سه شنبه 29 اسفند 1402

امضای تفاهم‌نامه سازمان زمین‌شناسی و منطقه آزاد قشم جهت توسعه همکاری‌های دوجانبه

  تاريخ:نوزدهم بهمن 1400 ساعت 12:58   |     کد : 245017   |     مشاهده: 5303
به گزارش صنعت نیوز،در آستانه چهل و سومین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و دهه فجر تفاهم‌نامه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و منطقه آزاد قشم جهت توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشافی منعقد شد.

 به گزارش صنعت نیوز،در آستانه چهل و سومین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و دهه فجر تفاهم‌نامه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و منطقه آزاد قشم جهت توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشافی منعقد شد.

در مراسم امضای این تفاهم‌نامه که در منطقه آزاد قشم و با حضور روسای دوسازمان و مدیران مرتبط برگزار شد، دوطرف در خصوص نقش مهم این همکاری‌ها در مسائل مربوط به منطقه آزاد قشم تاکید کردند.
 
بر همین اساس، مدیرعامل منطقه آزاد قشم در جلسه امضای این تفاهم‌نامه گفت: جزیره قشم به دلیل موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌های بزرگ خدادادی و با 1500 کیلومتر مربع مساحت که به اندازه مساحت 20 کشور بزرگترین جزیره مستقل دنیاست، شرایط و ویژگی‌های خود را دارد.
 
افشار فتح‌اللهی افزود: جامعه محلی خونگرم و متعصب به خلیج‌فارس نیز یک ظرفیت بالقوه خدادای است و تردد کشتی‌ها، بندرها نفت و گاز نیز از ظرفیت‌های اقتصادی نیز در این جزیره است.
 
وی با بیان این‌که سی سال است جزیره قشم به منطقه آزاد تبدیل شده، تصریح کرد: تلاش شده زیرساخت‌های زیادی مانند راه، برق، بندرگاه‌ها و اسکله‌ها زمینه لازم را برای توسعه آتی فراهم کند.
 
به گفته مدیرعامل منطقه آزاد قشم، امروز می‌گوییم در قشم در آستانه پیشرفت و جهشی بزرگ هستیم و این توسعه باید برمبنای اصول علمی باشد نه اینکه توسعه به صورت کاریکاتوری انجام شود.
 
 
فتح‌‌اللهی تصریح کرد: قرار نیست توسعه‌ای به وجود بیاید که منابع طبیعی و محیط زیست و فرهنگ مردم را تهدید کند که بر همین اساس یکی از دلایل این تفاهم‌نامه با سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، مبنای فعالیت‌های توسعه‌ای براساس روشهای علمی درست و مدون است.
 
وی با تاکید براینکه الویت صلی این تفاهم‌نامه حول محور شناسایی آبهای زیرزمینی است، گفت: در نظر داریم مشکل آب را در قشم برطرف کرده و مشکلات محیط زیستی هم ایجاد نکند.
 
این مقام مسئول با بیان این‌که اولوییت بعدی نیز حفظ محیط زیست است و می‌خواهیم تمام احکام محیط‌زیستی کشور، در این جزیره هم انجام شود، افزود: البته مطالعات قبلی در قشم انجام شده و طرح توسعه قشم مطالعه شده، اما درتکمیل این مطالعات می‌خواهیم سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در جزیره قشم با ایجاد دفتری به صورت دائمی حضور پیدا کند.
 
در ادامه این جلسه، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در خصوص وظایف سازمان متبوعش گفت: وظیفه اصلی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، تولید اطلاعات پایه در کشور در قالب نقشه زمین‌شناسی است.
 
به گفته علیرضا شهیدی، در تاریخ 62 ساله این سازمان بالغ بر 100 موضوع نقشه تولید شده و اطلاعات ما نقش مهمی در پروژه های عمرانی کشور دارد و هیچ پروژه‌ای نیست که از اطلاعات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بی‌نیاز باشد.
 
وی درخصوص فعالیت‌های این سازمان در جزیره قشم گفت: در این جزیره فعالیت‌های انجام شده اما منسجم نبوده که بر همین اساس این سازمان آمادگی دارد تا از طریق پایگاه ملی داده‌های علوم زمین و بانک اطلاعات GIS محور، فرآیندهای اطلاعاتی قشم را به صورت یکپارچه جمع آوری کرده تا سرمایه‌گذاران بتوانند اطلاعات کاملی را داشته باشند.
 
 
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تصریح کرد: این سازمان نه تنها در زمینه اکتشاف معدن بلکه در مواردی چون آب نیز وظیفه اکتشافی دارد و با توجه به خشکسالی‌های اخیر ما متولی اکتشاف آبهای کارستی در کشور هستیم.
 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که مصرف سالانه آب در کشور 100 میلیارد مکعب و پتانسیل کشور در آبهای کارست 12 میلیارد مکعب در سال است، گفت: ما شاهد فرار آب کشور از مرزهای غربی، شرق، شمال شرق و جنوب هستیم و بسیاری از آب‌ها از سمت ایران به عمان می‌رود.
 
شهیدی با اشاره به این‌که برگه‌های یکصدهزارم زمین‌شناسی قشم موجود است، گفت: برای کارهای دقیق‌تر باید نقشه‌های یک‌پنجاه‌هزارم آن تهیه شود که سازمان می‌تواند سریع‌تر آغاز کند و مقدمه ای برای کارهای آتی شود.
 
وی با تاکید بر این‌که 43 مخاطره طبیعی دنیا 34 آن در ایران است، افزود: وظیفه شناسایی این مخاطرات برعهده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور است که بر همین اساس در زمینه زیست‌محیطی نیز کارهای خوبی کردیم.
 
معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: اخیرا موفق شدیم کرسی علوم زمین یونسکو در مخاطرات ساحلی بگیریم که افتاحیه آن در اسفندماه در منطقه ساحلی قشم آغاز به کار می‌کند.
 
به گفته وی؛ در مطالعات ژئوفیزیک دریا نیز مطالعات خوبی انجام داده‌ایم و بررسی گسل‌های بستر دریا را در سراسر جزیره می‌توانیم انجام دهیم زیرا برای توسعه ساحلی و احداث پل خلیج فارس، نیازمند اطلاعات خشکی و دریا هستیم و می‌تواینم مخاطرات دریا را هم مشخص کنیم.
 
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که در بحث ژئوپارک در گذشته کارهای خوبی انجام شده، افزود: یکی از خروجی‌های این سازمان مطالعات ژئوپارک است و همچنان می‌توانیم در زمینه‌های مختلف همراه همکارانمان در ژئوپارک باشیم.
 
شهیدی تاکید کرد: شما سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور را از همراهان جزیره قشم بدانید که برای آبادانی و حفظ محیط زیست این جزیره زیبا دریغ نمی‌کند.

http://www.sanatnews.ir/News/1/245017
Share

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است