پنج شنبه 13 ارديبهشت 1403

هدفمند کردن یارانه ها نه حذف آن

  تاريخ:دوازدهم آذر 1387 ساعت 13:29   |     کد : 12133   |     مشاهده: 1415
به گزارش صنعت نیوز، وزیر اموراقتصاد و دارایی : لایحه هدفمند شدن یارانه ها پس از دو ماه کار کارشناسی روز چهارشنبه به مجلس ارائه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه سرمایه صنعت نیوز، وزیر اموراقتصاد و دارایی : لایحه هدفمند شدن یارانه ها پس از دو ماه کار کارشناسی روز چهارشنبه به مجلس ارائه خواهد شد.

حسینی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با تشریح نحوه اجرای طرح تحول اقتصادی ، درباره فوریتهای این طرح گفت: اصل یارانه بعنوان یک سیاست اقتصادی همواره مطرح بوده است ولی روش و نظام پرداخت یارانه باید مشخص شود .

وی ادامه داد : هم اکنون قیمت یک سری کالاها کمتر از قیمت واقعی آن تعیین شده است و باید دید این شیوه چقدر به استفاده درست از منابع کمک می کند و اگر قیمت ها واقعی شود در واقع از تولیدکننده حمایت خواهد شد زیرا تولیدات آنان با کیفیت بالائی ارائه می شود و باین ترتیب خرید اجناس با کیفیت پائین که موجب افزایش مصرف انرژی به صورت کاذب می شد ، ازبین می رود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی همچنین با اشاره به بررسی تجربه کشورهای دیگر گفت : آنها با درست کردن قیمت انرژی مسائل دیگر مبتلا به را حل کرده اند. در نقاط دیگر دنیا یارانه به انرژی به مقداری که در کشور ما هست ارائه نمی شود.

وی باردیگر با اشاره به اینکه طرح تحول اقتصادی هفت محور دارد که یکی از مهمترین آنها یارانه است ، گفت : یک سوم تولید و درآمد کشور را به صورت یارانه همگانی پرداخت می کنیم که نه استفاده صحیح از منابع تلقی می شود و نه بهره وری صحیح دارد.

حسینی درباره تضمین اجرای طرح تحول اقتصادی و تاثیر نداشتن آن روی بخش های دیگر گفت : قیمت یکسری از عوامل تولید واقعی می شود و این امردرمسیرتولید اثر مثبت می گذارد و به این ترتیب ساختارتولید و اقتصاد جامعه درست می شود چون اگربه طور مثال قیمت واقعی خدمات برق را بدانیم دیگر هرگز کولر با مصرف بالای انرژی نمی خریم و درپی نوعی از کولر با کیفیتی بالاتر و مصرف انرژی کمتر می رویم و این در تولید اثر می گذارد ، زیرا پیش از اجرای این طرح مشتری از بین این دو نوع تولید با کیفیت بالا و پائین ، دومی را به علت قیمت کمتر تهیه می کرد و مصرف برقش بیشتر می شد ولی چون یارانه دریافت میکرد اشکالی دراین کار نمی دید ولی وقتی قیمت واقعی بدون یارانه انرژی را به عامل تولید انرژی پرداخت کند دیگر به دنبال خرید کالائی می رود که انرژی کمتری مصرف میکند و اینجاست که تولید کننده رویکرد خود را تغییر می دهد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی باردیگر تاکید کرد : ‌هدفمند کردن یارانه ها بدون ایجاد تحول در قیمت ها واصلاح آنها در رفتار مصرفی تاثیر نمی گذارد بنابراین ما پیگیر حذف یارانه ها نیستیم بلکه هدفمند کردن آنها مورد نظر دولت است.

وی افزود : با این کار به مصرف کننده قدرت انتخاب داده می شود و  این مطلب در جامعه جا می افتد که اگر به طور مثال به جای بنزین ، پول آن به مردم داده شود ، قدرت خرید آنان بالا می رود.

در این حال حسینی کارشناس ارشد اقتصادی به عنوان میهمان تلفنی این برنامه در باره زمان و نحوه اجرای این طرح گفت: بنگاه های تولیدی کشور آمادگی ندارند و نقدی کردن یارانه ها نیز اثر خوبی در بهبود وضع اقتصادی جامعه ندارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز درباره زمان اجرای این لایحه گفت:‌وقتی لایحه در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد ، اجرایی خواهد شد ولی واقعیت این است که چیزی را که می گوئیم کلیات آن صحیح است چرا تا به حال اجرا نشده است به این دلیل است که ایجاد دغدغه های سیاسی موجب کشیدن ترمز اجرا شده است و دیگر اینکه این بحث به طور جدی در رسانه ها زیاد مطرح نشده و بتازگی نگرش به ان اغاز شده است.

وی افزود: یکی از راهکارها برای تاثیر نگذاشتن نوسانات قیمت نفت بر اقتصاد کشور ، دریافت مالیات برای ارائه انرژی است زیرا ما جزء معدود کشورهایی هستیم که نه تنها مالیات از این بخش نمی گیریم بلکه یارانه هم می دهیم.

وی مهمترین منبع مالیات برای اصلاح بسیاری از مسائل زیست محیطی کشور را مالیات بر انژری دانست.

وزیر امور اقتصاد و دارایی همچنین گفت:‌در این لایحه 60 درصد از منابع حاصل از اصلاح قیمت ها صرف تامین اجتماعی، اشتغال وتامین معیشت خانوارها و حمایت از صادرات و 25 درصد صرف هزینه های دولتی به ویژه در بخش عمرانی خواهد شد و دولت دراین لایحه برای بخش های تولیدی ارجحیت قائل شده است.

حسینی تاکید کرد:‌اصلاح قیمت باید صورت بگیرد و با اجرای ان طرح تحول اقتصادی نه تنها تورم زا نیست بلکه تورم زدا خواهد بود.

وی افزود: عامل اصلی تورم ، رشد نقدینگی است و عامل افزایش نقدینگی نیزدراثر توزیع غلط یارانه هاست به نحوی که نفت به صورت خام فروخته می شود و وقتی تبدیل به ارز شد و به کشور وارد شد باعث رشد نقدینگی و بعد رشد تورم خواهد شد و می بینیم که سالهایی که قیمت بنزین را ثابت نگه داشتیم تورم افزایش یافت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره کار کارشناسی در باره لایحه هدفمند کردن یارانه ها گفت: تا کنون 57000 نفر به سایت مراجعه و نظرکارشناسی خود را ارائه کرده اند.

وی افزود : مجلس شورای اسلامی باکلیت این طرح وجهت گیری ها وحتی با شیوه های اجرای آن موافق است ولی دولت مکلف به کارکارشناسی است و تا کنون دوازده جلسه کمیسیون تخصصی در این زمینه برگزار شده و این بیانگر کار کارشناسی دقیق برروی نحوه اجرای طرح تحول اقتصادی است.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/12133
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است