جمعه 14 ارديبهشت 1403

درآمد ۶۸۴ شرکت دولتی بیش از نرخ تورم است

درآمد ۶۸۴ شرکت دولتی بیش از نرخ تورم است
  تاريخ:سوم ارديبهشت 1403 ساعت 14:31   |     کد : 288209   |     مشاهده: 85
به گزارش صنعت نیوز، مدیرکل دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: بر اساس سامانه سماب از نظر درآمدزایی، درآمد ۶۸۴ شرکت دولتی بیش از نرخ تورم است.
به گزارش صنعت نیوز، مدیرکل دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: بر اساس سامانه سماب از نظر درآمدزایی، درآمد ۶۸۴ شرکت دولتی بیش از نرخ تورم است.
محمد عنبری در نشست خبری خود برای رونمایی از کتاب نگاهی به عملکرد شرکت های دولتی که در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران برگزار شد افزود: اگر در ابتدای دولت از اطلاعات شرکت‌ های دولتی سوال می‌ شد نهایت جزئیاتی که ارایه می شد مربوط به پیوست سه قانون بودجه بود یعنی عنوان حدود ۳۰۰ تا ۳۶۰ شرکت وجود داشت که یک صورت مالی داشتند، اما تصویر منسجمی از شرکت‌ ها تحت کنترل دولت وجود نداشت به طوری که در عمل برخی وزرا نمی دانستند که چه شرکت‌ هایی در زیرمجموعه خود دارند.
مدیرکل دفتر امور شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهارداشت: طی مدت دو سال اخیر و با دستور رییس جمهوری دولت سیزدهم شفاف‌ سازی صورت های مالی شرکت‌ های دولتی را شروع کردیم و برخی شرکت‌ ها دولتی و برخی تحت کنترل دولت هستند، بنابراین وقتی نقشه منسجم به وجود آمد، مشخص شد که کدام حوزه‌ها در اختیار آنها قرار دارد.
وی درباره اینکه گفته می شود حدود ۶۰ درصد بودجه کشور یعنی حدود سه هزار میلیارد تومان مربوط به شرکت‌ های دولتی است تصریح کرد: تعداد شرکت‌ های دولتی مورد نظر در گذشته بیش از ۳۰۰ شرکت بود اما امروز به حدود ۲ هزار مورد رسیده است که لازم بود بر روی شاخص‌ ها و ضعف‌ های نظارتی آنها نظارت صورت گیرد.
وی اضافه کرد: امکان نظارت بر همه شرکت های دولتی برای دولت وجود نداشت به همین دلیل گزارش های عمومی و شفاف توسط نخبگان، و صاحبنظران اقتصادی جمع آوری شد به طوری که در گام اول ۳۱۲ شرکت وجود داشت که در سال ۱۴۰۱ تعداد این شرکت ها به ۱۱۲۴ مورد و در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰۰۵ شرکت شناسایی شد که تفکیک این شرکت‌ ها وجود دارد.
به گفته وی، تفکیک شرکت ها نشان می دهد که ۳۰۸ مورد دولتی، ۳۶۹ زیرمجموعه بانک ها و بیمه ها و ۳۶ مورد زیرمجموعه دبیرخانه ها مناطق آزاد و سازمان های مناطق آزاد ۷۸۳ مورد سایر نهاده ها و موسسات عمومی غیردولتی ۴۷۴ تحت نظارت و خاکمیت دولت که دولتی نیستند و ۳۵ مورد فدراسیون ها است.
عنبری گفت: ایمیدرو، شازند، شرکت ملی پتروشیمی، شکرت تولید مواد معدنی، شرکت فرودگاه ها، مجتمع گاز پارس جنوبی، آلمینیوم ایران، طلای زرشوران، اموال تملیکی، ایدرو از جمله سودده ترین شرکت‌ ها هستند.
وی افزود: زیان ده ترین شرکت‌ های دولتی که در سال ۱۴۰۱ سودده شدند نیز بانک ملی، بانک کشاورزی ، بانک توسعه تعاون، شرکت چاپخانه های ایران، سازمان مجری ساختمان های دولتی، مجتمع گاز پارس جنوبی، مناطق نفتی، انرژی پارس، مهندسی و توسعه گاز و مدیریت شبکه برق بر اساس صورت مالی سال ۱۴۰۱ بوده‌ اند که دولت عزم بر انتشار این گزارش ها داشت.
وی اظهارداشت: برخی شرکت‌ ها تحت کنترل دولت هستند و باور ما این بود که این موارد نیز باید شفاف منتشر شود تا بدین ترتیب بخش خصوصی نیز دست برتر را برای رقابت با این شرکت‌ ها داشته باشد بنابراین با توجه به برنامه ششم توسعه باید اطلاعات کل کشور را منتشر می‌ کردیم، اما قانون در سال ۱۴۰۳ تغییر کرده زیرا اگر دولت هیچ کنترلی بر روی شرکت نداشته باشد دیگر اجازه انتشار اطلاعات آنها را ندارد.
درآمد حدود ۷۰۰ شرکت دولتی بیش از نرخ تورم است
مدیرکل دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: براساس سامانه سماب از نظر درآمدزایی، درآمد ۶۸۴ شرکت دولتی بیش از نرخ تورم است.
وی اظهارداشت: امروز پس از گذشت دو سال شاهد انتشار کتاب عملکرد شرکت‌ های دولتی هستیم که فایل این کتاب برای عموم مردم منتشر خواهد شد.
عنبری گفت: در این کتاب عملکرد پنج ساله شرکت‌ ها بررسی و ارزیابی شد به طوری که دسته‌ بندی شرکت‌ ها از میان سود دهی و زیان‌ دهی و سایر شاخص‌ ها و چهار نسبت مهم مالی نیز برای هر شرکت تعیین شد، به طوری که شرایط تخلفات، وضعیت گزارش حسابرسی و زمان تاخیر برگزاری مجمع نیز مشخص شده اما برای خود دولت و نهادهای نظارتی، اطلاعات ریزتری نیاز است.
وی با بیان اینکه نیاز است بانک اطلاعاتی منسجمی داشته باشیم تصریح کرد: براساس اطلاعات این بانک آمارهای مختلف در بازه‌ های زمانی مختلف قابل مقایسه است و این سامانه به دلیل اینکه اطلاعات آن محرمانه است در شبکه داخلی دولت قرار دارد به نحوی که ۹۹۵ شرکت دولتی داریم که نسبت به قبل انتشار سودده شده‌اند که از این تعداد ۶۰۰ شرکت بالای ۵۰ درصد افزایش سود، ۴۸ شرکت برای اولین بار سود ده شدند و ۷۱۲ شرکت افزایش سود داشتند.
وی افزود: از لحاظ درآمد عملیاتی ۶۸۴ شرکت بیش از نرخ تورم سود داشتند، حدود ۳۰۰ شرکت کاهش بدهی را تجربه کردند و ۸۳ شرکت نیز زیان انباشته آنها کاهش پیدا کرد و ۱۲۷ شرکت افزایش درآمد بیش از ۵۰ درصدی داشتند.

http://www.sanatnews.ir/News/1/288209
Share

برچسب ها :  درآمد , تورم , شرکت دولتی
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است