چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403

بهره‌مندی مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از اعتبار مالیاتی

بهره‌مندی مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از اعتبار مالیاتی
  تاريخ:بيست و هفتم آذر 1402 ساعت 12:15   |     کد : 285955   |     مشاهده: 162
به گزارش صنعت نیوز، رئیس شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایران از ابلاغ دستورالعمل بهره‌مندی از اعتبار مالیاتی ویژه اعضای شبکه آزمایشگاهی خبر داد.
به گزارش صنعت نیوز، رئیس شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایران از ابلاغ دستورالعمل بهره‌مندی از اعتبار مالیاتی ویژه اعضای شبکه آزمایشگاهی خبر داد.
رضا اسدی‌فرد با اشاره به این‌که اعتبار مالیاتی یکی از تسهیلات کارآمد و ابزارهای تشویقی و حمایتی تمهید شده در قانون جهش تولید دانش‌بنیان است، اظهار کرد: تا پیش از این شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی، فناوران و شرکت‌های صنعتی که واجد شرایط لازم بودند، برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای خود از مزایای تسهیلات اعتبار مالیاتی بر اساس این بند مندرج در قانون بهره می‌بردند؛ اما به تازگی و با تمهیدات صورت گرفته و تصویب شیوه نامه مربوطه، مراکز آزمایشگاهی و تحقیقاتی عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی ایران نیز می‌توانند از مزایای بند ب ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان بهره‌مند شوند.
وی ادامه داد: این دستورالعمل با پیگیری و حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری در تجهیز آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایران تصویب و اجرایی شده است. بر همین اساس، استفاده از اعتبار مالیاتی در این زمینه با تایید شبکه آزمایشگاهی راهبردی برای مراکز عضو این شبکه در بخش خصوصی امکان‌پذیر شده‌است.
اسدی‌فرد درباره نحوه و شرایط بهره‌مندی از اعتبار مالیاتی برای سرمایه‌گذاری در آزمایشگاه مبتنی بر شیوه‌نامه اجرایی اظهار کرد: آزمایشگاه عضو شبکه آزمایشگاهی می‌تواند از اعتبار مالیاتی آزمایشگاه (در صورتی که آزمایشگاه خصوصی باشد) یا اعتبار مالیاتی سایر شرکت‌های تولیدی برای خرید تجهیز جدید استفاده کند.
معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با تأکید بر این‌که تجهیز خریداری شده نمی‌تواند به عنوان پروژه تحقیق و توسعه پذیرفته شود، توضیح داد: تجهیزی که در ذیل این دستورالعمل قرار است مورد حمایت قرار بگیرد، باید مورد کاربرد برای ارائه خدمات تخصصی مرتبط با حوزه فعالیت آزمایشگاه و یا ناظر به محصولی باشد که سرمایه‌گذار در پروژه تحقیق و توسعه شرکت خود تولید خواهد کرد.
اسدی‌فرد ادامه داد: تجهیز باید پس از نصب و راه‌اندازی در آزمایشگاه در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایران نیز ثبت شود و خدمت ارائه دهد و شبکه آزمایشگاهی بر چگونگی بهره‌برداری از تجهیز در آزمایشگاه نظارت می‌کند.
رئیس شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با بیان این‌که استفاده از اعتبار مالیاتی صرفا برای تجهیزات با فناوری متوسط به بالا امکان‌پذیر است، افزود: اعتبار مالیاتی ویژه شبکه آزمایشگاهی به میزان ۲۰ درصد استهلاک سالیانه تجهیز خریداری شده است.
وی افزود: در صورتی که آزمایشگاه در ارزیابی عملکرد در شبکه آزمایشگاهی در سال خرید تجهیز مذکور رتبه زیر ۱۰۰ را کسب کند، تا سقف ۲۰ درصد استهلاک سالیانه تجهیز خریداری شده برای سال دوم نیز اعتبار مالیاتی ویژه دریافت خواهد کرد.
رئیس شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی درباره نحوه بهره‌مندی از اعتبار مالیاتی برای سرمایه‌گذاری در آزمایشگاه، گفت: آزمایشگاه، اطلاعات سرمایه‌گذار، مستندات مربوط به تجهیز مورد نظر و ضرورت خرید تجهیز را برای شبکه آزمایشگاهی ارسال می‌کند. شبکه آزمایشگاهی مستندات را بررسی و در صورت نیاز، موارد تکمیلی را نیز از آزمایشگاه دریافت می‌کند و در صورت تائید شبکه آزمایشگاهی، تجهیز توسط سرمایه‌گذار خریداری و در محل آزمایشگاه نصب و راه‌اندازی می‌شود.
اسدی‌فرد خاطرنشان کرد: در صورت تایید شبکه در مورد درستی بهره‌برداری از تجهیز و ارائه خدمات، استهلاک سالانه دستگاه در قالب «استهلاک پروژه تحقیق و توسعه» معرفی می‌شود.
به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، با هدف جهت‌دهی حمایت‌های مالیاتی به سمت توسعه نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان بر اساس بند ب ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان شرکت‌های دارای فعالیت‌های تحقیق و توسعه از اعتبار مالیاتی برخوردار می‌شوند، به طوری که معادل هزینه‌های انجام شده در پروژه‌های تحقیق و توسعه به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی اعطا می‌شود و معادل آن از مالیات بر عملکرد مربوط به سال انجام هزینه مذکور یا سال‌های بعد کسر می‌شود.

http://www.sanatnews.ir/News/1/285955
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است