شنبه 15 ارديبهشت 1403

دستیابی به دانش‌فنی و تجاری سازی یک قطعه استراتژیک صنعت فولاد در جهاد دانشگاهی

دستیابی به دانش‌فنی و تجاری سازی یک قطعه استراتژیک صنعت فولاد در جهاد دانشگاهی
  تاريخ:دهم مرداد 1402 ساعت 09:45   |     کد : 281049   |     مشاهده: 386
به گزارش صنعت نیوز، مدیر مرکز فرآوری مواد فلزی سازمان جهاددانشگاهی تهران از دستیابی گفت: کریستالیزاتورهای صفحه‌ای یکی از قطعات استراتژیک برای تضمین تولید اسلب در صنعت فولاد کشور است که پژوهشگران جهاد دانشگاهی به دانش‌فنی و تجاری سازی آن دست یافته‌اند.
به گزارش صنعت نیوز، مدیر مرکز فرآوری مواد فلزی سازمان جهاددانشگاهی تهران از دستیابی گفت: کریستالیزاتورهای صفحه‌ای یکی از قطعات استراتژیک برای تضمین تولید اسلب در صنعت فولاد کشور است که پژوهشگران جهاد دانشگاهی به دانش‌فنی و تجاری سازی آن دست یافته‌اند.
نورس قنبرپور درباره دستیابی به دانش فنی ساخت کریستالیزاتور صفحه‌ای از قطعات مصرفی صنعت تولید فولاد و تجاری‌سازی آن، اظهار داشت: علاوه بر کریستالیزاتورهای صفحه‌ای این مرکز توانسته کریستالیزاتورهای رینگ معروف چرخ‌های مسی (casting wheel) که در خطوط properzi تولید مفتول مس و آلومینیم مورد استفاده قرار گرفته را بومی‌سازی کند و توان تولید چرخ‌های مسی از قطر ۱.۵ الی ۲.۵ متر و از جنس‌های «مس – نقره» و «مس – کروم – زیرکونیم» را هم دارد.
وی توضیح داد: قالب‌های مسی کریستالیزاتور طیف وسیعی از قطعات صنعتی هستند که در ریخته‌گری پیوسته محصولات فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این قالب‌ها در تولید اسلب و بیلت‌های فولادی، مفتول‌های مس و آلومینیم استفاده می‌شود که بسته به نوع محصول تولیدی در سه نوع کریستالیزاتورهای صفحه‌ای، رینگی و تیوبی تقسیم‌بندی می‌شوند.
مدیر مرکز فرآوری مواد فلزی سازمان جهاددانشگاهی تهران با بیان این‌که وظیفه اصلی کریستالیزاتورهای انجماد فلز مذاب است، خاطرنشان کرد: به این‌صورت که با عبور مذاب از داخل این قالب‌ها و با توجه به سامانه آبگرد پشت آن، مذاب فلزی منجمد شده و به مقاطع مورد نظر تبدیل می‌شود.
قنبرپور با تأکید مجدد بر این‌که مرکز فرآوری مواد فلزی جهاددانشگاهی تهران تاکنون موفق به بومی سازی کریستالیزاتورها صفحه‌ای و رینگی در کشور شده است، تصریح کرد: کریستالیزاتورهای صفحه‌ای در صنعت تولید اسلب‌های فولادی در صنایع بزرگ کشور مانند فولاد مبارکه و فولاد خوزستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تولید این قطعه از فرآیندهای ریخته‌گری، عملیات شکل‌دهی گرم و سرد، عملیات حرارتی و ماشین کاری استفاده می‌شود، با توجه به حساسیت قطعه در حین فرآیند تولید در هر مرحله آزمون‌های کیفی مربوطه انجام می‌شود.
انعقاد قرارداد با یکی از فولادسازهای مهم کشور
وی با بیان اینکه در حال حاضر صنایع اسلب‌ریزی کشور از کریستالیزاتورهای «مس – نقره» استفاده می‌کنند که این مرکز موفق به بومی‌سازی آن شده است، افزود: نخستین قرارداد تولید صنعتی این قطعات را با یکی از فولادسازهای مهم کشور منعقد کرده است.
مدیر مرکز فرآوری مواد فلزی سازمان جهاد دانشگاهی تهران ادامه داد: نسل‌های بعدی کریستالیزاتورهای صفحه‌ای شامل کریستالیزاتورهای «مس –کروم – زیرکونیم»، «مس- کوبالت – بریلیم» و «مس- نیکل – بریلیم» هستند که با توجه به تجهیزات و امکانات موجود در این مرکز در صورت نیاز صنایع مادر به این قطعات امکان تولید آن توسط این مرکز وجود دارد. در حال حاضر نیز این مرکز سعی در ارتقای کیفیت محصول خود دارد و در حال بررسی امکان صادرات این محصول است.
مهندس قنبرپور، با بیان این‌که با توجه به تولید سالیانه حدود ۸ میلیون تن اسلب فولادی در کشور کریستالیزاتورهای صفحه‌ای یکی از قطعات استراتژیک برای تضمین تولید اسلب است، افزود: با توجه به لایحه برنامه هفتم توسعه و الزام مجلس جهت افزایش میزان تولید مقاطع تخت فولادی در پایان دوره به ۱۸.۳ میلیون تن، قطعاً نیاز سالیانه کشور به کریستالیزاتورهای صفحه‌ای افزایش می‌یابد.
وی با تاکید بر این‌که سازمان جهاددانشگاهی تهران در حال حاضر برای افزایش توان تولید خود در زمینه کریستالیزاتورهای صفحه‌ای در حال سرمایه‌گذاری روی تجهیزات تولید این محصول است، بیان کرد: همچنین این سازمان نخستین مجموعه‌ای است که برای بومی‌سازی کریستالیزاتورهای صفحه‌ای اقدام کرده است.

http://www.sanatnews.ir/News//281049
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است