پنج شنبه 13 ارديبهشت 1403

آکادمی ملی المپیک در چالش علم و تجربه با کادرهای فنی

آکادمی ملی المپیک در چالش علم و تجربه با کادرهای فنی
  تاريخ:دوم دی 1402 ساعت 09:52   |     کد : 286070   |     مشاهده: 172
به گزارش صنعت نیوز، مسئول دپارتمان تغذیه ورزشی آکادمی ملی المپیک تاکید کرد ورزشکاران المپیکی تا پیش از اعزام به پاریس توسط ۴ گروه تخصصی مورد سنجش قرار خواهند گرفت اما علم و تجربه، یک چالش همیشگی بین کارشناسان آکادمی ملی المپیک با کادرهای فنی تیم‌های ملی است.
به گزارش صنعت نیوز، مسئول دپارتمان تغذیه ورزشی آکادمی ملی المپیک تاکید کرد ورزشکاران المپیکی تا پیش از اعزام به پاریس توسط ۴ گروه تخصصی مورد سنجش قرار خواهند گرفت اما علم و تجربه، یک چالش همیشگی بین کارشناسان آکادمی ملی المپیک با کادرهای فنی تیم‌های ملی است.
هادی عطارد مسئول دپارتمان تغذیه ورزشی آکادمی ملی المپیک از تشکیل کارگروه مشورتی برای ارزیابی وضعیت ورزشکاران المپیکی خبر داد و تاکید کرد المپین‌ها در ۴ گروه تخصصی مورد سنجش قرار خواهند گرفت.
عطارد در تشریح این ۴ گروه تخصصی اظهار داشت: جلسات کارگروه‌های مشورتی را از حدود یک ماه قبل شروع کردیم. ۴ گروه تخصصی اعم از تغذیه ورزشی، پزشکی- ورزشی (با رویکرد آسیب‌های ورزشی)، روانشانسی ورزشی و گروه ارزیابی و سنجش را در آکادمی ملی المپیک تشکیل دادیم که این کارگروه به‌عنوان گروه‌ هدف برای ارزیابی وضعیت المپین‌ها تشکیل شده و به موازات کسب سهمیه المپیک توسط ورزشکاران، ارزیابی هر ورزشکار توسط کارگروه آغاز می‌شود.
وی افزود: این ۴ گروه با مرکز نظارت کمیته ملی المپیک ارتباط مستقیم دارند و در واقع کارگروه مشورتی آکادمی به همراه مرکز نظارت، چرخه ارزیابی المپین‌ها را برعهده دارند.
مسئول دپارتمان تغذیه ورزشی آکادمی ملی المپیک درخصوص عملکرد گروه تخصصی تغذیه ورزشی آکادمی ملی المپیک گفت: در ارزیابی تغذیه ورزشکاران المپیکی، برنامه‌ای را طراحی کرده‌ایم. از اولین هفته زمستان، ورزشکارانی که تاکنون موفق به کسب سهمیه المپیک شده‌اند، وارد چرخه ارزیابی تغذیه ورزشی خواهند شد. ارزیابی تغذیه ورزشی ۵ مرحله تحت عنوان مراحل A، B، C، D و E دارد. مرحله A بررسی ترکیب بدنی، مرحله B مداخلات بیوشیمیایی است که برای این مرحله با یک آزمایشگاه هماهنگی‌های لازم به عمل آمده تا از المپین‌ها نمونه خون بگیرد. مرحله C مداخلات بالینی است که در این مرحله با پزشک ورزشی همکاری مستقیم داریم تا متوجه مشکلات بالینی ورزشکاران شویم. البته مداخلات بیوشیمیایی هم نکات مربوط به مداخلات بالینی را هم خواهد داد. مرحله D رژیم غذایی است شامل یادآمد غذایی و بسامد غذایی است و در این مرحله فرم‌هایی به ورزشکاران داده می‌شود که بعد از پر کردن آن، متوجه عادات غذایی ورزشکاران می‌شویم. مرحله E که مربوط به بررسی محیط زندگی ورزشکار است و درنهایت پرونده تغذیه ورزشکار المپیکی بعد از این ۵ مرحله تکمیل می‌شود و آن را مورد آنالیز قرار می‌دهیم.
وی عنوان کرد: تا آستانه المپیک که چیزی حدود ۷ ماه باقی‌مانده، هر ۲ ماه یکبار، ارزیابی مجدد انجام می‌دهیم تا متوجه تغییرات شویم. پیش‌بینی ما انجام ۲ الی ۳ مرحله ارزیابی تا اعزام ورزشکاران به المپیک است.
اما این که آیا ورزشکارانی که شانس کسب سهمیه المپیک هستند برای از دست نرفتن فرصت، می‌توانند وارد چرخه ارزیابی آکادمی ملی المپیک شوند یا خیر، سوالی است که عطارد در پاسخ به آن گفت: طبیعتا هر اختلالی که در روند چرخه ارزیابی رخ دهد، کار را سخت‌تر می‌کند. به همین دلیل با کادرهای فنی تیم‌های ملی مختلف صحبت کردیم و درنهایت قرار شد ۳ برابر ظرفیت پیش‌بینی شده، ورزشکاران وارد چرخه ارزیابی شوند.
پزشک تغذیه آکادمی ملی المپیک با اشاره به یکی از چالش‌های موجود بر سر راه ارزیابی المپین‌ها عنوان کرد: ما همیشه با کادرهای فنی، چالش تجربه و علم را داریم. البته دوستان صاحب‌نظر هستند و تجربیات گرانقدری دارند و سرد و گرم ورزش را چشیده‌اند و ما هم از تجربیاتشان استفاده می‌کنیم اما علم و آخرین نکات علمی که ماحصل تحقیقات است، جایگاه خاص خود را دارد و من احساس می‌کنم که این خلأ تجربه و علم وجود دارد. کارشناسان آکادمی قبل از هر تورنمنت مهم، چیزی حدود ۶ الی ۷ ماه یک ورزشکار را ارزیابی کرده و در واقع با او زندگی می‌کنند اما در زمان اعزام شاهد هستیم که مثلا یک متخصص تغذیه از یک کشور دیگر که اصلا آشنایی با نحوه تغذیه ورزشکار دارد، به کادر اعزامی اضافه می‌شود و این از نظر من بزرگ‌ترین خلأ است. چون اگر فردی را قبول ندارند، این فرد به‌عنوان کارشناس اصلا نباید وارد چرخه مداخلاتی شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا فرصت ۷ ماهه تا المپیک برای شروع ارزیابی مداخلاتی المپیکی‌ها دیر نیست، گفت: با توجه به تاخیر یک‌ساله در برگزاری بازی‌های آسیایی هانگژو، فاصله بین بازی‌های آسیایی تا المپیک پاریس از ۲ سال به یک سال کاهش یافت. بزرگ‌ترین مزیت این اتفاق آن بود که ورزشکاران ما تقریبا در کوران یک رقابت جدی سنجیده شدند. ما برای بازی‌های آسیایی از اواخر تیرماه کارهای ارزیابی را شروع کردیم که البته از نظر من آن زمان هم دیر بود چون زمانی که گزارش‌های ما به دست فدراسیون‌ها رسید، منجر به تغییر رفتار یا نگرش نمی‌شود ولی ممکن است از یک جهت این گزارشات به ورزشکاران کمک کند. چون با توجه به قرار گرفتن ورزشکاران در کوران مسابقات، به نظر می‌رسد بدن‌ها حالت آماده یا نیمه‌آماده داشته باشد و باید برای المپیک تلاش شود و انشاا... مشکلی پیش نخواهد آمد.

http://www.sanatnews.ir/News/1/286070
Share

برچسب ها :  کادر فنی , المپیک
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است