شنبه 15 ارديبهشت 1403

طرح پیشنهاد بیش از ۴۰۰ رویداد گردشگری

طرح پیشنهاد بیش از ۴۰۰ رویداد گردشگری
  تاريخ:پانزدهم آبان 1402 ساعت 14:32   |     کد : 284736   |     مشاهده: 221
به گزارش صنعت نیوز، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به طرح بیش از ۴۰۰ پیشنهاد رویداد گردشگری مبتنی بر محصولات تولیدی در کشور گفت: این پیشنهادات در شورای تخصصی وزارتخانه بررسی می شوند.
به گزارش صنعت نیوز، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به طرح بیش از ۴۰۰ پیشنهاد رویداد گردشگری مبتنی بر محصولات تولیدی در کشور گفت: این پیشنهادات در شورای تخصصی وزارتخانه بررسی می شوند.
عزت الله ضرغامی ۱۵ آبان، در حاشیه دومین جشنواره ملی تولید و صادرات انار ساوه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: گردشگری رویدادمحور، یکی از راهبردهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.
وی با اشاره به تعدد رویدادهای مختلف و مهم در کشور که هر کدام می توانند بهانه ای برای تکریم و توجه به مزیت های نسبی منطقه و رونق گردشگری باشند، گفت: شهرستان ساوه رتبه اول تولید انار با بهترین کیفیت را در سطح ملی و جهانی دارد و سطح زیر کشت باغات انار این شهرستان به ۱۰ هزار هکتار می رسد. کیفیت محصولات ساوه بسیار بالاست و در کنار تولید انار، محصولات جانبی نیز تولید می شود.
ضرغامی با تاکید بر اینکه ساوه، شهری بزرگ، متمدن و تاریخی است و مزیت های ویژه ای دارد، اما انار برجستگی خاصی را برای این منطقه به ارمغان آورده است، گفت: امروز با حضور میهمانان خارجی و مسئولان استانی و ملی، جشنواره انار در مسجد جامع ساوه برگزار شد.
وی تصریح کرد: در سطح کشور سامانه برگزاری رویدادهای مختلف گردشگری راه اندازی و شورای تخصصی در وزارتخانه ایجاد شده است و پیشنهادات مختلف برای رویدادها که عموما زمان برای برگزاری آن مطرح است مدنظر قرار گرفته است چراکه در بحث کشاورزی زمان، موضوع مهمی است و این امر توزیع زمانی و مکانی متناسبی برای برگزاری رویدادها را رقم می زند که رونق گردشگری را به دنبال خواهد داشت.
ضرغامی با اشاره به طرح بیش از ۴۰۰ پیشنهاد رویداد مبتنی بر محصولات تولیدی در کشور گفت: پس از بررسی این پیشنهادات در شورای تخصصی وزارتخانه، رویدادهایی همچون رویداد امروز در ساوه در دستور کار قرار می گیرند. ۱۵ آبانماه به عنوان روز ملی انار ساوه در تقویم گردشگری کشور به ثبت رسید.
وی با بیان اینکه این اتفاق، تثبیت زمان، برنامه ریزی درست برای گردشگری داخلی و خارجی، توزیع بسته سفر، هماهنگی ۲۷ دستگاه اجرایی مرتبط با ستاد سفر را به همراه خواهد داشت، افزود: قطعا با برنامه ریزی درست برای رویدادها، همه دستگاه ها تلاش می کنند تا رویداد برجسته شود و در این صورت برنامه ریزی برای بسته بندی محصولات، میزبانی از گردشگری و همگرایی دستگاه ها برای برگزاری رویداد به شکل احسن دنبال می شود، از طرفی برگزاری چنین رویدادی مانند جشنواره انار انسجام ملی را به همراه خواهد داشت.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص مرمت بناهای تاریخی شهرستان، گفت: ساوه حدود ۴۰۰ اثر تاریخی قابل توجه دارد و تا امروز ۱۲۰ اثر ثبت ملی شده است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به آثار ثبت ملی شده مسئولیت دارد و مرمت این بناها را عهده دار است، در دولت سیزدهم اعتبار مربوط به مرمت ابنیه تاریخی حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است، اما نسبت به ۳۶ هزار اثر ثبتی در کشور، این اعتبارات همچنان کم است به همین دلیل راه های جدید را دنبال می کنیم.
وی تصریح کرد: اخیرا مجمع خیرین میراث فرهنگی راه اندازی شده است. از وزارت کشور مجوز این مجمع اخذ شد و خیرین کمک های خود را آغاز کرده اند. این کار باعث می شود که مردم برای مرمت بناهای تاریخی کمک کنند چراکه اعتبارات دولتی برای مرمت ابنیه تاریخی کافی نیست. البته روش های دیگری نیز انتخاب شده است که شامل واگذاری به معنای اجاره طولانی مدت بناهایی است که نفیس محسوب نمی شوند. این ابنیه پس از واگذاری، با نظارت وزارت میراث فرهنگی، مدیریت می شوند. این مسئله به افزایش انگیزه و هدایت سرمایه ها به سمت حفظ و مرمت بناهای تاریخی کمک می کند و پایداری ابنیه تاریخی را به همراه خواهد داشت.
ضرغامی در خصوص حفظ مسجد جامع ساوه بیان کرد: این مسجد با قدمت هزار ساله خود جزو اولویت های وزارت میراث فرهنگی است، آخرین وضعیت بناها را بررسی می کنم و اعتبارات مستقلی برای مسجد جامع در نظر خواهم گرفت.
وی در خصوص برگزاری جشنواره در بنای تاریخی مسجد جامع ساوه بیان کرد: حساسیت دغدغه مندان نسبت به حفظ بناهای تاریخی و استانداردها کاملا درست است، اما در همه دنیا برنامه جنبی برای معرفی آثار تاریخی در نظر گرفته می شود و اگر برنامه با حفظ استانداردها انجام شود، بهترین اقدام برای معرفی بنای تاریخی رقم خورده است، فقط رویدادها باید با رعایت کامل استانداردها برگزار شوند.

http://www.sanatnews.ir/News/1/284736
Share

برچسب ها :  گردشگری , رویداد
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است