جمعه 14 ارديبهشت 1403

شناسنامه فني سال اينده براي همه ساختمان ها اجباري مي شود

  تاريخ:بيست و ششم فروردين 1388 ساعت 11:13   |     کد : 19165   |     مشاهده: 719
به گزارش صنعت نیوز، معاون وزير مسکن زمان اجباري شدن صدور شناسنامه فني ساختمان براي همه ساخت و سازهاي تهران را از ابتداي سال آينده اعلام کرد و گفت: اين شناسنامه پيش نياز اصلي ساخت و ساز ايمن و استاندارد است.

به گزارش خبرنگار گروه راه و ساختمان صنعت نیوز، معاون وزير مسکن زمان اجباري شدن صدور شناسنامه فني ساختمان براي همه ساخت و سازهاي تهران را از ابتداي سال آينده اعلام کرد و گفت: اين شناسنامه پيش نياز اصلي ساخت و ساز ايمن و استاندارد است.

منوچهر خواجه دلويي با تاكيد بر اينكه صدور اين شناسنامه براي ساختمان ها قبل از آغاز فعاليت، دوباره كاري ها در حين ساخت و سازها را از بين مي برد افزود: هنگام تقاضاي پايان كار، شناسنامه فني بايد از متقاضي مطالبه و گواهي پايان كار براساس آن صادر شود.

صدور شناسنامه فني ساختمان از اول مهر پارسال براي زيربناهاي 2500 متر و بالاتر آغاز شده و از ابتداي امسال هم ساخت و سازهاي با زيربناي 2 هزار مترمربع و بيشتر را شامل شده است.

معاون وزير مسکن و شهرسازي با اشاره به صدور شناسنامه فني، ملکي ساختمان در استان ها تصريح کرد: از پايان امسال همه سازندگان مسکن در تهران قبل از آغاز ساخت و ساز بايد شناسنامه فني و ملکي ساختمان تهيه کنند.

وي گفت : شناسنامه فني و ملکي ساختمان شامل ويژگي هاي ناپيداي ساختمان ، تاريخچه و عوامل طراحي و اجرا، مشخصات سازندگان و همه عوامل دست اندركار است.

خواجه دلويي هدف از صدور شناسنامه فني ساختمان را بالا بردن كيفيت ساختمان سازي در شهرها و روان سازي صدور پروانه ذکر کرد.

وي گفت: براي جلوگيري از ساخت و سازهاي غيراستاندارد و غير ايمن ، همه كنترل هاي بخش شهرسازي در ساخت واحد هاي مسكوني بر عهده شهرداري و كنترل هاي فني ، تخصصي و اصولي ساختمان سازي برعهده سازمان نظام مهندسي است.

معاون وزير مسکن با تاکيد بر اينکه صدور شناسنامه فني و ملکي هيچ تاثيري در قيمت مسکن در بازار ندارد ، افزود : با اين کار کيفي سازي در ساختمان ها را دنبال مي کنيم.

خواجه دلويي تصريح کرد: وزارت مسكن و شهرسازي به عنوان ناظر عالي در زمينه ساخت و ساز، بر عملكرد سازمان هاي مسئول نظارت مي کند.

وي افزود : در صورت تخلف در تهيه شناسنامه فني ملکي ، به مراجع صدور پروانه ساختمان و سازمان نظام مهندسي ساختمان استان اعلام مي شود.

هزينه دريافت شناسنامه فني و ملکي ساختمان، 5 هزارم هزينه ساختمان است و براي نمونه اگر هزينه ساخت و ساز هر مترمربع 300 هزار تومان باشد، هزينه دريافت شناسنامه فني و ملکي براي ساختمان ها متري 1500 تومان مي شود.

ساختمان ها دو ويژگي دارند که يك مورد شامل ظاهر عمومي آن مانند كاربري، تراكم، نحوه استقرار ، زيربنا ، دسترسي ها و همسايگي است که به شهرسازي مربوط مي شود.

ويژگي دوم، ابعاد فني آن مانند كيفيت اجرا و ساخت و ساز،جزئيات معماري،سازه، تاسيسات مكانيكي، برقي و ديگر موارد فني است که "شناسنامه فني ساختمان" را تشکيل مي دهد.

بر اساس قانون ، در پايان سال 88 همه ساخت و سازهاي تهران بايد زيرپوشش شناسنامه فني و ملکي قرار گيرد.

شناسنامه فني ساختمان شامل ويژگي ها و مشخصات ساختمان از ابتداي تخريب تا نوسازي است.

افراد با شناسنامه فني ساختمان از جزئيات همه مراحل اجرايي ساختمان اعم از نقشه، معماري، تاسيسات، مصالح و غيره مطلع مي شوند.

همه اين مراحل با دقت مهندسان ، کنترل مي شود و آن ها با امضاي هر يک از بخش هاي شناسنامه در برابر آن مسئول خواهند بود.

در اين شناسنامه، جداول مختلفي مانند طراحي در قسمت معماري و سازه اي، کنترل عمليات اجرايي و معماري، سازه اي، اطلاعات مربوط به اشخاص، کنترل عمليات اجرايي تاسيسات مکانيکي، الکتريکي و غيره تهيه شده است و در پايان مهندس ناظر گزارشي بر اساس اين جداول ارائه مي کند.

موارد فني اين شناسنامه شامل دو بخش است: ابتدا نقشه هاي معماري، سازه اي و تاسيسات تهيه و کنترل مي شود و سپس در مرحله احداث ساختمان، محل، نوع خاک، پي ريزي ، لرزه خيزي، سيستم سازه اي، نما و همه تاسيسات به تاييد مهندسان ناظر مي رسد.

در اين شناسنامه ،خريداران ملک از وضع ساختمان آگاه مي شوند و علاوه بر آن، کيفيت ساخت و سازها افزايش مي يابد و در زمان وقوع زلزله با در اختيار داشتن آمار مشخص از وضع ساختمان ها، امدادرساني سريع تر خواهد شد و با اطلاعات جامع اين شناسنامه، وضع لرزه اي ساختمان در برابر زلزله مشخص مي شود.

صدور شناسنامه فني و ملکي ساختمان نقش موثري در كيفي شدن ساخت واحدهاي مسکوني دارد و سندي مهم براي مستندسازي عوامل فني ملكي موثر در ساخت و ساز محسوب مي شود.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/19165
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است