چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403

باغ ۸ هکتاری رامسر ظرفیتی برای پژوهش‌های میراث فرهنگی مازندران است

باغ ۸ هکتاری رامسر ظرفیتی برای پژوهش‌های میراث فرهنگی مازندران است
  تاريخ:سيزدهم آبان 1402 ساعت 11:03   |     کد : 284555   |     مشاهده: 219
به گزارش صنعت نیوز، فرماندار رامسر باستان‌شناسان را کاشفان فرهنگ و تمدن دانست و گفت: "ایزگام دشت" نمونه‌ای از تنوع میراث رامسر است که نیاز به حمایت ویژه دارد. میراث فرهنگی یکی از ابزارهای تعامل در جهان امروز است و کشفیات باستان‌شناسی مسئولیت ما را در جهان بیشتر می‌کند.
به گزارش صنعت نیوز، فرماندار رامسر باستان‌شناسان را کاشفان فرهنگ و تمدن دانست و گفت: "ایزگام دشت" نمونه‌ای از تنوع میراث رامسر است که نیاز به حمایت ویژه دارد. میراث فرهنگی یکی از ابزارهای تعامل در جهان امروز است و کشفیات باستان‌شناسی مسئولیت ما را در جهان بیشتر می‌کند.
"ابراهیم شیرود عشوریان" ۱۲ آبان ماه در دومین همایش «فرهنگ و تمدن رامسر براساس نتایج کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه باستانی عصر مفرغ ایزگام دشت جنت رودبار رامسر» که در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی رامسر برگزار شد، اظهار کرد: یک دهه مطالبات مردم رامسر بر زمین مانده و منتظر نتایج آن هستیم. راه‌اندازی موزه منطقه‌ای شمال کشور، پژوهشکده و سایت میراثی ایزگام‌دشت مهم‌ترین مطالبه امروز ما است.
فرماندار رامسر با اشاره به اینکه کاوش ایزگام‌دشت در زمین مردم انجام شده و ساختمان میراث فرهنگی ما در شان رامسر نیست و در ید بنیاد مستضعفان است، افزود: باغ ۳۳ هکتاری رامسر نیازمند توجه و باغ ۸ هکتاری ظرفیتی غنی برای پژوهش و فعالیت‌های میراث و صنایع‌دستی است.
عرصه گورستان ایزگام دشت مالکیت خصوصی دارد
سرپرست هیات باستان‌شناسی محوطه تاریخی ایزگام دشت گفت: سلسله همایش‌های برگزار شده درباره باستان‌شناسی این محوطه تاریخی با اقبال روبرو می‌شد و بنا داشتم همایشی در سال جاری و پس از پایان کار میدانی، با حضور توده مردم و روستاییان در مسجد جنت‌رودبار داشته باشیم، چراکه آگاهی آنها بسیار بیشتر و مهم‌تر از مطرح کردن مساله کاوش در سطح جهانی بود اما بنا شد همایش در این مکان برگزار شود.
محمدرضا خلعتبری با اعلام این که عرصه گورستان مالکیت خصوصی دارد، گفت: مالکیت عرصه باید تعیین‌تکلیف شود تا با آزادسازی اراضی، زمینه برای باقی فعالیت‌ها فراهم شود.
این باستان‌شناس با اشاره به کاوش محوطه در ۵ فصل بیان کرد: قرار بود همزمان نقشه‌برداری از عرصه، آماده‌سازی پرونده ثبت و کارهای آزمایشی انجام و درنهایت کتاب رامسر در بستر تاریخ به عنوان مرجع تدوین شود.
وی ادامه داد: از ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲ با ۶ سال وقفه این جریان ادامه داشت و در مرحله میدانی نقشه‌برداری و شبکه‌بندی انجام شد و در سه ترانشه با ۱۶ گور باستانی مشغول کار بودیم.
خلعتبری درباره گورهای یافت‌شده در ایزگام دشت گفت: این گورها کلان‌سنگی و برخی دارای دیوار پیرامونی هستند که می‌تواند تاییدی بر اهمیت اجتماعی، راهی برای جلوگیری از ورود ارواح خبیثه یا نمادگرایانه بوده باشد. گورها بیشتر چهارچینه بوده که با سنگ‌های قلوه‌ای و چینه شکل گرفته و با دیوار خشکه‌چین محصور شدند.
سرپرست هیات کاوش و باستان‌شناسی محوطه تاریخی ایزگام دشت خاطرنشان کرد: آرامگاه دارای طراحی و مهندسی است اما این‌ها گور هستند.
این مسئول تصریح کرد: در تدفین‌ها شاهد قربانی هستیم که سابقه طولانی دارد. اقوام معتقد به آیین میتراییسم قربانی می‌کردند و اریایی‌ها این آیین را ادامه دادند.
وی با اشاره به اهمیت نقش گاو در زیست گذشتگان اظهار کرد: گاو نقش مهمی در اقتصاد و حمل‌نقل داشت اما با جایگزین کردن حیوان کوچک‌تر، درنهایت به گوسپند(گوسفند) رسیدند که در قبور دیده می‌شود.
باستان‌شناس سرشناس ایرانی از ۱۳ گور کلان‌سنگی یاد کرد و افزود: پیرامون این گورها با چندین دیوار محصور شده و گور اصلی در میانه قرار دارد که در گذشته مورد کاوش و یغما قرار گرفت. طی کاوش خاک درون گور به بیرون هدایت و الک شد و تعدادی مهره‌ها به دست آمد که تعلق گور به دوران باستانی را مسلم می‌سازد.
خلعتبری با بیان این که امروزه سفال اثری با کاربری روزانه است، گفت: شکل‌گیری ساخت سفال از ابتکارهای پیشاتاریخی و نیازمند علم، تجربه ساخت گل، کوره و مانند این‌ها بود. بسیاری معتقدند نقوش در شکل‌گیری خط اثرگذار بوده و درنتیجه، تحول زبانی در این دوره با ساخت سفال شکل گرفت.
وی درباره آثار فلزی یافت‌شده در ایزگام‌دشت اظهار کرد: خنجر، پیکان و مانند این‌ها آثار فلزی مکشوفه در این محوطه هستند. در ساخت این آثار از تکنیک بالایی استفاده شده که نشان می‌دهد فلزکار تا چه اندازه توانایی تشخیص نسبت به‌کارگیری فلزات را در ساخت ظروف به کار گرفته بود.
وی افزود: ابزار سنگی متفاوت، رشته گردنبند از طلا و خمیر شیشه و در کوهی، حلقه‌های گوشواره زرین دیگر آثار مهم کشف شده در ایزگام دشت هستند.
قابل ذکر است، نمایشگاهی از یافته‌های باستان‌شناسی ایزگام دشت در حاشیه این همایش برگزار شد که در آن، اسکلت انسان، ظروف سفالین، زیورآلات، ابزارهای فلزی و برخی دیگر از آثار مکشوفه به نمایش درآمد.

http://www.sanatnews.ir/News/1/284555
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است