وزیر صمت: تامین خوراک صنایع پتروشیمی نقش مهمی در مزیت تولید دارد
|
وزیر صمت: تولیدکنندگان برای بازگشت ارز تا ۱۵ ماه مهلت میگیرند
|
اتابک: صنایع با کمبود برق و گاز مواجهاند؛ دو سند صنعتی ابلاغ شد
|
قطع وابستگی فولاد مبارکه به زایندهرود با انتقال آب دریا
|
اتابک: برق بخش تولید نباید قطع شود
|
عایدی هزار میلیارد تومانی کشور از اجرای قانون تجارت ملوانی
|
اتابک: دستور روانسازی واردات قطعات ریلی صادر شد
|
اتابک: نباید جایگاه اصناف تضعیف شود
|
اتابک: نقشه راه همکاریهای تجاری ایران و اوراسیا در مسکو نهایی میشود
|
ارتقای روابط تجاری ایران و افغانستان در اولویت دولت است
|
تأکید وزیر صمت بر لزوم همگونسازی قوانین با شرایط فعلی تولید
|
۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
|
افزایش قیمت و ناترازی انرژی، چالش اصلی صنایع کشور
|
شنبه 29 آذر 1404
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
هشدار کارگردان «قصاب» نسبت به یک حذف
تاريخ:بيست و نهم آذر 1404 ساعت 11:57
|
کد : 415120
|
مشاهده: 10
شاهو رستمی که به تازگی اجرای نمایش «قصاب» را آغاز کرده، با ارایه توضیحاتی درباره این اثر نمایشی، نسبت به حذف طراحی صحنه از تئاتر ایران هشدار داد.
او در گفتگو با ایسنا از چالشهایی سخن گفت که به عنوان یک کارگردان با آن رو به رو شده و اظهار امیدواری کرد که تئاتر شهر به زودی دوباره وجهه قبلی خود را به دست آورد.
رستمی در آغاز درباره مضمون نمایش خود توضیح داد: نمایش «قصاب» روایتی روانکاوانه و پرتنش از مواجهه انسان با گذشتهای سرکوبشده است؛ گذشتهای که تصور میشود دفن شده، اما در یک موقعیت ظاهراً عادی دوباره سر باز میکند.
این کارگردان درباره توجه این نمایش به موضوع «مهاجرت» گفت: در «قصاب»، مهاجرت تلاشی است برای فرار از حافظه و مسئولیت، اما نمایش نشان میدهد که گذشته، مرز نمیشناسد و جغرافیا نمیتواند جایگزین مواجهه اخلاقی با آن شود.
رستمی کل پروسه ساخت و اجرای این نمایش را پر از چالش دانست و در این باره توضیح داد: واقعیت این است که من سرنوشتم، با این اتفاق گره خورده که هرآنچه برای دیگران به آسانی به دست میآید، برای من با سختی و دشواری اتفاق میافتد. مثلا بعد از ۲۳ سال تئاتر کارکردن هیچ سالنی به من و کارم اعتماد نمیکرد که بعدا به طور مفصل درباره این موضوع صحبت میکنم.
او با اشاره به علاقهمندیاش برای اجرای نمایش در مجموعه تئاتر شهر افزود: من روز اول تئاترشهر را میخواستم و بعد از یک سال و نیم پیگیری و با عوض شدن ۴ دوره ریاست تئاترشهر بالاخره امکانپذیر شد.
رستمی درباره تاثیر شرایط اقتصادی و مسائلی مانند آلودگی هوا بر میزان استقبال تماشاگران تئاتر اضافه کرد: اقتصاد و بحث کارهایی که به شعور مخاطب احترام نمیگذارند، بیشترین تاثیر را دارد. ما عامل اصلی ارتباط با تماشاگر را فراموش کردیم؛ عامل بزرگی به اسم سرگرمی، حالا در هر ژانر و دستهای جای بگیرد، فرقی ندارد. مهم این است که تماشاگر سرگرم باشد و کار خوب ببیند، کار خوب نه از نظر گروه اجرایی، بلکه از نظر تماشاگر و صاحبنظر این رشته.
او با ارایه توضیحاتی درباره پیشینه خودش در تئاتر افزود: از روزی که با تئاتر آشنا شدم، بازیگر بودم و تا امروز هم بازیگری را ادامه دادهام اما اولین کاری که کارگردانی کردم فهمیدم، کارگردانی را بیشتر دوست دارم، از آن روز ۱۵ سال میگذرد، تلاش میکنم هم بازیگری و هم کارگردانی را به موازات بیش ببرم ولی تا جایی که بتوانم هیچوقت در کار خودم بازی نمیکنم.
رستمی با تاکید بر ضرورت بازنگری در شرایط بعضی از محموعههای تئاتری توضیح داد: امیدوارم رویهای که تئاترشهر در انتخاب آثار و تکاجرایی شدن سالنها پیش گرفته، زودتر محقق شود. دلم میخواست ما هم تکاجرایی بودیم چون با دو اجرایی بودن سالنها، سالن به ناچار بر کارگردانها فشار میآورد که طی آن مقولهای به نام طراحی صحنه به تدریج از تئاتر ما حذف میشود مگر اینکه کاری خیلی بزرگ باشد و در سالنی بزرگ به صحنه برود.
او با اشاره به تجربه خودش در اجرای این نمایش افزود: یکی از چالشهایی که الان داریم این بود که اصلا نتوانستم به طراحی صحنه مورد نظرم نزدیک بشوم. میخواستم اتاقی درست کنم که سقف داشته باشد و واقعی باشد اما کمبود امکانات و دو اجرایی بودن سالنها و ... این امکان را از ما گرفت. همان گونه که گفتم، بعدا درباره ماجرای سالن به طور مفصل صحبت خواهم کرد؛ اینکه یک سال و نیم به دنبال سالن بودم و چه رفتارهایی با ما شد.
شاهو رستمی در پایان گفت: به هر حال امیدوارم شرایط به گونهای رقم بخورد که همه بتوانند کار خوب روی صحنه ببرند نه اینکه صرفا تئاتر کار کنند، سالنداران دست به دست هم بدهند و این اتفاق را رقم بزنند. مطمئنم در تئاتر شهر به زودی این اتفاق میافتد و شاهد کارهای خیلی بهتری خواهیم شد و با آمدن آقای کورش سلیمانی و دیگر همکاران این مجموعه که همیشه به هنرمندان لطف دارند، تئاتر شهر به زودی دوباره وجهه خود را به دست میآورد.
نمایش «قصاب» نوشته نیکلاس بیبون است که با ترجمه مسعود قلایی و کارگردانی شاهو رستمی و تهیهکنندگی سجاد افشاریان از ۲۸ آذرماه ۱۴۰۴ اجرای خود را در سالن سایه مجموعه تئاترشهر آغاز کرده است.
دراماتورژی این اثر برعهده حامد مهراندیش و مدیر تولید آن کهرام تاراج است.
در خلاصهای از این نمایش آمده است: «نمیدونم چرا وقتی فرار میکنن دلشون میخواد بیان کانادا...»
این نمایش با بازی (به ترتیب ورود به صحنه) محمد اشکان فر، پویا باقری، ساناز آقایی، بیتا طایی هر شب ساعت ۲۰:۱۵ و به مدت ۷۵ دقیقه روی صحنه میرود.
http://www.sanatnews.ir/News/1/415120
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
اهمیت تامین گروه خونی O منفی در حوادث
شجاعت دولت پزشکیان در آغاز خصوصی سازی صنعت خودرو
یک هیئت اوکراینی امروز وارد دمشق میشود
گفتوگوی وزیر صمت با پوتین در حاشیه اجلاس اوراسیا
مذاکره وزیر نفت با مقامهای روسی در بخش انرژی
تمهیدات اتوبوسرانی تهران برای سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی
ساروی مقتدرترین فرنگی کار سال جهان شد
۳۰۳ همت عدمالنفع صنایع از ناترازیها
وزیر صمت: حضور پرشور مردم، متضمن حرکت به سوی اهداف نظام اسلامی است
وزیر صمت: بسته حمایتی دولت از صنایع قابلیت تمدید دارد
۱۲ بهمن آغاز مجدد پروازها به اروپا
تأکید وزیر صمت بر لزوم همگونسازی قوانین با شرایط فعلی تولید
آخرين اخبار
شیوع سرطان در میان زنان سرپرست خانوار بالاتر است
آمازون، «جیمز باند» را به نتفلیکس سپرد
هوش مصنوعی مولد عکس و ویدئوی «متا» سال ۲۰۲۶ عرضه میشود
یک نفتکش بهرغم محاصره آمریکا وارد آبهای ونزوئلا شد
یک نفتکش بهرغم محاصره آمریکا وارد آبهای ونزوئلا شد
کشف ۴۱ هزار تُن برنج و نهاده دامی قاچاق و احتکاری در تهران
دیپلماسی معدنی آسیای مرکزی به ژاپن رسید
احداث نیروگاه ۲.۸ مگاواتی در تهران طی سه ماه
اظهارات مداخلهجویانه روبیو علیه ایران
تماشای فواره معروف رُم پولی شد
پیام پزشکیان به امیر قطر
سفیر ایران در هند: یکی از کشورهای پیشرو در زمینه طب سنتی هستیم
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز