شنبه 15 ارديبهشت 1403

برقي کردن راه آهن تهران - مشهد ماه اينده اغاز مي شود

  تاريخ:بيست و هفتم بهمن 1387 ساعت 09:54   |     کد : 16303   |     مشاهده: 765
به گزارش صنعت نیوز، يک کنسرسيوم داخلي که برنده مناقصه طرح برقي کردن راه آهن تهران - مشهد شده است ، به زودي قرارداد 792 ميليون يورويي ان را با شرکت راه آهن امضا و ساخت آن را اغاز مي کند.

به گزارش خبرنگار گروه راه و ساختمان صنعت نیوز، يک کنسرسيوم داخلي که برنده مناقصه طرح برقي کردن راه آهن تهران - مشهد شده است ، به زودي قرارداد 792 ميليون يورويي ان را با شرکت راه آهن امضا و ساخت آن را اغاز مي کند.

اين کنسرسيوم شامل شرکت هاي دولتي و خصوصي " واگن پارس ، تام ايران خودرو ، برسان و هيربدان" است که در رقابت با 8 کنسرسيوم داخلي و خارجي برنده شدند.

مديران اين شرکت امروز در نشستي خبري برنامه و زمان بندي اجراي طرح ملي برقي کردن راه آهن تهران - مشهد را اعلام کردند.

به گفته مديرعامل شرکت واگن پارس طرح برقي کردن راه اهن تهران مشهد به طول 2500 کيلومتر(رفت و برگشت) ، 70 دستگاه لوکوموتيو باري و مسافري ، 4 نيروگاه برق و ساير تجهيزات و سامانه هاي ريلي و مخابراتي نياز است.

غلامرضا رزازي با اشاره به اينکه زيرساخت هاي لازم براي اجراي طرح ملي راه آهن تهران مشهد فراهم است ، گفت : 45 درصد ناوگان مسافري و 47 درصد ناوگان باري اين طرح ساخت داخل خواهد بود.

وي افزود : با برقي کردن راه آهن تهران مشهد ، سرعت قطارهاي مسافري در اين مسير به 200 و قطارهاي باري به 120 کيلومتر بر ساعت افزايش مي يابد.

اکبر سهيلي رئيس هيات مديره شرکت برسان (عضو ديگر اين کنسرسيوم) نيز کاهش زمان سير تهران مشهد از 12 به 5 ساعت و کاهش مصرف سوخت و انرژي را مهمترين مزاياي برقي کردن آن بيان کرد.

وي كاهش آلودگي هاي صوتي و زيست محيطي ، كاهش خسارت هاي مالي و جاني

ناشي از تصادفات جاده اي ، كاهش مصرف انرژي براي جابجايي 15 ميليون مسافر از 105 ميليون دلار گازوئيل به 12 ميليون دلار ارژي برق را از ديگر مزاياي اين طرح برشمرد.

سهيلي گفت : محورهاي تهران – مشهد ، تهران – بندرعباس ، تهران- تبريز ، تهران – اهواز ، تهران- گرگان و محور بافق- بندر عباس در برنامه برقي کردن قرار دارند.

حميد مرادي مدير عامل شرکت تام ايران خودرو نيز گفت : با برقي کردن راه آهن تهران - مشهد ، تا سه سال آينده ظرفيت جابجايي مسافر در اين مسير از 13 ميليون فعلي به 50 ميليون نفر در سال مي رسد.

وي افزايش ايمني تردد ، کاهش ريسک تصادف ، بومي سازي و انتقال دانش فني برقي کردن راه آهن و استفاده 60 درصدي از توان داخلي را از ويژگي هاي آن بيان کرد.

به گفته مرادي ، هزينه ساخت هر کيلومتر خط آهن برقي به ازاي هر کيلومتر در اروپا 13 ميليون يورو است که در ايران زير يک ميليون يورو براورد شده است.

قرار است همزمان با ميلاد مبارک رسول گرامي اسلام (ص) کلنگ طرح برقي کردن راه آهن تهران مشهد به زمين زده شود و در مدت 30 ماه به بهره برداري برسد.

سابقه برقي کردن راه اهن در جهان به 130 سال مي رسد و نخستين راه اهن برقي در کشور هم سال 1361 به طول 148 کيلومتر ميان تبريز- جلفا ساخته شد.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/16303
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است