جمعه 14 ارديبهشت 1403

گوترش دوباره طرف‌های سودانی را به توقف درگیری‌ها فراخواند

  تاريخ:بيست و چهارم خرداد 1402 ساعت 09:58   |     کد : 278451   |     مشاهده: 141
دبیرکل سازمان ملل بار دیگر از نیروهای مسلح سودان و نیروهای واکنش سریع این کشور خواست به درگیری‌ها پایان داده و به توقف دائمی درگیری‌ها و اقدامات خصمانه پایبند باشند. یک مسؤول آمریکایی نیز تاکید کرد که طرف‌های سودانی از فرصت فراهم شده در مذاکرات جده برای برقراری آتش‌بس استفاده نکردند.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که گوترش به شدت نگران وضعیت دارفور و گزارش‌هایی است که حاکی از اقدامات خشونت‌آمیز گسترده و کشته و زخمی شدن افراد در مناطق مختلف به ویژه در الجنینه در غرب دارفور و دیگر مناطق همانند نیالا در جنوب آن و کتم و الفاشر در شمال آن هستند.
طبق این بیانیه گوترش بار دیگر دو طرف درگیر سودانی را به توقف درگیری‌ها و پایبندی به توقف دائمی اقدامات خصمانه فراخواند و بر وظیفه آنها در حفاظت از جان غیرنظامیان تاکید کرد.
یکی از مسؤولان ارشد وزارت خارجه آمریکا نیز گفت، دو طرف سودانی از فرصت مذاکرات جده که آمریکا و عربستان با هدف دستیابی به آتش‌بس دائمی آن را آغاز کردند، استفاده نکردند.
این مسؤول آمریکایی که به شرط فاش نشدن نامش در واشنگتن با خبرنگاران گفت‌وگو کرد، افزود: آمریکا در حال انجام رایزنی‌هایی با عربستان و برخی کشورهای عربی و آفریقایی است تا به راهی دست یابد و امیدوار است ظرف چند روز آینده یک رویکرد توصیه شده را اعلام کند.
او در ادامه گفت: فکر می‌کنم ما تمامی فرصت‌های ممکن را در اختیار آنها قرار دادیم، اینجا را انتخاب کردیم تا امکان دیدار و تلاش برای رسیدن به راه‌حلی را برای آنها فراهم کنیم که به خشونت و یا کنترل آمریکا ختم نشود.
این مسؤول آمریکایی ادامه داد: روشن است که دو طرف سودانی از این فرمولی که به آنها ارائه کردیم، استفاده نمی‌کنند، راهی که در ابتدا درباره آن توافق کردیم، با توجه به این روند تدریجی دستیابی به توافق آتش‌بس موفق نبود.
به گفته این مسؤول آمریکایی، ارتش سودان از تمدید آتش‌بس ۲۴ ساعته خودداری کرد و با اجرای حملات هوایی و توپخانه‌ای و تیراندازی در خارطوم و شهرهای بحری و ام درمان واقع در مجاورت آن، موجب کشته شدن غیرنظامیان شد.
او در ادامه نیز گفت: فکر می‌کنم شرکای قبلی دو طرف به شدت شوکه شدند، در واقع همه شوکه هستند، هیچ کسی نمی‌تواند باور کند که کسی به این شیوه انتحاری رفتار کند، آنها نگران تاثیر این اقدامات بر کشور و منطقه‌شان هستند.
یکی دیگر از مسؤولان برجسته وزارت خارجه آمریکا نیز به خبرنگاران گفت، این تفکر در میان دو طرف سودانی شکل گرفته که هیچ راه‌حل نظامی قابل قبولی وجود ندارد؛ اما این باور هنوز به آمادگی برای اتخاذ اقداماتی موثر جهت آتش‌بس به مدت طولانی‌تر و توقف نهایی خشونت‌ها منجر نشده است.
این مسؤول دوم آمریکایی افزود، آمریکا در حال بررسی پاسخ این سوال است که مذاکرات جده تا چه زمانی می‌تواند به توقف گسترده درگیری‌ها منجر شود و آیا این مذاکرات می‌تواند کاهش پیدا کند و بر روی کمک‌های بشردوستانه تمرکز شود، اینها موضوعاتی است که در حال گفت‌وگو درباره آن با شرکای‌مان هستیم.
او افزود: به دلیل نگرانی از ورود طرف‌های خارجی، دو طرف درگیر تا الآن حمایت خارجی زیادی دریافت نکرده‌اند و در حال حاضر تلاش می‌شود که شرایط به همین شکل حفظ شود.
درگیری‌ها در سودان از ۱۵ آوریل میان دو طرف آغاز شد و در نتیجه آن حدود دو میلیون سودانی مجبور به فرار از خانه‌های خود شدند و اقتصاد این کشور نیز نابود شد، با قطع برق و آب در بیشتر مناطق این درگیری‌ها موجب بروز یک بحران انسانی بزرگ برای غیرنظایمان شده است.
طبق گزارش روز پنج‌شنبه سازمان ملل به نقل از آمارهای دولتی، دستکم ۸۶۶ تن در درگیری‌ها کشته و بیش از ۶۰۰۰ تن دیگر زخمی شدند.
هر یک از دو طرف سودانی سعی دارد کنترل نقاط مهم از جمله کاخ ریاست جمهوری، مقر فرماندهی کل نیروهای مسلح، مقر فرماندهی نیروهای واکنش سریع و برخی فرودگاه‌های نظامی و مدنی را به دست بگیرد.
مذاکرات جده نیز به توافق منجر نشد و شدت درگیری‌ها میان دو طرف به محض اتمام مهلت آتش‌بس بالا گرفت.

http://www.sanatnews.ir/News//278451
Share

برچسب ها :  سودان , گوترش
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است