جمعه 14 ارديبهشت 1403

ساخت باتری سازگار با گرما و سرمای شدید

ساخت باتری سازگار با گرما و سرمای شدید
  تاريخ:چهاردهم تير 1401 ساعت 15:37   |     کد : 268139   |     مشاهده: 1127
به گزارش صنعت نیوز، محققان با هدف ابداع فناوری مناسب و برای نخستین بار ، باتری لیتیومی – سولفوری را ساختند که در گرما و سرمای بسیار شدید ، بدون مشکل کار می‌کند.
به گزارش صنعت نیوز، محققان با هدف ابداع فناوری مناسب و برای نخستین بار ، باتری لیتیومی – سولفوری را ساختند که در گرما و سرمای بسیار شدید ، بدون مشکل کار می‌کند.
 
این باتری جدید که با تلاش دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا ساخته شده است ، نه تنها می‌تواند در سرمای شدید و گرمای سوزان کار کند، بلکه از ظرفیت ذخیره سازی دوبرابری نسبت به باتری‌های مشابه برخوردار بوده و با محیط زیست نیز سازگار است.
 
این محققان پارسال موفق شدند حرکت یون‌ها در یک باتری لیتیومی را با استفاده از یک محلول جدید الکترولیت دستکاری کنند که این کار حرکت یون‌های لیتیوم را بین دو الکترود باتری یعنی کاتد و آند، ممکن می‌کرد.
 
این گروه با استفاده از الکترولیتی که پیوند‌های ضعیف تری با یون‌های لیتیوم ایجاد می‌کرد، موفق شدند باتری جان سختی بسازند که توزیع یکنواخت‌تر انرژی را در طول شارژ ممکن می‌کرد. این الکترولیت در یک باتری لیتیومی آزمایشی با یک آند فلزی با چگالی بالا و یک کاتد مبتنی بر سولفور یا گوگرد به کار گرفته شد که قادر بود در دما‌های زیر صفر کار و در عین حال بخش اعظم ظرفیت خود را حفظ کند.
 
مدل به روز شده این باتری در آخرین آزمایش دارای الکترولیت جدیدی متشکل از نمک لیتیوم و دی بوتیل اتر است، یک ترکیب شیمیایی با نقطه جوش ۱۴۱ درجه سانتیگراد (۲۸۶ درجه فارنهایت)، که الکترولیت را قادر می‌سازد در دمای بالا مایع باقی بماند.
 
در آزمایش‌های انجام شده، این باتری‌ها توانستند ۸۷.۵ درصد از ظرفیت خود را در دمای منفی ۴۰ درجه سانتیگراد و تمام ظرفیت خود را در دمای ۵۰ درجه سانتیگراد (۱۲۲ درجه فارنهایت) حفظ کنند.
 
ساخت باتری سازگار با سرمای شدید ساخت وسایل نقلیه الکتریکی با برد بیشتر در آب و هوای سرد را ممکن می‌کند و در مقابل، باتری‌ای که می‌تواند به طور ایمن در دما‌های بالاتر کار کند، علاوه بر مزایای دیگر، نیاز به نصب سیستم‌های خنک کننده برای جلوگیری از گرمای بیش از حد را برطرف می‌کند.

http://www.sanatnews.ir/News/1/268139
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است