يک شنبه 16 ارديبهشت 1403

روز جهانی غذا در ایران

  تاريخ:بيست و پنجم مهر 1387 ساعت 09:11   |     کد : 9019   |     مشاهده: 1141
به گزارش صنعت نیوز، مراسم روز جهانی غذا با حضور معاون تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی و نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد" فائو" در ایران با قرائت پیام دبیر کل فائو آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی صنعت نیوز، مراسم روز جهانی غذا با حضور معاون تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی و نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد" فائو" در ایران با قرائت پیام دبیر کل فائو آغاز شد.

در این پیام که آن را شاهد نجم نماینده فائو در ایران خواند ، بر نیاز به تولید بیشتر و در نتیجه سرمایه گذاری بیشتر در کشاورزی تاکید کرده است .

در پیام دبیرکل فائو که به مناسبت روز جهانی غذا ( 25 مهر - 16 اکتبر ) منتشر شده، آمده است : هنگامی که عرضه موادغذایی تحت تاثیر تغییر اقلیم و کاهش ذخایر قرار گرفته ، ضروری است تقاضای روزافزون موادغذایی را که ناشی از افزایش جمعیت، پیشرفت اقتصادی کشورهای در حال توسعه و رقابت در بخش زیست انرژی ماست ، مورد توجه قرار دهیم.

موضوع امسال روز جهانی غذا که "امنیت غذایی جهان: چالش های تغییر اقلیم و زیست انرژی" است فرصت مغتنمی محسوب می شود تا مطمئن شویم که تصمیمات کنفرانس تابستان فائو هرچه زودتر به اجرا گذاشته شوند.

تغییر اقلیم ، بر همه اثر می گذارد، اما فقیرترین مناطق همین حالا هم نخستین قربانیان آن هستند.

وضعیت این مناطق احتمالا در دهه های آینده بدتر خواهد شد.

سخت ترین صدمه برای صدها میلیون مردمی خواهد بود که از هم اکنون آسیب پذیر هستند و امنیت غذایی ندارند یعنی تولیدکنندگان خرد محصولات کشاورزی و دامی، ماهیگیران و جنگل نشینان.

تغییر اقلیم دسترسی به زمین، آب و تنوع زیستی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. انتظار می رود که تغییرات در دما و بارش و همچنین تغییرات متعدد بسیار شدید الگوهای آب و هوایی با کاهش تولیدات کشاورزی و به دنبال آن تاثیر منفی بر دسترسی به غذا را همراه باشد.

بنابراین، تغییر اقلیم احتمالا مهاجرت به کشورهای ثروتمندتر را افزایش می دهد در حالی که بالاآمدن سطح آب دریا جوامع بسیاری را که در مناطق ساحلی و دلتاهای رودخانه زندگی می کنند به سوی زمین های مرتفع تر حرکت می دهد.

این خطرها می بایستی مورد توجه قرار گیرند و تجزیه و تحلیل امنیت غذایی در موقعیت کاملا جدید قرار داده شود.

در سه سال گذشته، به دلیل صعود قیمت های موادغذایی و انرژی، به تعداد گرسنگان دنیا تا پایان سال 2007 میلادی، 75 میلیون نفر دیگر اضافه شده است.

این بحران به دلیل تنزل سرمایه گذاری ها در بخش کشاورزی در فقیرترین کشورها در 30 سال گذشته بوده است.

سهم کشاورزی در کمک های توسعه از 17 درصد در سال 1980 به 3 درصد در سال 2006 تنزل یافته است. بنگاه های مالی بطور وسیعی سرمایه گذاریهای خود را در کشاورزی کاهش داده اند.

ضروری است که ما این روند را دگرگون کنیم تا به سطح سرمایه گذاری سابق بازگردیم. همچنین لازم است که ما برای افزایش واقعی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش کشاورزی در کشورهای کم درآمد و کم غذاف چارچوب هایی را که بتوانند دسترسی به غذا را فراهم نمایند بوجود آوریم.

مشارکت های منصفانه بین کشورهایی که دارای زمین، آب و نیروهای کار هستند ، با کشورهایی که دارای منابع مالی، تسهیلات مدیریتی و بازار هستند می تواند شالوده مستحکمی برای کشاورزی پایدار بوجود آورد.

کشاورزی باید بتواند تولید جهانی موادغذایی را تا سال 2050 دو برابر کند، زمانی که جمعیت کنونی 6 میلیاردی کره زمین به 9 میلیارد نفر خواهد رسید.

این تنها راه به جریان انداختن سرمایه های مورد نیاز برای احیای کشاورزی است

که ستاد ویژه بحران جهانی غذا در کنفرانس سران هزینه سالیانه آن را 30 میلیارد دلار برآورد کرده است.

در روز جهانی غذای سال 2008، از همه دعوت می کنم که بیانیه کنفرانس سران در مورد امنیت غذایی جهان را ترویج کنند و همه طرف های ذینفع یعنی دولت ها، بنیادهای بین المللی، سازمانهای تخصصی کشاورزی، جامعه مدنی و بخش خصوصی را درا ین راه بسیج کنند.

آینده این کره خاکی، بیش از همیشه، بستگی به توانایی ما در تداوم توسعه کشاورزی در کشورهای فقیر دارد.

http://www.sanatnews.ir/News/1/9019
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است