چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403

زمین را با افزایش سرانه فضای سبز نجات دهیم

  تاريخ:بيست و نهم دی 1402 ساعت 13:06   |     کد : 286711   |     مشاهده: 130
ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی گفت: کشورها و دولت‌ها در تمام نقاط به این تفکر واحد رسیده‌اند که نجات زمین جز با افزایش سرانه فضای سبز، حفظ و توسعه جنگل‌ها و مراتع امکان پذیر نیست.
علیرضا نصرآبادی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص روز ملی هوای پاک گفت: شرایط فعلی محیط زیست انسان در کره زمین مطلوب نیست و دلیل آن تغییرات کاربری و رشد بی‌رویه صنعت و معدن بدون لحاظ کردن ظرفیت‌های طبیعت است.
وی با بیان اینکه واکنش مهم طبیعت را با تغییر اقلیم و پدیده گرمایش شاهد هستیم که تبعات مخربی مانند سیلاب و فرسایش آبی خاک، گرد و غبار و فرسایش بادی را در پی دارد، اظهارکرد: استمرار و شدت خشکسالی نیز با سایر موارد همراه است.
نصرآبادی افزود: تبعاتی مانند کاهش کمی و کیفی منابع آب و از بین رفتن و تحلیل خاک که بستر اصلی حیات است از نشانه‌های دیگر تخریب سرزمین است. لذا با نگاه علمی و آینده‌نگر با توجه به ظرفیت‌های بسیار متنوع و بی‌بدیل کشورمان ایران همراه با تنوع اقلیمی، گستردگی سرزمین و تنوع گونه‌هایی که به خوبی با طبیعت سخت و شکننده سازگار شده‌اند، چاره‌ای اندیشید.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی گفت: کشورها و دولت‌ها در تمام نقاط به این تفکر واحد رسیده‌اند که نجات زمین جز با افزایش سرانه فضای سبز، حفظ و توسعه جنگل‌ها و مراتع امکان پذیر نیست.
وی با بیان اینکه کاشت درخت و توسعه جنگل‌ها نه تنها باعث مصرف آب نمی‌شود بلکه هرگونه سبز در قیاس کوچک مرتعی تا درختان سربه فلک کشیده عامل نگهداشت ذخیره باران و کاهش تبخیر و جلوگیری از بروز و شدت سیلاب است، بیان کرد: برنامه‌های متفاوتی در سطوح ملی و بین المللی برای این مهم اندیشیده شده است که کشورمان از سنوات گذشته در بسیاری از آن‌ها پیشتاز و الگو بوده است.
نصرآبادی ادامه داد: از جمله پروژه‌های بین‌المللی ترسیب کربن، پویش‌های مناسبتی نهالکاری در مناسبت‌های خاص از جمله هفته منابع طبیعی و آبخیزداری و روز درخت کاری در این برنامه‌ها الگو بوده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه طرح بزرگی برگرفته از الزامات بین المللی، قوانین ملی و مهم‌تر از همه توجه و تاکید مقام معظم رهبری که تکلیف شرعی بر دوش آحاد جامعه تعریف کردند شروع شده، تصریح‌کرد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در بازه ۴ ساله که از سال گذشته با همت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و استان‌ها با توجه جدی مردم و مسئولین به گفتمان عمومی و جریان ملی و مذهبی تبدیل شد.
وی گفت: روز ملی هوای پاک بهانه‌ای است برای توجه بیشتر و یادآوری ظرفیت‌های سازمانی بقیه دستگاه‌ها که هر اقدامی انجام دهند و تاکید بر ترویج فرهنگ حفظ، توسعه جنگل‌ها و فضای سبز خواهد بود.
نصرآبادی با بیان اینکه اقدامات ارزنده‌ای از سال گذشته در قالب پویش‌های تقویمی و مناسبتی توسط سایر ارگان‌های نظامی خدماتی و آموزشی صورت گرفت که در کنار سازمان منابع طبیعی تمام قد ایستادند و همراهی می‌کنند، افزود: نیروی مقاومت بسیج، هلال احمر، آموزش و پرورش، نیروهای نظامی و انتظامی، جامعه روحانیون و طلاب، ورزشکاران، معدنکاران و به‌ویژه جوامع محلی همکاری لازم را انجام می‌دهند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی خاطرنشان‌ کرد: اگر با همین نگاه و همراهی با توجه بیشتر سایر دستگاه‌های اجرایی سرعت و توسعه بیشتر و فراگیر طرح را داشته باشیم شاهد ایران سرسبز و قوی هستیم.

http://www.sanatnews.ir/News//286711
Share

برچسب ها :  محیط زیست
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است