چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403

طلیعه سال ۲۰۲۴ تبلور همکاری‌های فرهنگی دو ملت ایران و چین

طلیعه سال ۲۰۲۴ تبلور همکاری‌های فرهنگی دو ملت ایران و چین
  تاريخ:بيست و چهارم دی 1402 ساعت 12:37   |     کد : 286636   |     مشاهده: 190
به گزارش صنعت نیوز، وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی در یادداشتی در یکی از روزنامه‌های چین نوشت: سال ۲۰۲۴با افق‌ها و چشم‌اندازهای روشن برای همکاری‌های چندجانبه بین ایران و چین آغاز شده است و در طلیعه سال نو میلادی، برگزاری نمایشگاه شکوه پارس در قصر موزه شهر ممنوعه، نویدبخش سالی خجسته در مناسبات رو به رشد دو تمدن بزرگ و دیرینه و دو ملت تاریخی ایران و چین است.
به گزارش صنعت نیوز، وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی در یادداشتی در یکی از روزنامه‌های چین نوشت: سال ۲۰۲۴با افق‌ها و چشم‌اندازهای روشن برای همکاری‌های چندجانبه بین ایران و چین آغاز شده است و در طلیعه سال نو میلادی، برگزاری نمایشگاه شکوه پارس در قصر موزه شهر ممنوعه، نویدبخش سالی خجسته در مناسبات رو به رشد دو تمدن بزرگ و دیرینه و دو ملت تاریخی ایران و چین است.
گشایش نمایشگاه شکوه ایران باستان در کاخ موزه پکن که به «شهرممنوعه» شهرت دارد، مورد توجه رسانه‌های چینی واقع شده است، همزمان با افتتاحیه این نمایشگاه صفحه فرهنگ و هنر روزنامه گلوبال تایمز (Global Times) چین یادداشتی از سیدعزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را منتشر کرده است.
«ایران و چین به عنوان دو تمدن کهن در آسیا از هزاران سال قبل در مراودات پیوسته و نزدیک بوده‌اند، راه ابریشم میراث مشترک بازمانده از این دوران است، با گذر از مسیر شی‌ان به استان‌های گنسو و سین‌کیانگ و در ادامه به خجند و سمرقند و بخارا، هرات و نیشابور با آثار باقی مانده از تعاملات فرهنگی، هنری، اقتصادی و اجتماعی این دو تمدن کهن آسیایی مواجه خواهی شد.
تعاملات دو ملت ایران و چین با انقلاب صنعتی در اروپا و شروع عصر استعمار و استثمار ملل آسیایی با وقفه‌ای حدود ۲۰۰ ساله مواجه شد، وقوع انقلاب کمونیستی در چین و انقلاب اسلامی در ایران عصر جدیدی را در دو کشور رقم زد که به گسترش پیوندهای دوستی بیش از پیش دو ملت انجامید.»
نمایشگاه شکوه ایران باستان در شهر ممنوعه
«اراده رهبران دو کشور با سفر عالی‌جناب شی جین پینگ در سال ۲۰۱۶ به تهران به ارتقای مناسبات به سطح مشارکت جامع راهبردی منجر شد، روی کار آمدن دولت سیزدهم با رویکرد نگاه به آسیا زمینه‌های جدیدی را برای گسترش بیش از پیش روابط با چین فراهم آورد. دیدار رسمی و تاریخی جناب آقای رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال ۲۰۲۳ و امضای ۱۸ سند در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و فنّاوری، شروع عصر جدیدی از مناسبات دو کشور را نوید داد.
مناسبات راهبردی مستلزم توجه به همه ابعاد تعاملات دو کشور است؛ اما تحکیم بخش سایر حوزهای اقتصادی، صنعتی، فناوری و علمی، توجه به ارتباطات مردم با مردم و همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور است، از این نظر می‌توان سال ۲۰۲۳ را یک سال استثنایی در روابط فرهنگی و مردم با مردم ایران و چین قلمداد کرد.»
سیدعزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
«در ابتدای سال ۲۰۲۳ دو سند مهم در حوزه همکاری‌های گردشگری و میراث فرهنگی بین دو کشور امضا شد که متعاقب آن ایران به عنوان مقصد گردشگری از سوی وزارت فرهنگ و گردشگری چین اعلام و در ماه مارس و با همکاری شرکت هواپیمایی ماهان ایر، جاذبه های گردشگری ایران به علاقه‌مندان چینی در شهرهای پکن، گوانجو و شانگهای معرفی شد.
در ماه آوریل جناب آقای علی دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی ایران ضمن سفر به چین در اولین مجمع عمومی کشورهای مؤسس ائتلاف حفاظت از میراث فرهنگی آسیا در شهر شی‌ان شرکت کرد. در این اجلاس اساسنامه این اتحادیه تصویب و دبیرکل نیز برای مدت دو سال انتخاب شد؛ لو اینگ چوآن (Lu Yingchuan) معاون هنری وزیر فرهنگ و گردشگری چین هم در ماه اکتبر به تهران سفر کرد و دومین کمیته همکاری‌های فرهنگی و اولین کمیته فنی همکاری های گردشگری با حضور تورگردانان دو کشور برگزار و سند مبادلات فرهنگی، هنری و آموزشی دو کشور نیز امضاء شد. »
یادداشت ضرغامی در روزنامه های چین به دو زبان انگلیسی و چینی
«در ماه دسامبر آقای لی‌چوان (Li Qun) قائم مقام وزیر و رئیس سازمان میراث فرهنگی جمهوری خلق چین به تهران سفر کرد و در نشست تمدن‌های کهن حضور یافت. سال ۲۰۲۳ دستاورد مهم دیگری نیز به همراه داشت و آن امضای قرارداد برگزاری نمایشگاه آثار باستانی ایران در قصر موزه شهر ممنوعه بود. این نمایشگاه که قرار است ۲۱۶ اثر فاخر و ارزشمند متعلق به سه هزار سال قبل از تاریخ و تمدن ایران را از اواسط ماه ژانویه تا اواسط ماه آوریل در این موزه به نمایش بگذارد بدون شک بزرگترین رویداد فرهنگی دو کشور محسوب می‌شود.
تحکیم تعاملات فرهنگی و مردمی ایران و چین راه را برای ایجاد روابط استوار، نهادینه شده و راهبردی بین دو ملت ایران و چین فراهم می‌کند؛خوشحالم که سال ۲۰۲۴با افق‌ها و چشم‌اندازهای روشن برای همکاری‌های چندجانبه بین ایران و چین آغاز شده است و در طلیعه سال نو میلادی، برگزاری نمایشگاه شکوه پارس در قصر موزه شهر ممنوعه، نوید بخش سالی خجسته در مناسبات رو به رشد دو تمدن بزرگ و دیرینه و دو ملت تاریخی ایران و چین است.»
نمایشگاه شکوه ایران باستان در شهر ممنوعه
کاخ موزه پکن که به «شهرممنوعه» شهرت دارد، به مدت ۳ ماه از ۲۱۱ قلم از اشیاء تاریخی و ۵ شیء بازآفرینی شده(مولاژ)، آثار با شکوه ایرانی که بیش از ۳ هزار سال فرهنگ و هنر ایران را به نمایش می‌گذارد، میزبانی می‌کند؛ نمایشگاهی که با هدف معرفی شایسته تاریخ و تمدن شکوهمند ایران باستان و ترغیب و تشویق گردشگران چینی برای سفر به ایران روز پنجشنبه ۲۱ دی ماه گشایش یافت و تا ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ دایر است.

http://www.sanatnews.ir/News/1/286636
Share

برچسب ها :  طلیعه , چین , ایران
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است