سه شنبه 29 اسفند 1402

۹ عارضه مهم مصرف سیگار بر پوست و مو

  تاريخ:ششم بهمن 1401 ساعت 15:18   |     کد : 273412   |     مشاهده: 198

ایسنا نوشت: استعمال سیگار علاوه بر تضعیف سلامت قلب، ریه‌ها و استخوان، کاهش احتمال باروری و افزایش سکته مغزی، عارضه مهم دیگری هم دارد و آن تغییراتی ناخوشایند در پوست و مو است.

بر اساس آخرین مطالعه ملی بررسی عوامل خطر غیر واگیر که در سال ۱۴۰۰ اجرا شده است، فراوانی مصرف مواد دخانی در گروه سنی بالای ۱۸ سال به طور کل ۱۴.۰۱ درصد است که در بین زنان در این گروه سنی۴.۴۴ درصد و در بین مردان بالای ۱۸ سال ۲۵.۸۸ درصد است. همچنین فراوانی مصرف روزانه سیگار ۹.۳۳ درصد است که ۰.۷۷ درصد جمعیت زنان و ۱۹.۹۵ درصد جمعیت مردان بالای ۱۸ سال را شامل می‌شود. اما آیا تمام مصرف‌کنندگان این کالای آسیب‌رسان از عوارض آن آگاهی دارند؟

تاثیرات منفی سیگار بر روی پوست، دهان، چشم‌ها و دندان شامل موارد زیر است:

_ ناهمواری پوست: سیگار کشیدن روی رگ‌های خونی اثر می‌گذارد، رگ‌هایی که اکسیژن و مواد مغذی را به کل بدن می‌رسانند. موقعی که پوست از نظر این مواد مغذی محروم می‌شود، حتی در سنین پایین تغییراتی در آن ایجاد می‌شود. افراد سیگاری اغلب رنگ پریده هستند.

_ افتادگی و چین و چروک پوست: دود تنباکو حاوی بیش از ۴ هزار ماده شیمیایی سرطان‌زا است. این مواد همچنین به کلاژن و آلاستین، دو جزء اصلی پوست آسیب می‌رسانند. حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار و سیگاری‌های دست دوم نیز می‌توانند این ضایعات پوستی را تجربه کنند؛ یعنی افتادگی و چین و چروک‌های عمیق پوست.

_ تضعیف و افتادگی پوست: سیگار می‌تواند پوست را در هر جای بدن تحت تاثیر قرار دهد. آسیب به الیاف آلاستین می‌تواند منجر به تضعیف و افتادگی پوست از جمله در سینه و بازوها شود.

_ چین و چروک در اطراف لب: آسیب به آلاستین روی پوست اطراف دهان نیز تاثیر می‌گذارد و منجر به پیری زودرس با ایجاد خطوط عمیق در اطراف پوست لب می‌شود.

_ لکه‌ها روی ناخن و انگشتان: توتون و تنباکو منجر به بروز لکه‌هایی روی ناخن‌ها و پوست دست می‌شود. این اتفاق می‌تواند ناشی از سیگار کشیدن مزمن باشد. خوشبختانه بعد از ترک سیگار این تغییرات محو می‌شود.

_ ریزش مو: سیگار می‌تواند منجر به فرایند ریزش مو شود و این روند با بالاتر رفتن سن وخیم‌تر می‌شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که طاسی در مردان سیگاری شایع‌تر است.

_ پسوریازیس: افراد سیگاری در معرض این بیماری پوستی ناخوشایند و ناراحت کننده هستند. پسوریازیس اغلب منجر به ضخامت و پوست فلس‌دار در آرنج، سر، دست یا پا می‌شود.

_ چین و چروک چشم: این چین و چروک‌ها اگرچه با افزایش سن ایجاد می‌شود اما در سیگاری‌ها بسیار عمیق‌تر است.

_ بهبود ظاهر بعد از ترک سیگار: بعد از این که شما سیگار را ترک می‌کنید، جریان خون بهبود می‌یابد در نتیجه پوست شروع به دریافت اکسیژن بیشتر می‌کند. دندان‌ها نیز ممکن است سفیدتر شوند ضمن این که لکه‌های انگشتان و ناخن‌ها نیز با ترک سیگار کم رنگ‌تر می‌شود.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، هر زمان که سیگار را ترک کردید، برای مقاومت در برابر نشانه‌های پیری پوست می‌توانید از کرم‌های موضعی و حاوی آنتی اکسیدان برای بهبود ظاهر پوست استفاده کنید. استفاده از کرم‌های ضد آفتاب هنگام خروج از منزل برای شما بسیار ضروری است. برخی پزشکان نیز توصیه می‌کنند برای از بین بردن نشانه‌های پوستی ناشی از سیگار، از روش‌های درمانی لیزر و لایه‌برداری پوست بهره ببرند.

http://www.sanatnews.ir/News/1/273412
Share

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است