پنج شنبه 13 ارديبهشت 1403

آغاز مراسم رونمایی از تالار برق سبز بورس انرژی ایران

آغاز مراسم رونمایی از تالار برق سبز بورس انرژی ایران
  تاريخ:اول خرداد 1402 ساعت 13:04   |     کد : 277201   |     مشاهده: 427
به گزارش صنعت نیوز، مراسم رونمایی از تالار برق سبز بورس انرژی ایران با حضور برخی از مسئولان سازمان بورس، کشوری و نمایندگان مجلس برگزار شد.
به گزارش صنعت نیوز، مراسم رونمایی از تالار برق سبز بورس انرژی ایران با حضور برخی از مسئولان سازمان بورس، کشوری و نمایندگان مجلس برگزار شد.
مراسم رونمایی از تالار برق سبز بورس انرژی امروز دوشنبه با حضور وزیر نیرو، رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل بورس انرژی ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شماری از مسئولان کشوری برگزار شد.
علی نقوی مدیرعامل بورس انرژی ایران در ابتدای این مراسم با تاکید بر اینکه امروز روزی مهم برای صنعت برق و بازار سرمایه است عنوان کرد: گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر بیش از هر چیز به فعال‌شدن بخش خصوصی در زمینه تامین مالی نیازمند است.
او ادامه داد: این مهم ممکن نیست جز با راه‌اندازی بازاری که با تکیه بر عناصر شفافیت و کارآیی از ساختارهای متمرکز دولتی تمرکززدایی کند.
مدیرعامل بورس انرژی ایران با بیان اینکه تولید انرژی تجدیدپذیر و بازار این نوع انرژی‌ها در سال‌های اخیر به طرز فزاینده‌ای در جهان مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد: «مروری بر برنامه‌های کشورهای همسایه ایران نیز از توجه جدی آن‌ها به تولید انرژی تجدیدپذیر حکایت دارد.
نقوی در ادامه این مراسم با تاکید بر اینکه با تغییر سکان‌داری وزارت نیرو در دو سال گذشته رویکرد متفاوتی آغاز شد عنوان کرد: نتیجه همکاری وزارت نیرو و بورس انرژی ایران در زمینه اقدام به بررسی و ارائه راهکارهای مرتبط با «توسعه مبادلات برق در بورس انرژی» منجر به ابلاغ دستورالعمل توسعه مبادلات برق در بورس انرژی ایران در روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته توسط وزیر محترم نیرو شد و امروز زیررساخت‌های فنی و معاملاتی در بورس انرژی ایران به ایستگاه آغاز معاملات رسید.
وی اظهار داشت: معاملات برق تجدیدپذیر در بورس در اقتصادهای پیشرفته و در شماری از کشورهای اروپایی و امریکایی مدت‌هاست رونق گرفته و خوشحالیم که اعلام کنیم جمهوری اسلامی ایران به عنوان نخستین کشور غرب آسیا آغازگر معاملات برق تجدیدپذیر در بورس انرژی خود است.
مدیرعامل بورس انرژی ایران در بخش پایانی سخنرانی با اشاره به اینکه این اقدام امکان صادرات برق تجدیدپذیرها در شرایط غیرپیک را فراهم می‌کند گفت: با توجه به ناترازی گاز و سوخت در ایران این موضوع بسیار مهم و کلیدی است.
نقوی با بیان اینکه نرخ برق تجدید پذیر در برخی از کشورهای همسایه تا ۲ برابر نرخ خرید تضمینی در ایران گفت: صدور مجوز صادرات به نیروگاه‌های تجدیدپذیر و رفع انحصار از توانیر برای صادرات برق، گام مهمی در توسعه صنعت برق کشور خواهد بود.
علی نقوی در بخش پایانی سخنرانی در رویداد رونمایی از تالار برق سبز با اشاره به اینکه این اقدام امکان صادرات برق تجدیدپذیرها در شرایط غیرپیک را فراهم می‌کند گفت: نرخ برق تجدید پذیر در برخی از کشورهای همسایه تا ۲ برابر نرخ خرید تضمینی در ایران است.
وی افزود: صدور مجوز صادرات به نیروگاه‌های تجدیدپذیر و رفع انحصار از توانیر برای صادرات برق، گام مهمی در توسعه صنعت برق کشور خواهد بود.

روش‌های قبلی فروش برق تجدیدپذیر مشکل قیمت‌گذاری داشت
محمود کمانی رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر هم در این مراسم با تاکید بر اینکه مهم‌ترین اقدام ایجاد مدل‌های متنوع برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر است عنوان کرد: در ابتدای شروع دولت تنها یک مورد خرید تضمینی ، مبتنی بر ماده ۶۱ اصلاح الگوی مصرف مطرح بود مشکل اساسی این روش بحث قیمت‌گذاری بود.
رئیس ساتبا افزود: بخش خصوصی مهم‌ترین مانع را دیرکرد مطالبات می‌دیدند.با تلاش فراوان امروز شاهدمدلی هستیم که مبتنی بر پیشنهاد شرکت‌های توسعه دهنده تجدید پذیر و مصرف‌کنندگان است که در بستر بورس انرژی انجام می‌شود.

قیمت‌گذاری برق تجدیدپذیر بر مبنای سازوکار بورس انرژی
محمود کمانی در ادامه مراسم رونمایی از تالار برق سبز گفت: در سال گذشته ۸۳ درصد توسعه نیروگاه‌های برق دنیا از طریق تجدیدپذیر‌ها و برخی کشور‌ها صد در صد توسعه نیروگاهی‌شان از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است.
وی ادامه داد: خواهشمندیم بعد از حل مشکل فروش برق نیروگاه‌ها زمینه لازم برای تامین مالی پروژه‌های نیروگاهی را در بازار سرمایه فراهم کنید تا توسعه صنعت نیروگاهی شتاب بگیرد.
رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر با تاکید بر اینکه در زمینه نیروگاه‌های خورشیدی وزارت نیرو متعهد شده است برق این نیروگاه‌ها را تا ۶ سال تضمینی بخرد، عنوان کرد: یک نگرانی میان تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر وجود داشت که بعد از پایان دوره تعهدی وزارت نیرو در خرید برقشان، آن‌ها برق خود را چگونه و با چه سازوکاری باید بفروشند که تالار برق سبز بورس انرژی ایران همان راه‌حلی است که برای رفع نگرانی آن‌ها تعریف شده است و آن‌ها میتوانند برق خود را در این تالار بفروشند.
وی افزود: قیمت‌گذاری برق تجدیدپذیر بر مبنای سازوکار بورس انرژی انجام خواهد شد و صنایع با مصرف برق بیش از یک مگاوات موظف هستند که یک درصد از برق خود را از تابلو برق سبز بورس انرژی ایران تامین کنند. وزارت نیرو تعهد داده است که برق تجدیدپذیر به هیچ عنوان قطع نخواهد شد.

آمادگی بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه‌های صنعت برق
مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در مراسم رونمایی از تالار برق سبز گفت: بازار سرمایه این آمادگی را دارد که هم در قالب صندوق پروژه و هم در قالب ابزار‌های مختلف بدهی در کمترین زمان ابزار‌ها را در اختیار صنعت برق و فعالان صنعت انرژی تجدیدپذیر قرار بدهد.
رئیس سازمان بورس افزود: در صورتی که طرح توجیه‌پذیر باشد مطمئن باشید منابع خوبی در بازار سرمایه برای توسعه تجهیزات و زیرساخت‌ها وجود دارد.
وی ادامه داد: یک موضوع مهم در حوزه مدیریت مصرف صنایع وجود داشت که با برنامه وزارت نیرو این روند قطعی برق در سال گذشته کاهش داشت و امیدواریم امسال با مدیریت بهتر از صنایع حمایت کنیم تا دچار افت تولید نشوند.
عشقی همچنین گفت: امیدوارم بتوانیم ابزار‌هایی را با کمک دولت طراحی کنیم که مطالبات این صنعت پرداخت شود.
وی در ادامه با مهم شمردن توسعه تجدیدپذیر‌ها عنوان کرد: تابلو برق سبز و توسعه تجدیدپذیر‌ها در این مقطع زمانی شروع سرمایه‌گذاری عظیم در این زمینه خواهد بود.
عشقی افزود: شرایط خاص صنعت برق و قیمت‌گذاری تاکنون مانع سرمایه‌گذاری بوده است. سازمان بورس آمادگی و حمایت کامل برای تاسیس صندوق‌پروژه و دیگر ابزار‌ها برای سرمایه‌گذاران تجدیدپذیر دارد.

وزیر نیرو: امروز نقطه عطفی در صنعت برق کشور است
وزیر نیرو گفت: روز بسیار مهمی در صنعت برق و انرژی کشور است و ان‌شاءالله امروز نقطه عطفی در صنعت برق کشور رقم بخورد.
علی اکبر محرابیان هم در مراسم رونمایی از تالار برق سبز در بورس انرژی ایران گفت: ضرورت اول در صنعت برق رفع ناترازی‌هاست که روش بسیار خوب آن استفاده از تجدیدپذیرهاست.
وزر نیرو افزود: نکته دوم اقتصادی بودن این انرژی است که از همه روش‌ها ارزان‌تر و معقول‌تر است.
وی ادامه داد: مورد سوم محیط زیست است که انرژی تجدیدپذیر، انرژی پاک است و به حفاظت بهتر محیط زیست کمک می‌کند.
محرابیان تصریح کرد: مورد بعدی مصرف آب است که در همه روش‌های غیر از تجدیدپذیر مصرف قابل توجه آب را داریم، اما در روش‌های تجدیدپذیر نیازی به آب نیست.
وزیر نیرو اظهار داشت: و مورد آخر هم ناترازی در سوخت است که تامین سوخت‌های فسیلی را برای نیروگاه‌ها خصوصا در زمستان مشکل می‌کند، اما تجدیدپذیر‌ها نیازی به این ندارد.

مطالبات نیروگاه‌های تجدیدپذیر با ورود به بورس انرژی حل می‌شود
وی در ادامه گفت: معضل وصول مطالبات نیروگاه‌های تجدیدپذیر با ورود به بورس انرژی حل می‌شود.
محرابیان اظهار داشت بر اساس قانون، یک درصد از برق صنایع و پنج درصد برق ادارات باید از برق تجدیدپذیر تامین شود که این تقاضای مناسب را برای تابلو سبز برق بورس انرژی فراهم می‌کند.
وی افزود: سرمایه‌گذاری در صنعت برق تجدیدپذیر پرسود ترین بازار برای سرمایه‌گذاری خواهد شد که دولت هم در آن دخالتی نمی‌کند.
وزیر نیرو ادامه داد: امیدوارم با حمایت سازمان بورس، صنعتگران و فعالان صنعت برق بتوانیم معضل و مشکل ناترازی را در کشور حل کنیم.
محرابیان تصریح کرد: مهم‌ترین قسمت هم حل شدن معضل وصول مطالبات نیروگاه‌های تجدیدپذیر است که با بورس انرژی این مشکل حل می شود.

http://www.sanatnews.ir/News//277201
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است