جمعه 14 ارديبهشت 1403

صدور شناسنامه فني ساختمان در همه ساخت و سازها فراگير مي شود

  تاريخ:نهم فروردين 1388 ساعت 10:41   |     کد : 18141   |     مشاهده: 721
به گزارش صنعت نیوز، معاون وزير مسکن در امور مسکن و ساختمان مهلت اجباري شدن صدور شناسنامه فني ساختمان براي همه ساخت و سازهاي تهران را پايان امسال اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار گروه راه و ساختمان صنعت نیوز، معاون وزير مسکن در امور مسکن و ساختمان مهلت اجباري شدن صدور شناسنامه فني ساختمان براي همه ساخت و سازهاي تهران را پايان امسال اعلام کرد.

منوچهر خواجه افزود:هنگام تقاضاي پايان كار، شناسنامه فني بايد از متقاضي مطالبه و گواهي پايان كار براساس آن صادر شود.

معاون وزير مسکن و شهرسازي، شناسنامه فني و ملكي ساختمان را نياز اصلي ساخت و ساز ايمن و استاندارد دانست و گفت: صدور شناسنامه فني ساختمان از اول مهر پارسال براي زيربناهاي 2500 متر و بالاتر آغاز شده است.

وي افزود: اين گواهي فني از ابتداي امسال، همه ساخت و سازهاي با زيربناي 2 هزار مترمربع و بيشتر را شامل مي شود.

خواجه دلويي با اشاره به صدور شناسنامه فني، ملکي ساختمان در استان ها تصريح کرد: از پايان امسال همه سازندگان مسکن در تهران قبل از آغاز ساخت و ساز بايد شناسنامه فني و ملکي ساختمان تهيه کنند.

معاون وزير مسکن در امور مسکن و ساختمان گفت : شناسنامه فني و ملکي ساختمان شامل ويژگي هاي ناپيداي ساختمان ، تاريخچه و عوامل طراحي و اجرا، مشخصات سازندگان و همه عوامل دست اندركار است.

خواجه دلويي هدف از صدور مقررات شناسنامه فني ساختمان را بالا بردن كيفيت ساختمان سازي در شهرها و روان سازي صدور پروانه ساختمان برشمرد.

وي گفت: براي جلوگيري از ساخت و سازهاي غيراستاندارد و غير ايمن ، همه كنترل هاي بخش شهرسازي ساخت واحد هاي مسكوني بر عهده شهرداري و كنترل هاي فنيـ تخصصي و اصولي ساختمان سازي برعهده سازمان نظام مهندسي است.

معاون وزير مسکن با تاکيد بر اينکه صدور شناسنامه فني و ملکي هيچ تاثيري در قيمت مسکن در بازار ندارد ، افزود : با صدور اين شناسنامه، کيفي سازي در ساختمان ها را دنبال مي کنيم.

خواجه دلويي تصريح کرد: وزارت مسكن و شهرسازي به عنوان ناظر عالي در زمينه ساخت و ساز، بر عملكرد سازمان هاي مسئول نظارت مي کند.

وي افزود : در صورت مشاهده هرگونه تخلف در تهيه شناسنامه فني ملکي ، موارد به مراجع صدور پروانه ساختمان و سازمان نظام مهندسي ساختمان استان اعلام مي شود.

هزينه دريافت شناسنامه فني و ملکي ساختمان، 5 هزارم هزينه ساختمان است و براي نمونه اگر هزينه ساخت و ساز هر مترمربع 300 هزار تومان باشد، هزينه دريافت شناسنامه فني و ملکي براي ساختمان ها متري 1500 تومان مي شود.

ساختمان ها دو ويژگي اصلي دارند که يك مورد شامل ظاهر عمومي آن مانند كاربري، تراكم، نحوه استقرار ، زيربنا ، دسترسي ها و همسايگي است که به شهرسازي مربوط مي شود.

ويژگي دوم، ابعاد فني آن مانند كيفيت اجرا و ساخت و ساز،جزئيات معماري،سازه، تاسيسات مكانيكي، برقي و ديگر موارد فني است که "شناسنامه فني ساختمان" را تشکيل مي دهد.

طرح صدور شناسنامه فني ساختمان از اول دي 1386، براي ساختمان هاي با زيربناي بيش از سه هزار مترمربع الزامي و از ابتداي مهر امسال هم شامل ساختمان هاي با زيربناي بيش از 2 هزار و 500 متر شد.

بر اساس قانون ، در پايان سال 88 همه ساخت و سازهاي تهران بايد زيرپوشش شناسنامه فني و ملکي قرار گيرد.

شناسنامه فني ساختمان شامل ويژگي ها و مشخصات ساختمان از ابتداي تخريب تا نوسازي است.

افراد با شناسنامه فني ساختمان از جزئيات همه مراحل اجرايي ساختمان اعم از نقشه، معماري، تاسيسات، مصالح و غيره مطلع مي شوند.

همه اين مراحل با دقت مهندسان ، کنترل مي شود و آن ها با امضاي هر يک از بخش هاي شناسنامه در برابر آن مسئول خواهند بود.

در اين شناسنامه، جداول مختلفي مانند طراحي در قسمت معماري و سازه اي، کنترل عمليات اجرايي و معماري، سازه اي، اطلاعات مربوط به اشخاص، کنترل عمليات اجرايي تاسيسات مکانيکي، الکتريکي و غيره تهيه شده است و در پايان مهندس ناظر گزارشي بر اساس اين جداول ارائه مي کند.

موارد فني اين شناسنامه شامل دو بخش است: ابتدا نقشه هاي معماري، سازه اي و تاسيسات تهيه و کنترل مي شود و سپس در مرحله احداث ساختمان، محل، نوع خاک، پي ريزي ، لرزه خيزي، سيستم سازه اي، نما و همه تاسيسات به تاييد مهندسان ناظر مي رسد.

در اين شناسنامه ،خريداران ملک از وضع ساختمان آگاه مي شوند و علاوه بر آن، کيفيت ساخت و سازها افزايش مي يابد و در زمان وقوع زلزله با در اختيار داشتن آمار مشخص از وضع ساختمان ها، امدادرساني سريع تر انجام خواهد شد و با اطلاعات جامع اين شناسنامه، وضع لرزه اي ساختمان در برابر زلزله مشخص مي شود.

صدور شناسنامه فني و ملکي ساختمان نقش موثري در كيفي شدن ساخت واحدهاي مسکوني دارد و سندي مهم براي مستندسازي عوامل فني ملكي موثر در ساخت و ساز محسوب مي شود.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/18141
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است