پنج شنبه 13 ارديبهشت 1403

حرکت شادی‌آفرین وزارت ورزش در صفحه شطرنج

حرکت شادی‌آفرین وزارت ورزش در صفحه شطرنج
  تاريخ:سوم دی 1402 ساعت 12:25   |     کد : 286119   |     مشاهده: 193
به گزارش صنعت نیوز، انتخاب اولین استاد بزرگ شطرنج زنان به‌عنوان سرپرست فدراسیون شطرنج حاوی پیام مهمی برای خانواده این رشته است.
به گزارش صنعت نیوز، انتخاب اولین استاد بزرگ شطرنج زنان به‌عنوان سرپرست فدراسیون شطرنج حاوی پیام مهمی برای خانواده این رشته است.
با حکم کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان، شادی پریدر نخستین استاد بزرگ شطرنج ایران به‌عنوان سرپرست این فدراسیون انتخاب شد تا جانشین شهرام عظیمی در مدیریت این رشته طلایی بازی‌های آسیایی باشد.
شهرام عظیمی که خرداد ماه امسال به‌عنوان سرپرست فدراسیون جایگزین حسن تامینی رییس فدراسیون شده بود اقدامات اثرگذاری انجام داد و آرامش را به این رشته بازگرداند؛ آرامشی که مدال طلای تیمی بازی‌های آسیایی ثمره آن بود.
با پایان ماموریت عظیمی در شطرنج، وزیر ورزش و جوانان در حکمی سکان این فدراسیون را به یکی از اعضای خانواده شطرنج سپرد. شادی پریدر در حالی سرپرست فدراسیون شد که از بزرگان این رشته به‌شمار می‌رود و عنوان نخستین استاد بزرگ زنان کشور را در کارنامه دارد.
پریدر در یک دهه گذشته، هم در زمینه مدیریتی و هم در زمینه فنی از جمله زنان فعال این رشته به‌شمار می‌رود. پریدر سمت‌هایی چون نایب رئیسی فدراسیون و مربی تیم دختران را در کارنامه دارد. او با تیم نابینایان نیز در بازی‌های پاراآسیایی توانست نتایج درخشانی کسب کند.
می‌توان از پریدر به‌عنوان آغازگر موفقیت شطرنج زنان یاد کرد. او در دهه‌های گذشته همواره در شطرنج بوده و از خانواده این رشته جدا نشده است. بانوی نام آشنای شطرنج ایران برخلاف برخی همدوره‌ای‌ها و دیگر مهره‌های این رشته به‌دنبال پشت کردن به پرچم ایران نبود بلکه ماند تا با وجود برخی ناملایمت بتواند به این رشته و توسعه آن کمک کند.
پریدر در چند سال گذشته شرایط سختی را تجربه کرد زیرا بسیاری از منتقدان با ترفندهای مختلف به‌دنبال وارد کردن وی به حاشیه بودند اما او مهره‌ای توانمند بود، ماند و مبارزه کرد تا بتواند در کارزار سخت با برخی حاشیه‌سازان، سربلند بیرون بیاید؛ کارزاری که اکنون نتیجه را به سود وی تغییر داده و حتی او را به مهره مورد اتکای وزارت تبدیل کرده است.
وزارت ورزش و شخص کیومرث هاشمی با علم به مقبولیت پریدر در خانواده شطرنج، عملا وی را مامور برگزاری انتخابات فدراسیون این رشته کرده است؛ انتخاباتی که نتیجه آن می‌تواند مهره‌های جوان این رشته را در مسیر قهرمانی در بزرگ‌ترین آوردگاه‌ها قرار دهد. فدراسیون شطرنج از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ و با رفتن مهرداد پهلوان‌زاده وارد دوران پرتلاطم و پرحاشیه‌ای شد؛ حاشیه‌هایی که حتی نتایج نسل طلایی را نیز تحت تاًیر قرار داد.
وزارت ورزش و شخص وزیر با توجه به ظرفیت‌های شطرنج ایران به‌خوبی می‌داند که مهره‌های جوان شطرنج که قلعه مستحکم هانگژو را در چین فتح کردند اکنون بیش از هر زمان دیگر نیاز به آرامش دارند و این آرامش می‌تواند بعد از اقدامات مثبت شهرام عظیمی در فدراسیون توسط یکی از اعضای خانواده این رشته تداوم داشته باشد.
شطرنج ایران تجربه تلخ مدیریت با افراد غیرورزشی را دارد و حاشیه‌های آن هنوز فراموش نشده است لذا وزارت ورزش برای پیشگیری از بروز مجدد این حاشیه‌ها، یکی از تاثیرگذارترین مهره‌های این رشته را به‌کار گرفته تا اقتدار لازم این رشته را در سطح قاره کهن و جهان در سایه انسجام و همدلی ایجاد کند.

http://www.sanatnews.ir/News/1/286119
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است