چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403

استفاده ۱۸ میلیون نفر از ناوگان عمومی در سفرهای نوروزی

استفاده ۱۸ میلیون نفر از ناوگان عمومی در سفرهای نوروزی
  تاريخ:بيستم فروردين 1403 ساعت 14:10   |     کد : 288079   |     مشاهده: 110
به گزارش صنعت نیوز، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت که از ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۲ تا ۱۷ فروردین امسال، ۱۸ میلیون و ۶۱ هزار و ۹ نفر از هموطنان از ناوگان حمل و نقل عمومی در سفرهای نوروزی استفاده کردند.
به گزارش صنعت نیوز، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت که از ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۲ تا ۱۷ فروردین امسال، ۱۸ میلیون و ۶۱ هزار و ۹ نفر از هموطنان از ناوگان حمل و نقل عمومی در سفرهای نوروزی استفاده کردند.
«سید کمال هادیانفر» امروز (دوشنبه) در نشست ارائه گزارش خدمت رسانی، اقدامات و عملکردهای وزارت راه و شهرسازی در سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ اظهار داشت: این آمار حکایت از کاهش یک درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.
وی بیان‌داشت: بیش از ۶ میلیون و ۹۳۲هزار نفر از این افراد در حوزه جاده‌ای و ۶ میلیون و ۵۶۸ هزار نفر در سفرهای دریایی از خدمات حمل و نقل عمومی استفاده کردند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۵۳۰ میلیون تردد در ایام نوروزی در کشور ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین بیشترین میزان سفرهای زمینی به ترتیب به استان‌های مازندران، گیلان، خراسان رضوی و اصفهان به ثبت رسید.
وی یادآور شد: ۲۳ میلیون پلاک واحد خودروهای شخصی در ایام نوروز ۱۴۰۳ به سفر پرداختند، همچنین ۲ میلیون و ۱۱۱ هزار سفر بین استانی در کشور ثبت شد و سه میلیون و ۷۷۶ هزار تردد اتوبوس (رشد پنج درصدی) برای جابه‌جایی مسافران به ثبت رسید.
هادیانفر ادامه‌داد:‌ مصرف روزانه به طور متوسط ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین و افزایش روزانه هفت میلیون لیتری نسبت به پارسال در این ایام ثبت شد.
مقاصد نخست سفرهای جاده‌ای، ریلی و هوایی
وی گفت: در سفرهای ریلی، مشهد با ۵۶ درصد مقصد نخست سفرها بود، در سفرهای هوایی مقاصد نخست داخلی به ترتیب مشهد و کیش بودند و در بین مقاصد خارجی، نجف، دبی و ترکیه بیشترین آمار را به خود اختصاص دادند.
کاهش ۵۰ درصدی تصادفات در برنامه هفتم توسعه
این مقام مسوول وزارت راه و شهرسازی، آمار تصادفات رانندگی و آمار فوت ۸۲۸ نفر از هموطنان را نگران‌کننده برشمرد و اظهار داشت: مطابق برنامه هفتم توسعه، این آمارها باید ۵۰ درصد کاهش یابد و همه دستگاه‌های ذیربط در این زمینه وظیفه دارند.
وی افزود: در مدت یاد شده بیش از ۱۰۲ هزار فقره تصادف در کشور به وقوع پیوست که رشد ۲.۸ درصدی نشان می‌دهد. همچنین در تصادفات خسارتی ۲۱ هزار و ۵۹۰ نفر مجروح شدند که حاکی از رشد ۱۱.۶ درصدی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سرعت و سبقت غیرمجاز، بیشترین عامل تصادفات جاده‌ای عنوان شده است.
ناترازی ناوگان عمومی
هادیانفر بیان داشت: یکی از مشکلات جدی کشور ناترازی ناوگان عمومی است، در این زمینه باید از منابع دولتی، توان بخش خصوصی یا تجدید نظر در موضوع هزینه- درآمدها به منظور توسعه و تقویت ناوگان استفاده کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: امروز ستاد تنظیم بازار، اساس تصمیم گیری در موضوع قیمت‌های حمل و نقل است.
وی به طور مثال با اشاره به راه آهن تهران و حومه در مسیرهایی همچون پرند و گرمسار گفت: بلیت‌های حدود چهار هزار تومانی در این مسیرها حتی از نظر مردم «بیش از اندازه ارزان» است، لذا باید اصلاحاتی در قیمت‌ها انجام شود.
برخورد با ۱۸ شرکت و آژانس هوایی متخلف
هادیانفر در ادامه با بیان اینکه افزایش چشمگیری در ایام نوروز در قیمت بلیت اتوبوس‌ها نداشتیم، افزود: در حوزه هوایی در این ایام با ۱۸ شرکت و آژانس برخورد جدی شد و پول‌های اضافه گرفته شده توسط ایرلاین‌ها به مردم پرداخت می‌شود.

پلاک شدن ۶ دستگاه اتوبوس بین جاده‌ای
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: در حالی که برای ورود ۲ هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی دستور داریم، اما در سال گذشته فقط ۶ دستگاه اتوبوس بین جاده‌ای پلاک شد.
وی تصریح کرد: واردات این تعداد اتوبوس نیازمند ۱۵۰ میلیون یورو ارز است، هرچند یکصد دستگاه وارد گمرکات شده اما هنوز پلاک نشده است.
این مقام مسول خاطرنشان کرد: در تلاشیم بتوانیم دست کم یک‌هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس با عمر کمتر از پنج سال که از ایمنی کافی برخوردارند را وارد ناوگان عمومی کنیم.
۴۱۲ نقطه پرحادثه جاده‌ای رفع خطر شد
وی با اشاره به وجود ۸۸۷ نقطه پرتصادف در کشور، اظهار داشت: با توافق انجام شده بین پلیس راه، وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری، ۴۱۲ نقطه از این نقاط تا پایان سال گذشته رفع خطر شد و درصددیم در نیمه نخست امسال باقی مانده نقاط پرخطر را برطرف کنیم.
هادیانفر بیان‌داشت: مطابق آمارها در ایام نوروز شاهد جان باختن ۸۲۸ نفر از هموطنان در سر صحنه تصادفات بودیم و با احتساب مجروحان بدحالی که احتمالا فوت کنند، این آمارها بیشتر نیز خواهد شد.
وی گفت: بر این اساس و با توجه به آمار فوتی سر صحنه تصادفات، کاهش ۳۲ درصدی در این آمارها نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتیم، اما با توجه به اینکه اگر تا یک ماه آینده این آمار افزایش یابد در محاسبات وارد خواهد شد، به طور قطع آمار فوتی‌ها افزایش خواهد داشت.
ترافیک طولانی مسیر رودبار- منجیل حذف شد
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به افتتاح آزادراه رودبار- منجیل به طول هشت کیلومتر اشاره و خاطرنشان‌کرد: پیش از این شاهد ترافیک طولانی گاها ۱۳ کیلومتری در این مسیر بودیم، اما با تامین منابع این طرح و اقدام جهادی شرکت ساخت و پیمانکاران، این طرح به بهره برداری رسید و مطابق گزارش پلیس هیچ اتلاف وقتی برای مسافران در این مسیر نداشتیم.
وی برگزاری پویش‌هایی نظیر «چشم به ‌راهیم» را در کاهش تصادفات جاده‌ای بسیار مثمر ثمر برشمرد و افزود: ۵۱ درصد کشته‌های جاده‌ای در دم اتفاق می‌افتد، با توجه به نقش خودروسازان، نقاط حادثه‌خیز، عامل انسانی، جاده‌ها و غیره در تصادفات، نقش عامل انسانی ۸۲ درصد است که با آموزش و فرهنگ سازی به ویژه از طریق همین پویش‌ها می‌توان آمار تصادفات و فوتی‌ها را کاهش داد.
هادیانفر در خاتمه درباره آزادراه قم- اصفهان یادآور شد: انجام روکش آسفالت و به‌سازی این آزادراه نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان هزینه است.

http://www.sanatnews.ir/News/1/288079
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است