پنج شنبه 13 ارديبهشت 1403

گرمازدگی، گرماگرفتگی و راه‌های درمان

  تاريخ:ششم تير 1402 ساعت 09:11   |     کد : 279266   |     مشاهده: 198
یک دارو ساز در خراسان جنوبی گفت: با شناخت تفاوت‌های گرمازدگی و گرماگرفتگی باید به راه‌های درمان و پیشگیری آن فکر کرد.
فرزانه شمشیرگران در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: گرمازدگی با گرماگرفتگی تفاوت داشته؛ گرمازدگی از گرماگرفتگی شدیدتر و خطرناک تر است.
وی با بیان اینکه گرماگرفتگی اگر درمان نشود تبدیل به گرمازدگی خواهد شد، افزود: علائم گرماگرفتگی شامل؛ تعریق زیاد، سردرد، گیجی، سرگیجه، تهوع و استفراغ، عطش زیاد، ضعف و درد دست و پا و افزایش ضربان قلب و تنفس است.
این داروساز بیان کرد: علائم گرمازدگی شامل؛ دمای بدن بیش از ۳۹.۵ درجه، عدم هوشیاری و حتی غش، عدم تعریق و قرمزی پوست و تند یا کند شدن ریتم تنفس است.
شمشیرگران در پاسخ به این سؤال که چه کسانی بیشتر در معرض گرمازدگی قرار می‌گیرند، گفت: کودکان زیر چهار سال و میانسالان بیش از ۶۵ سال به خصوص افراد مبتلا به فشار خون و افراد دارای اضافه وزن و چاقی بیشتر در معرض خطر هستند.
وی با اشاره به راه‌های درمان گرماگرفتگی، افزود: انتقال فرد به مکان خنک و سایه، کم کردن لباس‌ها، خوراندن آب یا مایعات حاوی الکترولیت مانند ORS به فرد و گذاشتن یخ یا آب سرد روی بدن از جمله راه‌های درمان است.
این داروساز با بیان اینکه طی گرمازدگی تعریق فرد قطع شده و سطح هوشیاری وی کاهش یافته و بی حال می‌شود، ادامه داد: در این حالت تنها باید فرد را به اورژانس رسانده و از خوراندن مایعات به وی پرهیز کنید.
شمشیرگران با بیان اینکه تا زمان رسیدن فرد به اورژانس لباس‌های وی را کاهش داده و کمپرس یخ یا آب خنک روی بدن فرد قرار دهید، تصریح کرد: برای پیشگیری از گرماگرفتگی و گرمازدگی، در فصل گرما حتماً مایعات و الکترولیت‌ها مانند ORS را زیاد مصرف کنید؛ حتی اگر تشنه نیستید.
وی با بیان اینکه در فضاهای باز در فصل گرما و زیر نور مستقیم آفتاب نمانید و به سایه بروید، تصریح کرد: مصرف وعده‌های غذایی سبک و خنک مانند سالاد و پوشیدن لباس خنک و سبک به رنگ روشن از جمله راه‌های پیشگیری از این مساله است.
این داروساز با بیان اینکه مصرف الکل باعث بدتر شدن گرمازدگی می‌شود، ادامه داد: سعی کنید بین ساعات ۱۱ تا ۱۵ از خانه بیرون نروید و در حین سفر توجه کافی به افراد میانسال مخصوصا افراد مبتلا به فشار خون، بیماری‌های قلبی ، کودکان و نوزدان داشته باشید.
شمشیرگران با بیان اینکه گرمازدگی باعث عوارضی خواهد شد، یادآور شد: گرمازدگی را باید جدی گرفت و نباید ساده از کنار آن رد شد چراکه در صورت نادیده گرفتن باعث تبعاتی خواهد شد.

http://www.sanatnews.ir/News//279266
Share

برچسب ها :  گرما , گرمازدگی , تابستان
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است