سه شنبه 11 ارديبهشت 1403

راهی جز وارد کردن نهادهای عمومی و خصوصی به سرمایه‌گذاری ریلی نداریم

راهی جز وارد کردن نهادهای عمومی و خصوصی به سرمایه‌گذاری ریلی نداریم
  تاريخ:شانزدهم بهمن 1402 ساعت 13:55   |     کد : 287199   |     مشاهده: 196
به گزارش صنعت نیوز، وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز راهی جز اینکه نهادهای عمومی و خصوصی را وارد سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زیرساخت و احداث خطوط ریلی و همچنین تامین ناوگان کنیم، نداریم.
به گزارش صنعت نیوز، وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز راهی جز اینکه نهادهای عمومی و خصوصی را وارد سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زیرساخت و احداث خطوط ریلی و همچنین تامین ناوگان کنیم، نداریم.
مهرداد بذرپاش امروز دوشنبه در خاتمه مراسم ورود ۶۸۵ دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی در جمع خبرنگاران افزود: این مهم، هم سیاست دولت است و هم به نوعی اجبار است و انتخاب نیست و معتقدیم جز این راه به توسعه لازم دست نخواهیم یافت.
وی گفت: بخش خصوصی اگر بخواهد وارد این بخش شود به دنبال سودآوری است، این مهم بر عهده ما در دولت است تا حداقل‌ها را برای سودآوری بخش خصوصی فراهم کرده و موانع را از سر راه بردارد.
بذرپاش با اشاره به برنامه امروز خاطرنشان کرد: عمده واگن‌هایی که امروز وارد شبکه ریلی شد، باری است که توسط بخش خصوصی ساخته یا بازسازی شده است. این یک برنامه ممتد در شرکت راه آهن خواهد بود تا به ساخت و بازسازی توسعه دهند.
وی همچنین به ظرفیت‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید که در حقیقت تشویق به سرمایه‌گذاری است اشاره کرد که در گذشته مغفول مانده بود یا مقدورات آن فراهم نبود و افزود: در مراسم امروز بخشی از فرایند پرداخت آن با حضور شرکت‌ها انجام شد و مکانیزم‌های تشویقی فعال خواهند شد.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد سیاست ما در حوزه بار واگذاری کار به بخش خصوصی به ویژه شرکت‌های صاحب بار است و در این زمینه توافقات خوبی را امضا کرده‌ایم و درخواست می‌کنیم هر شرکتی که توان دارد وارد شود.
وی یادآور شد: در حوزه مسافری نیز اکنون شرکت‌های خصوصی عهده‌دار جابجایی‌ها هستند و حتی می‌توانند در حوزه کشنده‌ها وارد شوند.
این عضو کابینه دولت سیزدهم به سفارش گذاری ۵۰۰ واگن مسافری اشاره کرد و گفت: در این زمینه عقب‌ماندگی وجود دارد و تا آنجا که ممکن باشد از ظرفیت داخلی استفاده خواهیم کرد. در غیر این صورت به سمت واردات می‌رویم چون نمی‌توانیم در حوزه ناوگان کشور معطل بمانیم.
وی به بهره‌برداری از پروژه ریلی رشت کاسپین تا پایان سال اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمینه منتظر تعیین زمان از سوی ریاست جمهوری برای افتتاح هستیم.
بذرپاش گفت: قرارداد تجاری و اجرایی بین دو شرکت مجری پروژه ریلی رشت آستارا نیز همین روزها به امضا خواهد رسید و مذاکرات روی قیمت‌ها همچنان ادامه دارد. این پروژه مطابق برنامه زمانبندی خود به پیش می‌رود.
وی همچنین به پروژه قطار سریع السیر اشاره کرد که در حال انجام است و به زودی خبرهایی از آن اعلام خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین به استجازه هشت میلیارد دلاری از رهبر معظم انقلاب برای انجام طرح‌ها و پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: ۲ میلیارد دلار آن برای اجرای مسکن حمایتی اجازه گرفته شده است و بقیه آن در حوزه حمل و نقل هوایی، ریلی و توسعه فرودگاهی هزینه خواهد شد.

http://www.sanatnews.ir/News//287199
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است