پنج شنبه 13 ارديبهشت 1403

بلینکن از سخنان بایدن در دیکتاتور خواندن شی جینپینگ حمایت کرد

  تاريخ:پنجم تير 1402 ساعت 09:19   |     کد : 279196   |     مشاهده: 137
وزیر امور خارجه آمریکا ضمن حمایت از سخنان جو بایدن مبنی بر اینکه "رئیس‌جمهور چین دیکتاتور است"، گفت که رئیس‌جمهور بایدن به جای همه ما صحبت می‌کند.
به گزارش ایسنا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا طی مصاحبه با سی‌ان‌ان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به طور اشتباه شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین را "دیکتاتور" خوانده یا خیر، گفت: واضح است که وقتی صحبت از چین می‌شود، ما اقداماتی انجام می‌دهیم و چیزهایی می‌گوییم که چینی‌ها دوست ندارند. آن‌ها هم کارهایی می‌کنند و یا چیزهایی می‌گویند که ما دوست نداریم.
وی در ادامه افزود: هیچ شکی درباره نگرانی‌های ما پیرامون دموکراسی، حقوق بشر و برخی از اقداماتی که چین در سرتاسر جهان برای حفظ خطوط ارتباطی قوی‌تر خود انجام می‌دهند، نیست. ما صراحتا درباره این اختلافات صحبت می‌کنیم.
بلینکن در پاسخ به سوال مجری مبنی بر بر اینکه "آیا شی دیکتاتور است"، تصریح کرد: رئیس‌جمهور بایدن به روشنی حرف می‌زند. او شفاف است و من بیش از ۲۰ سال با او همکاری کرده‌ام. رئیس‌جمهور بایدن به جای همه ما صحبت می‌کند.
همچنین روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابعی آگاه نوشت، مقامات چینی به بلینکتن هشدار دادند که حمایت از اندیشه‌های«لای چینگ-ته»، معاون رئیس‌جمهوری تایوان و کاندیدای پیشرو در انتخابات که "حامی استقلال" تایوان است، می‌تواند به تنش‌های بیشتر منجر شود.
لای که در حال حاضر در نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ تایوان پیشتاز است، خودش را پیشتر به عنوان "سیاستمداری عملگرا درباره استقلال تایوان" توصیف کرده بود. او همچنین خاطر نشان کرده بود که به دنبال تغییر سیستم سیاسی کنونی تایوان نیست.
او در ماه ژانویه مدعی شده بود: من مایلم مجددا تاکید کنم که تایوان کشوری مستقل است و ما نیازی به اعلام استقلال تایوان نداریم.
پکن، جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و مقامات چینی طی سفر اخیر آنتونی بلینکن به پکن، هشدار دادند و گفتند، ایالات متحده که تایوان را به عنوان "دوست" خود می‌داند، آیا از انتخابات تایوان که در ژانویه برگزار خواهد شد، حمایت می‌کند و یا اینکه سود و منفعتی دارد؟
بلینکن در پاسخ به این سوال تاکید کرد که آمریکا در انتخابات تایوان "بی‌طرف" خواهد بود و واشنگتن از مداخله خارجی در روند این انتخابات حمایت نمی‌کند.
در جریان سفر دو روزه بلینکن به چین که نخستین سفر یکی از وزرای امور خارجه آمریکا به این کشور در پنج سال اخیر محسوب می‌شد، واشنگتن و پکن توافق کردند تا روابط خود را در بحبوحه تشدید اختلافات میان این دو کشور باثبات کنند اگرچه این سفر دستاورد و موفقیت چشمگیری به همراه نداشت. آنتونی بلینکن طی این سفر، با شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین و سایر مقامات اصلی این کشور دیدار کرد.
جو بایدن به رغم اینکه گفته بود، سفر کم سابقه آنتونی بلینکن به چین، پیشرفت‌هایی را به همراه داشته است، اما پس از این سفر، رئیس‌جمهوری چین را «دیکتاتور» خواند.
وزارت امور خارجه چین هم با اعتراض به سخنان بایدن علیه شی جینپینگ، این سخنان را "غیرمسئولانه و ناقض استانداردهای دیپلماتیک و تحریک سیاسی آشکار" خواند.

http://www.sanatnews.ir/News//279196
Share

برچسب ها :  چین , تایوان , بلینکن
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است