پنج شنبه 13 ارديبهشت 1403
طي سال جاري؛

18 ميليون دلار صادرات از بازارچه‌هاي مرزي زابل به افغانستان

  تاريخ:هفتم آذر 1387 ساعت 12:37   |     کد : 11934   |     مشاهده: 523
به گزارش صنعت نیوز، رئيس سازمان بازرگاني استان سيستان و بلوچستان گفت: طي سال جاري 18 ميليون دلار صادرات از طريق بازارچه هاي مرزي زابل به افغانستان انجام شده است.

به گزارش خبرنگار گروه سرمایه صنعت نیوز، رئيس سازمان بازرگاني استان سيستان و بلوچستان گفت: طي سال جاري 18 ميليون دلار صادرات از طريق بازارچه هاي مرزي زابل به افغانستان انجام شده است.

  

ايرج حسن‌پور اظهار داشت: اين ديدار با هدف برقراري ارتباط نزديك‌تر به منظور گسترش روابط تجاري دو جانبه برگزار شد و با توجه به اينكه دو كشور در مسير جاده ترانزيتي قرار دارند و ظرفيت‌هايي كه استان سيستان و بلوچستان براي ترانزيت كالا از اين منطقه به كشور افغانستان دارد فعاليت‌هايي از قبيل احداث جاده ترانزيتي چابهار ـ ميلك به افغانستان، ايجاد سه بازارچه مرزي ميلك ـ گمشاد، بازارچه در حال راه اندازي چوتو ـ زهك و ايجاد پايانه‌هاي حمل و نقل از طرف جمهوري اسلامي ايران در اين منطقه صورت گرفته است.

وي افزود: توافقاتي با منطقه آزاد چابهار صورت پذيرفته است كه مراكز رفاهي در مسير جاده ترانزيتي چابهار به ميلك راه‌اندازي شود تا موجبات رفاه تريلي‌هاي ترانزيتي كالا از چابهار به كشور افغانستان فراهم شود و توسعه صادرات نيز از چابهار به افغانستان رونق يابد.

حسن پور تصريح كرد: در هفته آتي يك هيئت تجاري از بخش‌هاي مختلف خصوصي افغانستان براي ديدار با تجار و بازديد از مراكز توليدي و تجاري استان و مذاكره مستقيم تجار دو طرف با هدف توسعه و پايداري روابط اقتصادي و تجاري دو جانبه به استان عزيمت مي‌كنند.

رئيس سازمان بازرگاني استان خاطرنشان كرد: با توجه به دعوت رسمي وزير بازرگاني جمهوري اسلامي ايران از وزير تجارت افغانستان براي بازديد از بندر آزاد تجاري چابهار گفت: بر اساس اين دعوتنامه قرار است وي همراه هيئت افغاني به استان عزيمت كرده و از امكانات و ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي تجاري اقتصادي استان بازديد به عمل آورد و موانع اقتصادي و تجاري دو جانبه را مورد بررسي قرار دهند.

محمد عثمان هلالي سركنسول افغانستان در جمهوري اسلامي ايران هم در اين ديدار بر توسعه روابط تجارت بين دو كشور تاكيد كرد و گفت: ما هم با نظر موافق به دنبال آن هستيم و پيگيري لازم را صورت مي‌دهيم كه از امكانات منطقه براي توسعه تجارت بهره‌مند شويم.

وي كوتاه بودن مسير ترانزيتي چابهار ـ ميلك به افغانستان و بالا بودن ضريب امنيتي منطقه را از اهميت بسياري براي كشور متبوعش عنوان كرد و گفت: انگيزه و علاقمندي ما نيز بر اين است كه از بندر چابهار براي ترانزيت كالا به كشورمان استفاده و منطقه آزاد چابهار را جايگزين بندر كراچي پاكستان كنيم.

در پايان توافقاتي از جمله اطلاع‌رساني و ترغيب تجار افغان براي ترانزيت كالا از طريق بندر چابهار ـ ميلك به افغانستان، پيگيري راه‌اندازي بازارچه مرزي مشابه در نقطه مرزي در كشور افغانستان از طريق سركنسول افغانستان، همراهي سركنسول افغانستان در زاهدان با هيئت تجاري افغانستان و برگزاري نمايشگاه كالاهاي ايراني در يكي از استانهاي هرات، نيمروز و يا فراه كه از امنيت بيشتري برخوردارند بين طرفين انجام شد.

 

 

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/11934
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است