جمعه 7 ارديبهشت 1403

عملکرد دو ساله طرح جهش تولید در دیمزارها در سخنان معاون وزارت جهاد کشاورزی

عملکرد دو ساله طرح جهش تولید در دیمزارها در سخنان معاون وزارت جهاد کشاورزی
  تاريخ:پنجم مرداد 1401 ساعت 09:00   |     کد : 268497   |     مشاهده: 596
به گزارش صنعت نیوز، معاون وزارت جهاد کشاورزی در همایش ملی طرح جهش تولید در دیمزار‌ها با بیان عملکرد وزارت درخصوص این طرح از امیدواری‌ها برای رسیدن به هفت میلیون تن خرید تضمینی گندم خبر داد.
به گزارش صنعت نیوز، معاون وزارت جهاد کشاورزی در همایش ملی طرح جهش تولید در دیمزار‌ها با بیان عملکرد وزارت درخصوص این طرح از امیدواری‌ها برای رسیدن به هفت میلیون تن خرید تضمینی گندم خبر داد.
همایش ملی طرح جهش تولید در دیمزار‌ها با حضور سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی و مخبر معاون اول رئیس جمهور و جمعی از همراهان در سالن شهید نعمتی جم در وزارت جهاد کشاورزی در حال برگزاری است.
علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در آغاز این همایش گفت: بحث امنیت غذایی با اتکا بر تولید داخلی همیشه بحث جدی است. وزارت جهاد کشاورزی با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تقریبا از سه سال پیش برنامه جهش تولید در دیمزار‌ها را شروع کرد. در سال گذشته در سطحی حدود ۶۷۰ هزار هکتار و امسال دو میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار در دست اجراست. در این مدت به دستآورد‌های خیلی خوبی رسیدیم.
مهاجر افزود: امسال در سطح چهار میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم در ۲۱ استان را در برنامه قرار دادیم. حال این طرح را در صورت داشتن پتانسیل و نیروی انسانی ماهر در استان‌ها تا مرز ۵ میلیون هکتار را هم خواهند توانست ادامه دهند.

این مقام مسئول تصریح کرد: کل مساحت اراضی کشورمان ۱۶۵ میلیون هکتار است که در حدود ۳۷ میلیون هکتار از آن‏، امکان کشت وجود دارد. اراضی در چرخه کشت حدودا ۱۸.۵ میلیون هکتار است. البته کل سطح کشت اراضی آبی کشورمان الان ۱۲ میلیون هکتار است. سطح اراضی آبی هم حدودا ۸.۷ میلیون هکتار است. کشت سالانه اراضی زراعی آبی هم حدودا ۶ میلیون هکتار است. کشت دیم در کشور حدودا ۶ میلیون هکتار است. به طور کلی‏، کل اراضی که در چرخه دیم (کشت و آیش) هستند‏، حدودا ۸.۵ میلیون هکتار است و کشت سالانه اراضی دیم که صورت می‌گیرد حدودا ۶ میلیون هکتار و آیش مان حدودا ۲.۵ میلیون هکتار است. اراضی تحت کشت که بارش بیشتر از ۲۵۰ میلیمتر دارند ۷.۸ میلیون هکتار است.

مهاجر اضافه کرد: طرح جهش تولید هم در موسسه تحقیقات دیم و هم در سیمیت و‌ای کارگاه در دنیا و ایران کار شده است. در سال نخست حدود ۶۷۰ هزار هکتار در شش استان و ۷۰ شهرستان با ۷۳ هزار بهره بردار کار را شروع کردیم. علیرغم اینکه میزان بارندگی هایمان در ۷۰ سال گذشته بی سابقه بود. به عنوان مثال در کرمانشاه میزان بارندگی معمولی در مدت سال‌های گذشته حدودا ۴۸۵ میلیمتر است، اما در سال گذشته ۲۳۴ میلیمتر بود. این شاخصه‌ها نشان می‌دهد که این خشکسالی متاسفانه بازهم ادامه پیدا کرده است. یکی از شاخصه‌ها بیمه کردن این اراضی بوده است که بتواند به کشاورزان مان کمک شایانی کند.
این معاون وزیر با بیان فرمایشات حضرت امام خامنه‌ای که اقدامات برای آینده امیدبخش است و با جدیت دنبال شود، تا انشاالله به نتایج مطلوبی برسیم، گفت: این نوید را داد که طرح را با جدیت بیشتری ادامه دهیم. بطور کلی در مدت دو سال در سطحی حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با حدود ۲۳۰ هزار بهره بردار پوشش داده شد. البته امسال چهار میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار را تحت پوشش رسمی این طرح قرار گرفت و تا حدود پنج میلیون هکتار نیز طرح را باز گذاشتیم که گسترش یابد. امیدواریم که با اجرای طرح در اوضاع کنونی بتوانیم به رکورد مطلوبی برسیم و کشور را برای همیشه خودکفا نگهداریم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در پایان سخنرانی اش گفت: خرید تضمینی گندم در کشور از مرز شش میلیون تن گذشته است و امیدواریم که انشاالله حدودا از شش و نیم میلیون تن بگذرد و حتی اعتقاد داریم که انشاالله به هفت میلیون تن (خرید گندم) هم خواهد رسید. ما بقی محصولات نیز در همین حدود جهش تولید خیلی خوبی دارد.

http://www.sanatnews.ir/News/1/268497
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است