پنج شنبه 13 ارديبهشت 1403

تایوان، گواتمالا را جایگزین هندوراس کرد

  تاريخ:چهاردهم فروردين 1402 ساعت 11:47   |     کد : 274888   |     مشاهده: 219
رئیس جمهور تایوان سفر سه روزه خود به گواتمالا را تکمیل کرد؛ سفری که در جریان آن به همتای گواتمالایی خود که یکی از معدود متحدان تایپه در جهان محسوب می‌شود، پیشنهاد همکاری‌های بیشتر را داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این تور "تسای اینگ-ون"، رئیس جمهور تایوان یک هفته پس از آن صورت گرفته که هندوراس روابط دیپلماتیک خود با تایپه را به خاطر پکن قطع کرد.

تسای اینگ-ون عصر یکشنبه گواتمالا را به مقصد بلیز واقع در آمریکای مرکزی و غرب اقیانوس اطلس ترک کرد. بلیز از شمال با مکزیک از غرب با گواتمالا و از جنوب با هندوراس مرز مشترک دارد.

از زمان پایان جنگ داخلی چین در سال ۱۹۴۹ میلادی، چین و تایوان برای نفوذ در آمریکای لاتین با یکدیگر رقابت کرده‌اند. پکن تایوان را بخشی از قلمرو چین می‌داند؛ موضعی که تایپه قویا با آن مخالف است. چین به دیگر کشورها اجازه نمی‌دهد همزمان با تایپه و پکن روابط دیپلماتیک داشته باشند.

تسای اینگ-ون در جریان سفر به گواتمالا یک توافق چهار میلیون دلاری برای مدرن‌سازی مناطق روستایی امضا کرد و متعهد شد تا همکاری میان دو کشور را افزایش و ارتقا دهد.

وی در جریان بازدید از بیمارستانی که با کمک تایوان در گواتمالا ساخته شده، گفت: از الان به بعد، تایوان و گواتمالا به نشان دادن همبستگی و اتحاد با یکدیگر ادامه خواهند داد و همکاری‌ها را در تمامی حوزه‌های ممکن بر مبنای اهداف قاطعانه، همبستگی و منافع مشترک تعمیق خواهند کرد.

تسای اینگ-ون پیش از ورود به گواتمالا که یکی از ۱۳ کشوری محسوب می‌شود که با تایپه روابط دیپلماتیک دارد، توقف جنجالی در نیویورک داشت که خشم چین را بار دیگر برانگیخت.

نفوذ چین در آمریکای لاتین در سال‌های اخیر افزایش یافته به طوری که نیکاراگوئه، السالوادور، پاناما و کاستاریکا روابط خود با تایپه را به خاطر پکن قطع کرده‌اند.

الخاندرو گیاماتئی، رئیس جمهور گواتمالا نیز از تسای اینگ-ون به خاطر سفر به این کشور آمریکای مرکزی تشکر کرد و گفت: این سفر که در جریان آن ما روابط دوستانه‌مان را تقویت کردیم، در قلبمان خواهد ماند.

http://www.sanatnews.ir/News//274888
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است