يک شنبه 16 ارديبهشت 1403
پيام روز جهاني استاندارد ؛

ساختمان هاي هوشمند و پايدار

  تاريخ:بيست و نهم مهر 1387 ساعت 09:52   |     کد : 9320   |     مشاهده: 1161
به گزارش صنعت نیوز، امروزه ساختمان هاي جديد تجاري، دولتي و مسكوني بايد نيازهاي چندجانبه اي را از مقاومت در برابر آتش سوزي، آب گرفتگي و سيلاب، بلاياي طبيعي و حمله هاي تروريستي گرفته تا بازدهي انرژي،كاهش اثرات زيست محيطي، ايجاد تسهيلات براي دسترسي به ICT و همچنين دسترسي افراد سالمند و ناتوان برآورده کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی صنعت نیوز، امروزه ساختمان هاي جديد تجاري، دولتي و مسكوني بايد نيازهاي چندجانبه اي را از مقاومت در برابر آتش سوزي، آب گرفتگي و سيلاب، بلاياي طبيعي و حمله هاي تروريستي گرفته تا بازدهي انرژي،كاهش اثرات زيست محيطي، ايجاد تسهيلات براي دسترسي به ICT و همچنين دسترسي افراد سالمند و ناتوان برآورده کنند.

در پيامي به مناسبت روز جهاني استاندارد که مراسم ان امروز در تهران برگزار شد، تاکيد شده است : محيط شهري رو به گسترش ما در كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعة سراسر جهان شاهد ساخت و سازهاي جديد است.

صنعت ساختمان به يكي از عظيم ترين صنايع جهاني تبديل شده و از نظر توسعه پايدار در سه بعد اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي اهميت به سزايي دارد.

به همين خاطر كاري اساسي براي تامين نياز جمعيت جهان كه از سال 1950 دو برابر شده، ضروري است.

مباني پايداري بايد با نياز روز افزون به تكنولوژيهاي ارتباطات و اطلاعات (ICT) براي ساختمان هاي هوشمندي كه بازدهي انرژي، ايمني، امنيت، سهولت ارتباطات و امكانات رفاهي در آنها بهبود يافته است ، عجين شود.

استانداردهاي بين المللي تدوين شده در سازمان هاي IEC ,ISO و ITU ابزارهايي فراهم مي كنند كه از طريق آنها تكنولوژي هاي اطلاعات و ارتباطات (ICT) و مباني مورد انتظار، قابليت كاربرد عملي مي يابند و با كارايي و اثر بخشي جهاني به اجرا گذاشته مي شوند.

در ادامه اين پيام امده است:

ساختمان ها سهم عظيمي از دارايي هاي اقتصادي افراد، سازمان ها و ملت ها را به خود اختصاص مي دهند.

امروزه، صنعت ساختمان نقش مهمي در بخش اشتغال زايي دارد. مصالح ساختماني و

فرايندهاي ساخت و ساز، در سلامت و ايمني كارگران ساختماني و مردمي كه در اين ساختمان ها زندگي يا كار مي كنند تاثيرگذارند.

كيفيت ساختمان ها اثري مستقيم بر كيفيت زندگي انسان دارد.

از ديدگاه زيست محيطي ، صنعت ساختمان مصرف كننده بخش عظيمي از منابع طبيعي و توليد كنندة مقادير زيادي زباله و آلودگي است .

علاوه بر اين، ساختمان ها مصرف كنندگان مهم انرژي و انتشار دهندگان گازهاي گلخانه اي به شمار مي روند.

استانداردهاي ITU و ISO ، IEC كه بر مبناي اجماع بين المللي بين كشورها و ذي نفعان شكل گرفته است، اجراي آنها را در سطح جهاني ترغيب مي كند.

اين اجماع بين المللي براي استانداردها در خصوص تغييرات جوي، سبك سازي، صرفه جويي در انرژي ، اصطلاحات زيست محيطي، عملكرد زيست محيطي، اظهاريه زيست محيطي توليدات ساختماني، بازدهي انرژي و محاسبه نشر گازهاي گلخانه اي، پايه اي محكم را براي طراحان، معمارها، مهندسان، صاحبان صنايع و مراجع دولتي در جهت توسعه ساختمان هاي پايدار فراهم مي کند.

عملکرد ITU و ISO ،IEC از طريق استانداردهايي كه قابليت ارتباط ساختمان هاي جديد را تسهيل مي کنند، به ساخت و ساز هوشمند و پايدار كمك مي كند.

ساختمان ها به طور روز افزون به وسايل الكترونيكي، شبكه هاي توزيع و استفاده از اطلاعات و رسانه هاي ديجيتالي مجهز مي شوند.

به عنوان مثال، دستگاههاي كنترل از راه دور براي لوازم خانگي، وسايل روشنايي ، وسايل گرمازا و سيستم هاي امنيتي، وجود «ساختمان هاي هوشمند» را تحقق مي بخشند.

استانداردهاي بين المللي با وجود فناوري هاي گوناگون كه تعامل و امنيت را ممكن مي سازند، كليدهاي راهگشايي هستند كه براي مصرف كنندگان ، ارزش ، حق انتخاب و 3 امكان استفاده از محصولات، منابع و خدمات را به ارمغان مي آورند و در نتيجه توسعه بازار و استقبال از آن را شتاب مي بخشند.

استانداردهاي بين المللي ITU و IEC, ISO كه براي ساختمان هاي امروزي كاربرد دارند، كارايي محصولات را افزايش مي دهند، به استفاده بهينه از منابع و ترويج دانش كمك مي كند، موجب تسهيل در رقابت منصفانه و تجارت آزاد مي شوند و طراحي ساختمان ها را آسان مي کنند.

رقابت پذيري محصولات به لحاظ قيمت و فعاليت هاي ساختماني، ايمني و كيفيت بالا، هزينه هاي بهره برداري پايين، كاهش حوادث و توسعه فناوري هاي جديد براي افزايش كيفيت زندگي استفاده كنندگان و ساكنان ساختمان ها و ...از جمله مزاياي اين استانداردها به شمار مي روند.

استانداردهاي بين المللي نه تنها الزامات ايمني و كيفيت پايه را تضمين مي كنند، بلكه توسعه فناوري هاي جديد در ساخت و ساز و استفاده از ساختمان هاي هوشمند و پايدار را ممكن مي سازند.

http://www.sanatnews.ir/News/1/9320
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است