يک شنبه 16 ارديبهشت 1403

بحث فنی تهران - مسکو برای نیروگاه بوشهر

  تاريخ:يازدهم شهريور 1387 ساعت 14:53   |     کد : 6330   |     مشاهده: 1653
به گزارش صنعت نيوز، قشقاوی از سفر رئیس جمهور در پایان این هفته به چین برای شرکت در مراسم افتتاحیه پارالمپیک خبر داد و افزود: حضور رئیس جمهور بیانگر تکیه بر آرمان هایی است که حاکی از احترام به کرامت انسانی همه انسان هاست.

به گزارش خبرنگار گروه صنايع پيشرفته صنعت نيوز، قشقاوی از سفر رئیس جمهور در پایان این هفته به چین برای شرکت در مراسم افتتاحیه پارالمپیک خبر داد و افزود: حضور رئیس جمهور بیانگر تکیه بر آرمان هایی است که حاکی از احترام به کرامت انسانی همه انسان هاست.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره زمان سفر رئیس انرژی اتمی روسیه به ایران یادآور شد: بحث های فنی درباره پیش راه اندازی نیروگاه بوشهر بین ایران و روسیه ادامه دارد.

وی گفت: رئیس شرکت اتمی روسیه بامداد امروز وارد تهران شده است تا فرایند راه اندازی را ادامه دهند.

قشقاوی افزود: سفر رئیس انرژی اتمی روسیه موکول به سرعت کار است و روند فنی کار ادامه دارد و هیچ مشکل خاصی وجود ندارد.

سخنگوی وزات امور خارجه در ادامه با اشاره به مذاکرات معاون حقوقی وزارت خارجه کشورمان با همتای عراقی خود درباره معاهده 1975 الجزایر و روشن شدن مرز زمینی و رودخانه ای دو کشور تصریح کرد: با روند سازنده و مثبتی که در مذاکرات وجود دارد نتایج این مذاکرات به زودی اعلام می شود.

قشقاوی در پاسخ به سؤالی درباره سرنوشت نامعلوم امام موسی صدر گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی مساعدت با هر اقدامی که به روشن شدن سرنوشت ایشان بینجامد دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره شکایت امارات عربی متحده به سازمان ملل متحد درباره جزایر سه گانه گفت: ایران از هر اقدامی برای پایان دادن به سوء تفاهمات استقبال می کند چرا که بهترین راه حل و فصل اختلافات، مذاکرات دوجانبه است.

وی افزود: نباید فراموش کرد که روابط دوجانبه به نفع روابط دوستانه ملت ها و دولت هاست.

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به ادعای یک روزنامه هلندی درباره دستکاری در تسلیحات ایران گفت: گمانه زنی این روزنامه ارزش موضع گیری سخنگوی وزارت خارجه ایران را ندارد.

از صلح و ثبات در منطقه حمایت می کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره واکنش ایران در قبال بحران گرجستان گفت: ما از صلح و ثبات در منطقه حمایت می کنیم.

حسن قشقاوی در ادامه تصریح کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران مستقل است و به معنای طرفداری از یک طرف نیست.

وی با بیان اینکه پارسال وقتی بحران سوخت در گرجستان اتفاق افتاد ایران تامین سوخت این کشور را از طریق توافق سوآپ با آذربایجان برعهده گرفت، گفت: معتقدم این بحران به خاطر علایم غلط برخی قدرت های فرامنطقه ای اتفاق افتاد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در سفر آقای احمدی نژاد به دوشنبه و دیدار با رئیس جمهور روسیه، گزارشی درباره تحولات قفقاز و گرجستان به رئیس جمهور کشورمان ارائه شد افزود: موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال این بحران کاملا روشن است و پیگیر تحولات منطقه هستیم.

قشقاوی گفت: معتقدیم این منازعات باید مدیریت شود و بهترین شکل مدیریت بحران غیر از خویشتنداری دو طرف، اتخاذ سیاست در چارچوب مبادلات منطقه ای است و مداخلات خارجی و فرامنطقه ای بحران را پیچیده تر می کند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست مبنایی جمهوری اسلامی ایران سیاست مستقلی است و بر منافع ملی تکیه دارد و هیچ گرایش خارجی به قدرت های خاصی ندارد، افزود: واقعیت همسایگی و عواملی را که در آغاز این درگیری ها دخیل بوده اند نمی توانیم نادیده بگیریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعای یکی از خبرنگاران رسانه های خارجی درباره انفعال ایران در قبال بحران گرجستان گفت: رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و بنده لحظه به لحظه در قبال این بحران موضع گیری و از نزدیک تحولات منطقه را رصد می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه موضع ایران مبتنی بر منافع ملی است و منفعلانه نیست، گفت: بیشترین اظهار نظرها درخصوص حوادث اخیر را مقامات ما داشتند و بسیار فعال بودیم.

قشقاوی به تماس های دیپلماتیک با طرف های درگیر اشاره کرد و افزود: شرایط منطقه ای و اهمیت ایران در منطقه ایجاب می کند که دیپلماسی ایران منفعل نباشد و حتماً ایران یک عنصر بازیگر فعال در منطقه است.

وی برخی تحلیل ها درخصوص جانبداری ایران از یک سوی درگیری را نشانه آزاد بودن فضای کشور و رسانه ها دانست و گفت: این تحلیل مطبوعات است و تحلیلگران نظر خود را می گویند و ما به آن احترام می گذاریم اما براساس مصالح کشور کار می کنیم.

همکاری های ایران با اعضای شورای همکاری خلیج فارس در چارچوب روابط دوجانبه

سخنگوی وزارت امور خارجه  در ادامه در پاسخ به سوالی درباره واکنش ایران به خبر چاپ احتمالی کتاب توهین آمیز به مقدسات اسلامی در دانمارک گفت: هنوز خبر موثقی در این خصوص دریافت نکرده ایم و امیدواریم این خبر از اساس درست نباشد.

حسن قشقاوی افزود: در سفر هفته گذشته آقای صفری معاون وزیر خارجه به دانمارک، طرف دانمارکی به نوعی اعلام کرد که توهین های گذشته اقدام پسندیده ای نبوده و این اقدام را رد کرده است.

وی گفت: امیدواریم کشورهایی که در درون خود جمعیت گسترده مهاجران مسلمان را دارند و شاهد حساسیت مسلمانان اروپا و غرب و همچنین مسلمانان جهان به توهین ها هستند موضوع آزادی بیان را بهانه ای برای آزادی توهین قرار ندهند.

سخنگوی وزارت خارجه توهین به مقدسات را کار انسان های زبون دانست و افزود: حفظ آزادی بیان در گرو حرمت به شخصیت و عقاید دیگران است و این امر نباید بهانه ای برای توهین به هویت دینی حدود یک و نیم میلیارد مسلمان جهان شود.

قشقاوی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا موضوع خرید موشک اس 300 از روسیه صحت دارد، گفت: توان موشکی و فنی ما کاملا متکی بر توان علمی دانشمندان ایرانی است و چنین موضوعی درست نیست.

وی افزود: توان موشکی و فنی دانشمندان ما اکنون کاملا اثبات و احراز شده است و ما بر پایه توان خود و در چارچوب مشخص و مبتنی بر قواعد شناخته شده به تقویت توانمندی دفاعی خود ادامه می دهیم.

قشقاوی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره زمان سفر آقای احمدی نژاد برای شرکت در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس گفت: کسی ادعا نکرده است که این سفر حتما انجام می شود یا نمی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اول باید اصل انجام گرفتن این سفر محرز شود و بعد درباره فروع آن اطلاع رسانی شود.

قشقاوی در عین حال افزود: همکاری های ایران با اعضای شورای همکاری خلیج فارس در چارچوب روابط دوجانبه و همچنین منطقه ای ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در اجلاس قبلی که با حضور آقای احمدی نژاد برگزار شد توافقات خوبی به دست آمد که در حال پیگیری است گفت: برخلاف ادعای برخی، هیچ نوع پسرفتی در این همکاری ها وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره علت سقوط هواپیمای حامل مسافران ایرانی در بیشکک گفت: سفیر ما در قرقیزستان به صورت روزانه موضوع را پیگیری می کند.

وی با بیان اینکه در حوادث هوایی بررسی دقیق نیازمند زمان است گفت: امیدواریم هرچه سریع تر حاصل کار فنی به ما اعلام شود تا بتوانیم در این باره اطلاع رسانی کنیم.

قشقاوی در پاسخ به خبرنگاری که مدعی سفر هیئت لیبیایی به تهران برای گفتگو درباره سرنوشت امام موسی صدر شد گفت: در این خصوص باید از معاونت افریقای وزارت خارجه سوال و اطلاع رسانی کنم.

http://www.sanatnews.ir/News/1/6330
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است