پنج شنبه 13 ارديبهشت 1403

برگزاری نمایشگاه عروسک‌های بومی و سنتی ایران در ژاپن

برگزاری نمایشگاه عروسک‌های بومی و سنتی ایران در ژاپن
  تاريخ:بيست و هفتم آبان 1402 ساعت 10:23   |     کد : 285077   |     مشاهده: 222
به گزارش صنعت نیوز، نمایشگاه عروسک‌های بومی و سنتی ایران در ژاپن و در کتابخانه منطقه تاما برگزار شد.
به گزارش صنعت نیوز، نمایشگاه عروسک‌های بومی و سنتی ایران در ژاپن و در کتابخانه منطقه تاما برگزار شد.
به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو اولین نمایشگاه عروسکهای بومی و محلی با هدف نمایش تنوع قومی، فرهنگی و آداب رسوم اقوام ایرانی با عنوان دایا (نامی قدیمی و اصیل به معنای مادر یا دایه) با حضور و مشارکت طیف گسترده ای از هنرمندان کشورمان و فعالین در این عرصه برگزار شد.
در این رویداد تخصصی که از روز ۲۰ آبان ۱۴۰۲ آغاز شد بیش از ۶۴ نفر از فعالان این عرصه با نزدیک به ۱۵۰عروسک شرکت کردند و ضمن معرفی عروسکهای بومی و تاریخچه آنها در ایران به معرفی پوشش اقوام پرداختند.
در نشست افتتاحیه سعادت آذر رایزن فرهنگی کشورمان، ایران را جغرافیایی متنوع و زیبا از اقوم مختلف تووصیف کرد و گفت که این تنوع در طول قرنها برای ایران قدرت آفرین بوده است چرا که در این جغرافیا مردم ایران با صلح و پذیرش یکدیگر زندگی کرده اند. آذر همچنین تنوع فرهنگی ایران را یکی از جذابیت‌های گردشگری کشورمان برشمرد.
رایزن فرهنگی ضمن تشکر از حضور خوب بازدیدکنندگان در این نمایشگاه و مسئولان کتابخانه بزرگ منطقه تاما، افزود: عروسک ها ما را به داستانها، افسانه ها و زندگی شیرین گذشته پیوند می دهند به نظر من این عروسکها و حفظ آنها ما رابه حفظ اصالت خویش و خویشتن خویش وادار می کند.
وی همچنین گفت: تبادل فرهنگی با همین قصه ها و از نسل های نو امکان پذیر و کم هزینه است. سفارت و رایزنی فرهنگی این اشتیاق را دارد که نمایشگاه های موضوعی مشترک در حوزه داستانهای های ملی، لباس و سبک زندگی را به صورت یک فعالیت تطبیقی بین فرهنگ ایران و ژاپن حمایت کند.
در ادامه یکی از ایرانشناسان حوزه کودک ونوجوان که کتابهایی هم از زبان فارسی به ژاپنی ترجمه کرده در خصوص تنوع زیستی اقوام ایرانی و فرهنگ های متنوع و شیرین ایرانیان صحبت کرد.
خانم کیکو آیکو بر ادامه برگزاری چنین نشست ها و نمایشگاه هایی تاکید کرد.
در این رویداد، مژده مصحفی توانا، ضمن جمع آوری به تشریح تاریخچه هنر عروسکسازی و معرفی تک تک عروسکها پرداخت.
قرار است است این نمایشگاه در چند نقطه دیگر ژاپن نیز برپا شود از جمله احتمال می رود عروسک ها میهمان جشن آخر پاییز امسال در توکیو باشند.
قدیمی ترین عروسک این نمایشگاه با قدمت بالای ۳۰۰ سال مربوط به استان یزد به نام عروسک جلی است. ساخت این عروسک‌ها منبع درامد زنان ابرکوه به شمار می‌رفته است.

http://www.sanatnews.ir/News/1/285077
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است