شنبه 8 ارديبهشت 1403

بررسی چگونگی شتاب‌دهی به ساماندهی حاشیه‌نشینی

بررسی چگونگی شتاب‌دهی به ساماندهی حاشیه‌نشینی
  تاريخ:نهم مرداد 1401 ساعت 15:40   |     کد : 268607   |     مشاهده: 816
به گزارش صنعت نیوز، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جلسه ای با رئیس سازمان امور اجتماعی کشور، راه های گسترش همکای برای ساماندهی حاشیه نشینی را بررسی کردند.
به گزارش صنعت نیوز، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جلسه ای با رئیس سازمان امور اجتماعی کشور، راه های گسترش همکای برای ساماندهی حاشیه نشینی را بررسی کردند.
 
محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مقرر شد به منظور شتاب‌بخشی ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی با همکاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور و شرکت بازآفرینی شهری ایران، حلقه واسط بین مردم و دولت شکل گیرد و همچنین از ظرفیت‌های سازمان بهزیستی و سازمان فنی و حرفه‌ای نیز استفاده حداکثری شود.
 
آئینی با اشاره به حضور در جلسه شورای اجتماعی کشور توضیح داد: یکی از پنج اولویت اصلی شورای اجتماعی کشور، رسیدگی به موضوع حاشیه‌نشینی است، حاشیه‌نشینی ابعاد مختلفی دارد که آسیب‌های اجتماعی یکی از ابعاد آن به شمار می‌رود و شورای اجتماعی کشور به این مهم پرداخته است.
 
به گفته آئینی بر اساس سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی همه دستگاه‌ها باید برای ساماندهی حاشیه‌نشینی وارد عمل شوند و در جلسه شورای اجتماعی کشور چگونگی همسو شدن ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار و شورای اجتماعی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به این که چارچوب اصلی کار انجام شده است، اظهارکرد: گفت و گو حول این موضوع بود که چنانچه قرار است کار با نگاه مردمی‌سازی پیش رود، در سطح محله چگونه باید شروع شود و نهاد واسط بین مردم و دولت چگونه تشکیل شود، شرح خدمات این نهاد و این که متخصصان این حوزه چه کسانی باید باشند از جمله محورهای مورد بحث بود.

بررسی چگونگی شتاب‌دهی به ساماندهی حاشیه‌نشینی
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که در این زمینه تجربه‌های مختلفی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: تجربه‌های مختلف از قبیل نهاد توسعه محله شرکت بازآفرینی شهری ایران، دفاتر خدمات نوسازی شهرداری تهران و دفاتر تسهیلگری وزارت کشور تجربه‌های خوبی هستند که می‌توان در این مسیر مورد استفاده قرار گیرند.
 
وی تاکید کرد: در این جلسه قرار شد با استفاده از تجربیات یاد شده با همکاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، شورای اجتماعی کشور و شرکت بازآفرینی شهری ایران، شرح خدمات راهبردی و چارچوب‌های این نهاد مشخص شوند.
 
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: پیشنهاد ما این بود، این نهاد باید به شهرداری‌ها وصل شود زیرا شهرداری‌ها بیشترین نقش را در محلات دارند و شهردارها نیز به عنوان دبیران ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار باید برنامه‌های مورد نیاز جهت بهبود وضعیت سکونت‌گاه‌های غیررسمی را تهیه و اجرا کنند.
 
آئینی ادامه داد: هدف اصلی این است‌ از ظرفیت‌های ایجاد شده در گذشته استفاده حداکثری شود. همچنین باید از ظرفیت‌های اصلی شناخته شده در محلات و نیز گروه‌ها و نهادهایی که سابقه کار در محله را دارند، استفاده کرد.
 
به گفته وی در این جلسه مقرر شد با همکاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور و شرکت بازآفرینی شهری ایران، حلقه واسط بین مردم و دولت شکل گیرد و همچنین از ظرفیت‌های سازمان بهزیستی کشور و سازمان فنی و حرفه‌ای نیز استفاده حداکثری شود.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که سه وزارتخانه کشور، راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ساماندهی حاشیه‌نشینی نقش اصلی را بر عهده دارند، عنوان کرد: وزارت کشور حوزه توانمندسازی را بر عهده دارد؛ وزارت راه و شهرسازی در حوزه کالبدی عمل می‌کند و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز وظیفه توانمندسازی اقتصادی ساکنان این محلات را بر عهده دارند. در صورت هماهنگی کامل این سه وزارتخانه می‌توان شاهد بهبود وضعیت حاشیه‌نشینی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی باشیم.

http://www.sanatnews.ir/News/1/268607
Share

بررسی چگونگی شتاب‌دهی به ساماندهی حاشیه‌نشینی
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است