شنبه 15 ارديبهشت 1403

انرژی زمینه ساز بازار مشترک کشورهای اسلامی

  تاريخ:بيست و چهارم مهر 1387 ساعت 13:57   |     کد : 8968   |     مشاهده: 2301
به گزارش صنعت نيوز ،‌ وزیر نفت ایران در دیدار با وزیر امور نفت و گاز بحرین گفت :همکاری های دو کشور در زمینه انرژی می تواند مبنای تشکیل بازار مشترک کشورهای اسلامی شود.

به گزارش خبرنگار گروه نفت صنعت نيوز ،‌ وزیر نفت ایران در دیدار با وزیر امور نفت و گاز بحرین گفت :همکاری های دو کشور در زمینه انرژی می تواند مبنای تشکیل بازار مشترک کشورهای اسلامی شود.

نوذری در این دیدار با اشاره به سفر پارسال رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور ، آن را نقطه عطفی در روابط دو طرف دانست.

 

وی تصریح کرد : گسترش همکاری ها در میان کشورهای منطقه موجب گسترش ثبات و رفاه می شود.

 

وزیر نفت همچنین با اشاره به روابط دیرینه و تاریخی ، فرهنگی و مشترکات گسترده دو کشور افزود: این مشترکات زیربنای بسیار خوبی برای گسترش روابط اقتصادی است.

 

نوذری با بیان اینکه هم اکنون در ایران و بحرین جاذبه های خوبی برای سرمایه گذاری فراهم شده است، تصریح کرد: نگاه ما به روابط با بحرین نه یک نگاه تاکتیکی بلکه نگاهی راهبردی و بلندمدت است که منافع دو کشور را در بلندمدت تامین می کند.

 

وزیر نفت با بیان اینکه همکاری های بخش انرژی دو کشور می تواند سطح روابط دوجانبه را ارتقا بخشد، به تفاهم نامه ای که پارسال در زمینه صادرات گاز ایران به بحرین امضا شده است ، اشاره کرد و گفت: خوشبختانه پس از آن تفاهم جلسات کارشناسی خوبی تشکیل شده و توافق های بسیار خوبی نیز صورت گرفته است و با توجه به این توافق ها به زودی به سمت نهایی شدن و اجرایی شدن این موارد نیز خواهیم رفت.

 

وزیر نفت گفت: ایران با تولید کنونی گاز طبیعی خود که روزانه 530 میلیون مترمکعب است ، بیش از 250 سال دیگر گاز طبیعی دارد و در صورت توسعه و بهره برداری از همه میادین گازی کشور برای 150 تا 170 سال دیگر گاز داریم.

 

وزیر نفت گفت: برنامه داریم میزان تولید گاز کشور را به یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعب در روز برسانیم که بخشی از آن برای همسایگان در نظر گرفته شده است.

 

نوذری ابرازامیدواری کرد بحرین نخستین کشوری باشد که قرارداد واردات گاز از ایران را به ثمر می رساند.

 

وزیر نفت ایران که امروز چهارشنبه وارد بحرین شده است ، همچنین در فرودگاه منامه گفت:در این سفر یکروزه تصمیم هایی که در سفر سال گذشته رییس جمهور اسلامی ایران به بحرین برای توسعه مناسبات گرفته شده است ، پیگیری می شود.

 

وی امضای یادداشت تفاهم همکاری های دو کشور در آن سفر را یادآور شد و افزود:براساس این یادداشت تفاهم قرار است ایران به بحرین گاز طبیعی صادر کند و بحرین هم در توسعه بخش هایی از طرح های گازی ایران سرمایه گذاری خواهد کرد.

 

نوذری افزود: از زمان امضای این یادداشت تفاهم تاکنون شش نشست کارشناسی میان دو طرف برگزار و منابع تامین گاز برای صدور به بحرین و میزان آن و همچنین نحوه سرمایه گذاری بحرین در طرح های صنعت گاز ایران مشخص شده است.

 

نوذری گفت: براساس تفاهم های صورت گرفته فازهای 15 و 16 پارس جنوبی برای سرمایه گذار بحرین تعیین شده و طرف بحرینی دراین خصوص اعلام آمادگی کرده است.

 

وزیر نفت ایران میزان صادرات گاز به بحرین را هم معادل روزی 25 میلیون مترمکعب اعلام کرد.

 

http://www.sanatnews.ir/News/1/8968
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است