سه شنبه 11 ارديبهشت 1403

استخراج سالانه ۶ میلیون تن انواع مواد معدنی از معادن اردبیل

استخراج سالانه ۶ میلیون تن انواع مواد معدنی از معادن اردبیل
  تاريخ:سيزدهم تير 1402 ساعت 09:48   |     کد : 279717   |     مشاهده: 473
به گزارش صنعت نیوز، معاون امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: سالانه ۶ میلیون تن انواع مواد معدنی از معادن اردبیل استخراج می‌شود.
به گزارش صنعت نیوز، معاون امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: سالانه ۶ میلیون تن انواع مواد معدنی از معادن اردبیل استخراج می‌شود.
فریبرز شجاع با بیان اینکه ۶۰ درصد پروانه‌های بهره‌برداری معدنی در استان اردبیل فعال است، افزود: ۱۲۲ پروانه بهره‌برداری معدن در استان فعال است و سالانه ۶ تا هفت میلیون تن انواع موادمعدنی استخراج و تحویل کارخانه‌ها و طرح‌های عمرانی نظیر سدسازی، راه‌سازی و صنایع مهندسی می‌شود.
به گفته وی، اکنون ۱۹ ماده معدنی با ارزش در استان اردبیل استحصال می‌شود که همه آن‌ها به عنوان مواداولیه کارخانه‌ها محسوب شده و در بین ذخایر معدنی با ارزش استان مس، مولیبدن و طلا از ارزش و اهمیت خاص برخوردار است.
معاون امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با استقبال از طرح‌های سرمایه‌گذاری معدنی درقالب طرح کاداست معدن و ارزیابی توان فنی سرمایه‌گذاران گفت: متقاضیان حقیقی و حقوقی معدن می‌توانند پس از ثبت محدوده و استعلام از محیط زیست و منابع طبیعی عملیات اکتشاف خود را نیز آغاز کنند.
شجاع افزود: برای عملیات اکتشاف و استخراج نیاز به نقشه زمین‌شناسی، ژئوپلیتیک، ژئوفیزیک، اطلاعات ماهواره‌ای و دیگر الزامات قانونی است تا امکان بهره‌برداری از شبکه‌های معدنی گسترده در استان اردبیل فراهم آید.
حجم ذخایر معادن مس مشگین‌شهر ۱۵۰ میلیون تن است
سرپرست فرمانداری مشگین‌شهر گفت: طرح مطالعه و اکتشاف معادن مس مشگین‌شهر که از سال ۸۰ در مناطق صاحب دیوان، دوست بیگلو، آق درق و نیاز آغاز و پس از مدتی تعطیل شده بود، با همت دولت از ۲ سال پیش با ساخت کارخانه‌های فرآوری و تولید کنسانتره آغاز شده است.
شهرام محمدی افزود: طرح مجتمع صنایع مس مشگین‌شهر تا پنج سال آینده همتای معادن سونگون و مس کرمان خواهد بود.
وی ذخایر معادن مس این شهرستان را بیش از ۱۵۰ میلیون تن اعلام کرد و گفت: در مرحله نخست این طرح یک میلیون تن فرآوری خواهد داشت و در مرحله دوم نیز به ۱۲ میلیون تن توسعه خواهد یافت.
محمدی با بیان اینکه از تجریبات کارشناسان مجرب خارجی در اجرای طرح در بخش آموزش و اکتشاف استفاده خواهد شد، گفت: با اجرای این طرح زمینه برای اشتغال بیش از ۲۰۰ نفر از افراد بیکار ازجمله فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در بخش‌های اکتشاف، کارگری، معدن، بخش مهندسی، راهسازی و سدسازی ایجاد شده است.
تاکنون پنج پهنه معدنی با ۱۲ معدن دارای پروانه اکتشاف در استان اردبیل شناسایی شده است که ۲ مورد آن در شهرستان مشگین‌شهر واقع شده است.
نکته مهم لزوم فراوری مواد معدنی و توسعه و تکمیل زنجیره تولید است تا بخش صنعت سهم درخوری از اقتصاد استان را به خود اختصاص دهد.
اکنون بخش صنعت نزدیک به ۳۰ درصد از سهم اشتغال استان اردبیل را به خود اختصاص داده است و با توسعه زنجیره تولید صنعت ومعدن در این استان می‌توان امیدوار بود این سهم به میزان قابل توجهی افزایش یافته و استان از معضل بیکاری فصلی هم نجات یابد.

http://www.sanatnews.ir/News/1/279717
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است