يک شنبه 16 ارديبهشت 1403

ساماندهی شناسنامه گوهرسنگ‌های کشور در دستور کار

ساماندهی شناسنامه گوهرسنگ‌های کشور در دستور کار
  تاريخ:سيزدهم ارديبهشت 1402 ساعت 13:53   |     کد : 276166   |     مشاهده: 510
به گزارش صنعت نیوز، معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو گفت: ساماندهی شناسنامه‌ گوهرسنگ‌های کشور در دستور کار قرار دارد.
به گزارش صنعت نیوز، معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو گفت: ساماندهی شناسنامه‌ گوهرسنگ‌های کشور در دستور کار قرار دارد.
آقای حسام مقدم‌علی در نشست پایش طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور که با حضور سیدابومحمد هاشمی مجری طرح برگزار شد، گفت: با همکاری تشکل‌های تخصصی، صاحب‌نظران و کارشناسان این حوزه، فرآیند ساماندهی شناسنامه گوهرسنگ‌ها تدوین و اجرایی شود.
وی با اشاره به مجموعه اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های زیرساختی صنعت گوهرسنگ ادامه داد: باید به‌منظور استخراج غیرمخرب گوهرسنگ‌ها، دستورالعمل و ضوابطی تهیه و در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار داده شود.
وی افزود: تمامی فعالیت‌‌های ایمیدرو در حوزه گوهرسنگ مبتنی بر سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ کشور در حال انجام است.
مقدم‌علی درباره جایگاه تسهیل‌گری ایمیدرو گفت: ظرفیت‌یابی اکتشاف از سوی ایمیدرو انجام می‌شود اما اقدامات بعدی برای ثبت و واگذاری معادن به بخش خصوصی، در اختیار وزارت صنعت معدن و تجارت است.
وی افزود: هدف ایمیدرو، ایجاد زمینه برای جذب، حضور سرمایه‌گذاران و توسعه و توانمندی بخش خصوصی این صنعت است.
معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو به برنامه طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور برای راه‌اندازی دپارتمان نوآوری و توسعه صنعت گوهرسنگ کشور اشاره کرد و گفت: علاوه بر استفاده از نظرات کارشناسان داخلی و خبرگان این صنعت، همکاری با مؤسسات معتبر بین‌المللی نیز ضرورت دارد.
همچنین در این نشست مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ، ابتدا گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه کرد و گفت: دپارتمان نوآوری و توسعه صنعت گوهرسنگ، با بهره‌گیری از مشاوره برجسته‌ترین صاحب‌نظران این صنعت، راه اندازی خواهد شد.
هاشمی افزود: نخستین مسابقه ملی مهارت گوهرتراشی با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کل کشور و در شهرستان فردوس برگزار خواهد شد.
وی به اکتشافات در حال انجام اشاره کرد و گفت: 11 استان جزو مناطق اولویت‌دار اکتشاف گوهرسنگ هستند که هم اکنون به کمک طرح توانمندسازی اکتشاف (زیرمجموعه ایمیدرو)، انجام می‌شود.
هاشمی درباره آموزش و توسعه نیروی انسانی افزود: برای بیش از هزار نفر دوره‌های آموزشی برگزار شده ‌است که درصد قابل توجهی از آموزش‌دیدگان موفق به راه‌اندازی کارگاه‌های خانگی شده‌اند.
وی ادامه داد: آزمایشگاه گوهرشناسی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران و همچنین کارگاه گوهرتراشی در ادارات آموزش فنی و حرفه‌ای شهرهای زاهدان، همدان و سیرجان توسط ایمیدرو تجهیز و آماده افتتاح هستند.
هاشمی گفت: همچنین کارگاه گوهرتراشی مرکز تحقیقات مواد معدنی یزد نیز در سال گذشته به بهره‌برداری رسیده و در حال حاضر دومین دوره آموزشی خود را برگزار می‌کند.
وی ساماندهی آزمایشگاه‌های گوهرشناسی را نیز از دیگر برنامه‌های این مجموعه اعلام کرد و افزود: این برنامه با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حال اجراست به طوری که پس از اعتبارسنجی، آزمایشگاه‌ها جهت اخذ استاندارهای لازم به سازمان استاندارد معرفی خواهد شد.
مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ گفت: کمیته راهبری صنعت گوهرسنگ با همکاری معاونت‌های وزارت صمت و نهادهای دخیل در سندملی به‌صورت فعال، مسائل صنعت گوهرسنگ کشور را پیگیری می‌کند.
در ادامه این نشست، علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیئت عامل ایمیدرو با تاکید بر اینکه ایمیدرو به دنبال انتفاع در این فرآیند نیست و فقط تسهیل‌گر و زمینه‌ساز حضور بخش خصوصی است، موضوعاتی همچون ایجاد پایلوت حوزه‌های مختلف این صنعت برای اهداف بلندمدت، اصلاح قوانین، همکاری با تشکل‌ها و مجلس شورای اسلامی را ضروری خواند.

http://www.sanatnews.ir/News//276166
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است