سه شنبه 11 ارديبهشت 1403

گشایش در تامین ماشین آلات معدنی

گشایش در تامین ماشین آلات معدنی
  تاريخ:يازدهم تير 1402 ساعت 11:23   |     کد : 279592   |     مشاهده: 461
به گزارش صنعت نیوز، مشاور عالی و دستیار ویژه رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: سرمایه گذاری تنها راهکار مقابله با خام فروشی در حوزه معدن و صنایع معدنی است و با این روش، کاهش صادرات مواد خام معدنی و صادرات محصول با ارزش افزوده بالا محقق می شود.
به گزارش صنعت نیوز، مشاور عالی و دستیار ویژه رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: سرمایه گذاری تنها راهکار مقابله با خام فروشی در حوزه معدن و صنایع معدنی است و با این روش، کاهش صادرات مواد خام معدنی و صادرات محصول با ارزش افزوده بالا محقق می شود.
«امیر صباغ» در گفت‌وگویی افزود: حوزه معدن و صنایع معدنی تولید کننده مواد اولیه بخش‌های صنعتی و حوزه پایین‌دست است.
وی گفت: هر چه ارزش افزوده بیشتری روی زنجیره به دست بیاید، تولید به محصول نهایی نزدیک‌تر می‌شود و از مواد خام فاصله می‌گیرد.
صباغ ادامه‌داد: راهکار مقابله با خام فروشی مقابله با تولیدکننده نیست، بلکه راهکار مقابله با خام فروشی فقط از طریق سرمایه‌گذاری است و باید صنعتی ایجاد شود که بتواند آن ماده خام را مصرف کند.
دستیار ویژه رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: از دیدگاه ما نقش سازمان‌های توسعه‌ای و نقش سرمایه گذاری که این سازمان‌ها دارند، توسعه زنجیره‌های ارزش به گونه‌ای است که بتوان همواره شاهد صادرات محصول با ارزش افزوده بالا نسبت به محصول خام بود.
وی اضافه‌کرد: البته در بسیاری از حوزه‌ها ناچار به خام فروشی هستیم، وقتی برق صنعت در تابستان محدود می‌شود به طور طبیعی واحدهای فولادی کاهش تولید دارند و آهن اسفنجی مازاد می‌شود که این مواد معدنی به دلیل مازاد تولید باید صادر شود در غیر این صورت واحد تولیدی تعطیل می‌شود.
صباغ گفت: همچنین در زمستان وقتی گاز صنعت قطع می‌شود به عنوان نمونه در زنجیره فولاد، واحدهای آهن اسفنجی تعطیل می‌شوند و گندله مواد اولیه‌ای است که مصرف نخواهد شد و به عنوان ماده خام باید صادر شود؛ پس هر چه سرمایه گذاری بیشتری انجام و زیرساخت بیشتری برای صنعت ایجاد شود، می‌توان شاهد کاهش صادرات ماده خام و صادرات محصول با ارزش افزوده بالا بود.
مشاور عالی و دستیار ویژه رئیس هیات عامل ایمیدرو اظهار داشت: حوزه معدن و صنایع معدنی سالیانه نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار صادرات دارد و اگر پروژه‌های سرمایه گذاری در دو سه سال آینده محقق شود، این عدد به حدود ۱۵ میلیارد دلار افزایش مخواهد یافت.
وی خاطرنشان کرد: حوزه پتروشیمی و حوزه معدن و صنایع معدنی دو بال ارزآور کشور هستند که دولت روی منابع ارزی اش برای حوزه‌های صنعتی و بخش صنایع استراتژیک حساب باز کرده است، پس اگر بخواهیم فقط بخش معدن را در نظر بگیریم ارزآوری قابل توجهی دارد.
مشکلات واردات ماشین آلات معدنی
صباغ بیان‌داشت: به دلیل نیاز ارزی سایر بخش‌ها اولویت بندی که در بانک مرکزی و در وزارتخانه‌های متولی انجام می‌شود اجازه مصرف ارز حوزه معدن و پتروشیمی را به خودشان نمی‌دهند و این محدودیت در سامانه نیما در ثبت سفارش‌ها اعمال می‌شود.
وی افزود: بخش معدن برای این‌که بتواند ماشین آلات جدید وارد کند نمی‌تواند ارز خودش را مصرف کند و دچار تأخیر می‌شود.
دستیار ویژه رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه در یک سال اخیر گشایش‌هایی در حوزه ماشین آلات انجام شده است، اظهار داشت: گلوگاه اصلی کار، کمبود منابع ارزی در کشور است که اگر برطرف شود مشکلات حوزه ماشین‌آلات معدنی هم تا حدودی برطرف می‌شود و ما می‌توانیم شاهد رشد قابل توجه ظرفیت و تولید باشیم و آن هدف ۱۱.۷ درصد رشد اقتصادی که در برنامه‌ی هفتم توسعه پیش بینی شده را می‌توانیم از این طریق محقق کنیم.
توسعه فعالیت‌های اکتشافی
وی با اشاره به برنامه‌های ایمیدرو، گفت: در نقشه‌ راه معدن که تدوین شده و در حال پیاده سازی آن هستیم، افزون بر ۱۰۰ برنامه استخراج شده و در قالب فعالیت‌های مختلف در حال اجراست که یکی از برنامه‌ها توسعه فعالیت‌های اکتشافی است.
صباغ افزود: در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان زمین شناسی و نهادهای حاکمیتی دیگری که داده‌های اکتشافی دارند، منعقد شده است. در خروجی آن هم به اکتشافات برخی معادن بزرگ در مناطق مرزی، مناطقی که دولت هدف اشتغال دارد و مناطق کمتر توسعه یافته دست یافتیم و توانستیم از بخش خصوصی سرمایه گذار جذب کنیم و برای زنجیره‌ای که در پایین دست آن معادن ایجاد شده و در حال سرمایه گذاری هستند، خوراک تامین کنیم.
وی با اشاره به معدن «مهدی آباد»، معدن «جانجا» در استان سیستان و بلوچستان، معدن طلا در خراسان و غیره، خاطرنشان کرد: این معادن مورد بهره برداری قرار می گیرد و ما چالش کمتری را در آینده در حوزه تأمین مواد اولیه‌ صنایع خواهیم داشت.
دستیار ویژه رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: نگاه صنعتی به سمت فناوری نوین از جمله صنایع استراتژیک خودروهای برقی، باتری، انرژی‌های خورشیدی و غیره حرکت می‌کند و این‌ها مواد اولیه‌ای می‌خواهد که اکنون هدف تولید صنعتی بخش معدن نیست.
وی گفت: ما در ایمیدرو یک طرح توسعه مواد استراتژیک مصوب و به وزارتخانه ارائه کردیم که اکتشافات عناصر خاص استراتژیک و دستیابی به دانش فرآوری آنها در این طرح وجود دارد.

http://www.sanatnews.ir/News/1/279592
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است