه به فرسودگي ديوارهاي باربر و نفوذ رطوبت، براي جلوگيري از تخريب بنا بايستي مرمت شود.

خانه "علي نراقي" هرچند در فهرست ميراث ملي ثبت نشده اما بنايي قديمي و دو طبقه داراي تالار و بازشوهاي چوبي باارزش است که قسمتي از پشت بام آن به دليل نفوذ آب باران و عدم تحمل بار دچار تخريب شده و به قسمت هاي ديگر نيز آسيب جدي وارد شده است.

خانه "خدابخش رحمتي" از بناهاي بسيار با ارزش و قديمي، داراي تالار سرتاسري است که با شماره 5354 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده و قسمت انتهايي پشت بام تخريب شده که براي جلوگيري از تخريب کامل بايد مرمت شود.

خانه "اکبر شرفي" نيز از بناهاي بسيار قديمي و باارزش ماسوله است که در سه طبقه و مجاورت امام زاده عون بن علي قرار گرفته است. در قسمت انتهايي پشت بام تخريب صورت گرفته که براي جلوگيري از تخريب کامل بنا بايد مرمت به شيوه سنتي انجام پذيرد.

خانه "صمدي" که تقريبا به طور کامل تخريب شده با شماره 5348 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است. در حال حاضر پشت بام بنا به طور کامل و قسمت هايي از ديوار طبقه اول تخريب شده است. با توجه به درصد تخريب در حال حاضر امکان مرمت و نجات بنا وجود دارد.

خانه "جليل اشجاري" از معدود بناهاي سه طبقه قديمي واجد ارزش که قسمتي از پشت بام و ديوارهاي داخلي آن تخريب شده است و در حال حاضر نيازمند مرمت دارد.

خانه "تقي شوکتي" داراي تالار سرتاسري با شماره 5283 در فهرست آثار تاريخي به ثبت رسيده است. در حال حاضر سقف قسمت تالار به طور کامل فرو ريخته است و در صورت بي توجهي کل پشت بام تخريب خواهد شد.

خانه "فخرالدين شفيعي" داراي تالار سرتاسري است که با شماره 5286 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده و در حال حاضر نيمي از پشت بام بنا و سقف تالار و قسمتي از ديوارهاي داخلي به طور کامل فرو ريخته، در صورتي که عمليات مرمتي انجام نپذيرد، تخريب کامل بنا امکان پذير است.

خانه "مهرداد مؤمنيان" بنايي دو طبقه قديمي با بازشوهاي باارزش در محله کشه سر ماسوله واقع شده است. بناي مذکور با شماره 5329 در فهرست آثار تاريخي به ثبت رسيده است. در حال حاضر قسمت انتهايي بام به دليل نفوذ رطوبت در شرف تخريب است. براي حفظ بنا بايد عمليات مرمتي انجام پذيرد.

خانه "محمد زندي پور" بنايي سه طبقه بسيار باارزش و قديمي در محله خانه بر واقع شده است. بناي مذکور با شماره 5185 در فهرست آثار تاريخي به ثبت رسيده است. در حال حاضر قسمتي از پشت بام دچار آسيب جدي به دليل نفوذ رطوبت نزولي گرديده، در صورتي که عمليات مرمتي انجام نپذيرد، شاهد تخريب هر چه بيشتر بنا خواهيم بود.

هم اکنون به غير از بناهاي ياد شده نزديک به 10 بناي تاريخي ديگر نيز در ماسوله وجود دارد که در آستانه تخريب هستند و برخي مالکان اين بناهاي تاريخي توان مرمت خانه خود را ندارند.

به گفته کارشناسان ميراث فرهنگي در صورتي مرمت هاي اضطراري انجام مي گرفت، ماسوله همچون سال هاي گذشته شاهد اين ميزان تخريب نبود.

هم اکنون ماسوله با شماره ملي در فهرست ميراث ملي به ثبت رسيده و سازمان ميراث فرهنگي متولي حفاظت و نگهداري از اين اثر ملي است.

در صورتي که تخصيص اعتبارات لازم جهت حفاظت از اين آثار صورت نگيرد، در زمستان شاهد تخريب خانه هاي بيشتري خواهيم بود.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/11376
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است