شنبه 15 ارديبهشت 1403

طلای سفید از عیار افتاد

  تاريخ:بيست و چهارم آذر 1388 ساعت 14:31   |     کد : 31569   |     مشاهده: 661

مهر: معاون پژوهشی موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: سطح زیرکشت پنبه در سالهای اخیر در استان از 180 هزار هکتار به 13 هزار هکتار رسیده است.

برهان سهرابی افزود: مشکلات بازرگانی مهمترین دلیل کاهش سطح زیرکشت و رغبت نکردن کشاورزان برای فعالیت در این صنعت است.

وی اظهار داشت: رفع مشکل بازرگانی پنبه از طریق تعامل دستگاه های اجرایی مانند وزارت کشاورزی، بازرگانی و صنایع الزامی است و باید پیگیری لازم صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما به پنبه کاران و کشاورزان این رشته یارانه پرداخت نمی شود در حالیکه در سایر کشورها حمایتهای یارانه ای خاصی از این قشر صورت می گیرد.

برهانی تاکید کرد: حل مشکلات علمی و فنی مزارع پنبه و سیاستگذاری سطح زیرکشت و اجرای الگوی کشت مناسب در استانها به عهده سازمانهای اجرایی جهاد کشاورزی بوده تا پنبه به رونق گذشته بازگردد.

معاون پژوهشی موسسه تحقیقات پنبه کشور بیان داشت: یکی از دلایلی که پنبه برخی کشور از جمله ایران از رونق افتاده است، افزایش سطح زیر کشت این محصول در کشور چین بوده است.

وی عنوان کرد: دستمزد بالای کارگران نیز از جمله مشکلات بوده و بالا بودن هزینه های تولید موجب شده فعالیت در این عرصه به صرفه نباشد.

وی افزود: برای رونق پنبه در کشور سیاستهای سازمانهایی مانند صنایع و بازرگانی باید شفاف و روشن باشد و وزیران بازرگانی باید سیاستهای بازرگانی را طوری تنظیم کنند که کشاورزان به پنبه کاری ترغیب شوند.

گلستان روزگاری به دلیل سطح زیر کشت و تولید بالای پنبه به سرزمین طلای سفید معروف بود و اکنون به اعتقاد کارشناسان و مسئولان، این طلای سفید از عیار افتاد و پنبه استان در آستانه رشته شدن است.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/31569
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است